جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

حسن بهشتی‌پور: مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در حالی به روزهای پایانی مهلت قانونی خود نزدیک می‌شود که ۴سناریو برای پایان این مذاکرات محتمل است؛

اول آنكه مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 كه زمان آن روز دوشنبه به پايان مي‌رسد، صرفا تمديد شود كه درصد وقوع اين احتمال (به تنهايي) زير 10درصد محتمل است.سناريوي ديگر آن است كه تاريخ مذاكرات تمديد شود ولي درباره دستاوردهاي مذاكرات تا امروز بيانيه و توافقنامه‌اي صادر شود مانند توافقنامه ژنو كه البته حوزه گسترده‌تري را شامل شود و توافق‌هاي جديد در آن قيد شود و براي بحث درباره موضوعات باقيمانده تا تاريخ معيني مذاكرات تمديد شود.

با توجه به اخبار منتشر شده از دور پاياني مذاكرات، احتمال اين سناريو بالاي 50درصد است. سناريوي سوم اين است كه براساس پافشاري يكي از طرفين، مذاكرات به شكست بينجامد كه البته احتمال اين سناريو زير 5درصد است؛ چرا كه فضاي موجود نشان مي‌دهد هر دو طرف به‌شدت دنبال حصول توافق نهايي هستند ولي توافقي كه مورد خاص خودشان است.

سناريوي چهارم اين است كه دوطرف يعني ايران و كشورهاي عضو 1+5 به يك جمع‌بندي جديد رسيده و راهكار را تغيير دهند. با توجه به اينكه در توافقنامه موقت ژنو تأكيد شده بود در جريان مذاكرات هسته‌اي يا راجع به تمام موضوعات توافق حاصل مي‌شود يا هيچ توافقي حاصل نمي‌شود، كار را مقداري دشوار كرده است؛ چرا كه اگر در چند مورد محدود اختلاف باقي مانده باشد، ‌توافق جامع امضا نخواهد شد. به‌عبارت ديگر سناريوي چهارم اين است كه توافق جامع در شكل جديد خود امضا شود كه نيازمند همت عالي طرفين است و انعطاف جديد است.

البته درباره فضايي كه مذاكرات در جريان است بايد اشاره كرد عمليات رواني قوي در حال انجام است. خبرگزاري‌هاي مختلف ازجمله رويترز، آسوشيتدپرس، فرانس پرس و... ظرف چند روز اخير كه دور پاياني مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي عضو گروه1+5 آغاز شد، چندين خبر جهت دار درباره مذاكرات منتشر كرده است كه در واقع هر خبر موضوع خاصي را برجسته و اهداف خاصي را القا مي‌كرد. «مخالفت چند نفر از نمايندگان كنگره آمريكا با حصول توافق جامع هسته‌اي» يا «تأكيد نمايندگان كنگره بر تأييد توافق احتمالي ميان ايران و كشورهاي عضو 1+5» و... ازجمله اين خبرهاست.

واقعيت اين است كه نفوذ لابي صهيونيستي در كنگره آمريكا كه شامل مجلس نمايندگان و سناست، زياد است. به محض اينكه احتمال آن مي‌رود مذاكرات به نتيجه برسد، لابي صهيونيستي از طريق نمايندگاني كه با آنها هماهنگ‌تر هستند، شروع به جوسازي خبري مي‌كنند تا مذاكرات را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ چرا كه به نفع رژيم صهيونيستي نيست بين ايران و اعضاي 1+5 توافقي امضا شود؛ آنان معتقدند ايران در ابتدا بايد اختلافاتش با رژيم صهيونيستي را حل كند و بعدا با كشورهاي عضو گروه1+5 يا هر كشور ديگر راجع به اختلافاتي كه دارند مذاكره كند.

بنابراين با تمام امكاناتي كه در اختيار دارند تلاش مي‌كنند مذاكرات را از نتيجه نهايي دور كنند كه يكي از اين ابزار عمليات رواني و رسانه‌اي است. آنان سعي مي‌كنند با برجسته كردن مخالفت‌ها و انتشار اخبار ضد‌و نقيض، اهداف خود را پيش ببرند. متأسفانه در داخل كشور نيز به دلايل متعدد اطلاع‌رساني دقيق و حساب شده انجام نمي‌شود و بعضا شاهديم با ترجمه برخي اخبار رسانه‌هاي خارجي به فضاسازي و عمليات رواني دشمن كمك مي‌شود. رسانه‌هاي داخلي بايد هوشمندانه‌تر برخورد كنند و اينطور نباشد كه تنها دنباله‌رو رسانه‌هاي خارجي باشند.

  • كارشناس مسائل خارجي

 

کد خبر 278633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha