ارتقای کیفیت کالاها و خدمات ازجمله تکالیف قانونی مصوب در بودجه سنواتی و اسناد بالادستی کشور است اما تعویق در اجرای این تکالیف، موجب نارضایتی مردم و کوتاه ماندن دست بنگاه‌های اقتصادی ازجایزه ملی کیفیت با گذشت ۱۱سال شده است.

نظام‌الدین برزگری

با نظام‌الدين برزگري، رئيس سابق سازمان ملي استاندارد گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چه عواملي در كندي ارتقاي كيفيت كالاها و خدمات دخيل بوده است؟

در 6 دوره نخست مطرح شدن جايزه ملي كيفيت در كشورمان شاخص‌ها به تبعيت از بنياد ملي كيفيت اروپا صورت گرفت كه انطباق چنداني با واقعيت‌هاي كيفي كالاها وخدمات با توجه به شرايط اقتصادي كشورمان نداشت. بر اين اساس از سال ششم به جاي توجه به مديريت فرايندها براساس معيارهاي اروپايي، توجه به ارتقاي كيفي محصولات در دستور كار قرار گرفت.

در دوره مذكور توجه چنداني به كيفيت كالاها و خدمات داخلي نمي‌شد و بسياري از شركت‌ها اطلاع چنداني از مديريت كيفيت نداشته و تنها لوح اهتمام دريافت مي‌كردند. اما طي 3سال گذشته تنديس نقره‌اي كيفيت رسيده‌ايم و شركت‌ها براي دستيابي به تنديس طلايي رقابت مي‌كنند. از سوي ديگر در سال‌هاي گذشته فرهنگ‌سازي‌ مناسبي براي ارتقاي كيفيت صورت نمي‌گرفت و اميدواريم با روند كنوني بنگاه‌هاي اقتصادي بتوانند طي 3سال آينده به تنديس طلايي و زرين كيفيت دست يابند.

  • سهم تغيير مديران سياسي در كندي رشد كيفي محصولات داخلي تا چه حد بوده است؟

اكنون مجلس، دولت و سازمان‌ها متوجه شده‌اند كه كيفيت زير‌بناي توسعه كشور است اما متأسفانه بسياري از مديران سياسي اعتقادي به جايگاه كيفيت در ارائه كالاها و خدمات ندارند. اكنون 25هزار استاندارد ملي را شاهد هستيم كه 2هزار استاندارد با كشورهاي اروپايي فاصله دارد. از سوي ديگر مقرر شده تا معاونت كيفيت در ساختار سازمان ملي استاندارد پيش‌بيني شود كه اين اقدامات حاصل بهبود شرايط سياسي بوده است. بپذيريم كه مديريت سياسي در توسعه كيفيت بسيار تأثير‌گذار است.

  • چه رويكردي براي ارتقاي كيفي كالاها و خدمات داخلي بايد مدنظر قرار گيرد؟

بايد با درنظر گرفتن مشوق‌هاي اقتصادي مانند معافيت‌هاي 2درصدي مالياتي يا فرهنگ‌سازي‌ از طريق رسانه ملي بسترهاي ارتقاي كيفي كالاها و خدمات را فراهم كرد. بايد كيفيت به مطالبه عمومي همه مسئولان، شركت‌ها، توليد‌كنندگان و مردم تبديل شود و تنها يك سازمان متولي انجام اين كار نباشد.

کد خبر 277280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha