رضا کربلایی: قرار است به‌زودی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره کیفیت بنزین تولید شده در داخل و وارداتی به صحن علنی مجلس ارائه شود.

مصطفی افضلی فرد

سخنگوي اين كميسيون گفته ادعاي سازمان محيط‌زيست مبني بر آلايندگي بنزين پتروشيمي‌ها را رد مي‌كند.

با مصطفي افضلي فرد عضو اين كميسيون گفت‌وگو كرده‌ايم

  • نتايج ارزيابي كميسيون اصل90 درباره ابهام بنزين‌هاي توليد داخل و وارداتي به كجا انجاميد؟

تا‌كنون 2جلسه با حضور مسئولان سازمان‌هاي حفاظت محيط‌زيست، ملي استاندارد، وزارتخانه‌هاي بهداشت و نفت و همچنين نمايندگاني از كميسيون‌هاي انرژي و بهداشت مجلس برگزار شده و نتيجه بررسي كميسيون مستند به گزارش‌هاي ارائه شده وزارت نفت و سازمان بازرسي كل كشور قرار است در صحن علني مجلس قرائت شود.

  • كميسيون به چه نتايجي دست يافته است؟

نسبت دادن آلودگي هواي شهر تهران به بنزين پتروشيمي‌ها درست نبوده چرا كه بنزين پتروشيمي‌ها اصلا در تهران توزيع نشده است.

  • بررسي كيفيت بنزين وارداتي به چه جمع‌بندي رسيد؟

براساس اعلام نظر مؤسسات بين‌المللي كنترل كيفيت بنزين، بنزين وارداتي به كشور با شاخص‌هاي يورو4 هم فاقد اين استانداردها بوده و حتي استانداردهاي يورو2 را هم نداشته و هرچند كيفيت بنزين وارد شده نسبت به قبل بهتر شده، اما ارتباط دادن كاهش آلودگي هواي تهران به بنزين نزديك به يورو 4منطقي و علمي نيست.

  • آيا تصميم خاصي در كميسيون در ارتباط با مسئوليت كنترل و نظارت بر كيفيت بنزين گرفته شده است؟

بله، اينكه نهاد واردكننده بنزين يعني معاونت بين‌الملل وزارت نفت، كيفيت بنزين را تأييد كند، از نظر كميسيون رد شده و تأكيد بر اين است كه سازمان ملي استاندارد و يا نهادهاي معتبر بين‌المللي بايد در اين‌باره نظر بدهند و نظارت داشته باشند، درحالي‌كه اين مسئوليت مهم در دولت گذشته به وزارت نفت محول شده بود.

  • آيا آلوده بودن بنزين پتروشيمي‌ها برطرف شده است؟

برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي وجود بنزن بالاي يك درصد در بنزين قطعا سرطان‌زاست و نبايد ما تلاش محققان كشور در توليد بنزين باكيفيت را زير سؤال ببريم. البته هنوز بررسي‌ها نهايي نشده كه نشان دهد بنزن وديگر مواد ممنوعه در بنزين پتروشيمي‌ها در حد استاندارد بوده يا نه و تنها به اين نتيجه رسيديم كه اصلا بنزين پتروشيمي در تهران توزيع نشده كه بخواهد آلودگي ايجاد كند. البته از وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط‌زيست سؤالاتي مطرح شده كه هنوز گزارش و پاسخ اين دو دستگاه دولتي ارائه نشده است.

کد خبر 277384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha