دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

سرطان به‌عنوان یکی از اشکال بدخیم بیماری‌های غیرواگیر، سالانه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را در سنین مختلف به کام درد، ناراحتی و در نهایت مرگ می‌برد.

 از طرف ديگر بار سنگين هزينه‌هاي درمان و نگهداري بيماران سرطاني نيز براي كشور، مردم و بيمه‌ها كمرشكن شده و متأسفانه درصد شيوع آن در كشور ما در حال افزايش است اما همين سرطان با كمي جدي گرفتن موضوع پيشگيري و چكاپ پزشكي قابل پيشگيري است. رئيس انجمن توانبخشي قلبي ايران با تاكيد بر قابل پيشگيري بودن سرطان و هشدار درباره كاهش سن ابتلا و شيوع سرطان‌هاي خطرناك ‌در كشور گفت:‌ تنها راه جلوگيري از وقوع سونامي سرطان در ايران فقط و فقط پيشگيري، چكاپ‌هاي مكرر و به موقع، ترغيب مردم به زندگي سالم، ورزش و ارائه اطلاعات درماني مداوم به مردم است.

رضا قلم قاش از ايجاد مراكز اطلاعات درماني خبر داد و گفت:‌ بررسي‌هاي پژوهشگران و محققان مركز پيشگيري و ارتقاي سلامت نسخه كه با مجوز رسمي وزارت بهداشت آغاز به‌كار كرده است نشان مي‌دهد درصورت بي‌توجهي مردم به موضوع پيشگيري، تغيير در شيوه زندگي و خودمراقبتي، 4سرطان سينه، كولون(روده)، سرويكس(دهانه رحم) و پروستات، طي سال‌هاي نه چندان دور؛ خط اول بيماري‌هاي بدخيم را در كشور شامل خواهند شد. وي از هموطنان خواست موضوع چكاپ وبررسي وضعيت سلامت‌شان را به‌شدت جدي گرفته و براي رهايي از بيماري‌هاي مرگبار به مراكز پيشگيري و چكاپ در مراكز درماني دولتي و خصوصي مراجعه كنند چرا كه بدون شك پيشگيري راهي بسيار ارزان و مقرون به صرفه است و باعث مي‌شود هيچگاه طعم شيرين زندگي به كام هموطنان تلخ نشود. قلم‌قاش غذاي سالم، ورزش، دوري از سيگار، تحرك كافي، مديريت استرس در كار و زندگي، قناعت و پيشگيري از زياده طلبي را از فاكتورهاي يك زندگي سالم و ايجاد مراكز اطلاعات درماني را از برنامه‌هاي كلينيك‌هاي پيشگيري و ارتقاي سلامت دانست. به گفته وي اين مراكز كه به‌عبارتي چكاپ سنترهاي قوي در ايران هستند در 3سطح بيماران را تحت چكاپ قرار مي‌دهند و احتمال رخداد بيماري‌ها مشخص مي‌شود.

قلم‌قاش پيشنهاد كرد: مردم به جاي اينكه دائم به‌دنبال درمان‌هاي فوق تخصصي، مدرن و البته گران‌قيمت و پيچيده باشند با مراجعه به اين مراكز تحت برنامه‌هاي غربالگري سلامت قرار بگيرند و از امراضي چون سرطان، بيماري‌هاي قلبي و ديابت و... پيشگيري كنند. روز گذشته نيز وزير بهداشت خواستار توجه بيشتر مردم به توصيه‌هاي اين وزارتخانه براي پيشگيري از ابتلا به سرطان شد. دكتر سيدحسن هاشمي‌ با بيان اينكه سرطان يك واقعيت تلخ است و به‌رغم اينكه ميزان ابتلا به اين بيماري در ايران در مقايسه با اروپا و ساير كشورهاي ديگر، 5برابر كمتر است اما روندي رو به رشد دارد، گفت:‌ سرطان واقعيتي تلخ در زندگي صنعتي و مدرن امروزي است و بايد تدابيري اتخاذ كنيم كه سرعت روند رو به رشد آن را كنترل كنيم‌كه ‌قابل پيشگيري نيزهست. انجام چكاپ سالانه مي‌تواند تضميني براي تشخيص بموقع و كنترل اين بيماري كشنده باشد.

کد خبر 278106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha