یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس کرسی مولانا ابوالکلام آزاد در دانشگاه ملی برنامه ریزی آموزشی و مدیریت دهلی نو درمقاله ای تحت عنوان "چهره رادیکالی وهابیت سعودی" به بررسی تاریخچه ظهوروشکل گیری وهابیت و داعش ومشابهت های بین آنها پرداخت و ابشخور اولیه این دو را رادیکالیسم افراط گرایانه مبتنی بر 'تنفر' دانست.

به گزارش ایرنا ' اس عرفان حبیب روز شنبه درمقاله ای در روزنامه هندو در خصوص نقش وهابیت درشکل گیری داعش نوشت: این گروه سوگند خورده است که اسلام وهابی را درسراسر جهان تبلیغ کند.

به گفته وی وهابیت کنونی که از سوی حکومت سعودی مشروعیت و قدرت بخشیده شده است برخوردار از ریشه های خونین جنایی در قرن نوزدهم است .

این استاد دانشگاه هند می نویسد: اگر ما نحوه شکل گیری این گروه را از آغاز بررسی کنیم ، خواهیم دید که این دیدگاه زندگی انسانی و هر چیز دیگری را که با دستورکار تنگ نظرانه و فرقه ای آن مطابقت نداشته باشد بسیار ناچیز می شمرد و تحقیر می کند.

وی درادامه مقاله خود با ابراز شگفتی از حمایت ترکیه از داعش می نویسد:پس از آنکه اسلام وهابی در منطقه آسیای میانه قدرت یافت و حکومت عثمانی مورد هجوم قرار گرفت، اتحاد خطرناک قرن هیجدهم بین عبدالوهاب و نخستین پادشاه عربستان سعودی یعنی ابن سعود، چالشی را برای حکومت عثمانی بوجود آورد. آنان عقاید و سنت های مرسوم اسلام را زیر سئوال بردند . در آن زمان ترک ها نه تنها از قدرت خود دفاع کردند بلکه از صوفی گری که به آن عقیده داشتند و طی تاریخ خود همیشه پشتیبان ان بودند نیز حمایت کردند.

عثمانی ها وارد مبارزه شدند و وهابی ها را به بیابان ها تبعید کردند. وهابی ها در این منطقه به مدت تقریباً یک قرن زندگی کردند.

نویسنده این مقاله افزود: در آن دوران ترک ها تعصب وهابی را به عنوان یک روش غیراسلامی و جنایی توصیف می کردند. مایه شگفت و تأسف است که حکومت کنونی ترکیه با وهابی ها متحد شده و بکتاشی ها، قادری ها و سایر درویشانی را که طی قرن های گذشته در این کشور مورد احترام قرار داشتند به فراموشی سپرده است.

دستورکار داعش امروز صرفاً ادامه طرح منحرفی است که عبدالوهاب تقریباً 200 سال پیش طراحی کرده بود.

این استاد دانشگاه هند درادامه مقاله خود می نویسد: اجازه دهید که این اسلام به اصطلاح اصیل را که توسط وهابی ها عرضه می شود را بررسی کنیم و ببینیم که این دیدگاه آن دسته از مسلمانان را که مورد پسند آنان قرار نمی گیرند، چگونه «سایرین» تلقی می کند و با دیدگاه تروریست های داعش چه شباهت هایی دارد.

دستورکاری مبتنی بر تنفر

این استاددانشگاه در ادامه مقاله خود افزود: محمد ابن عبدالوهاب، بنیانگذار وهابیت وقتی دیدگاه رادیکالی وی خطرناک تر شد که ابن سعود تصمیم گرفت این دیدگاه مذهبی را به تبهکاری خود اضافه کند.

قبلاً ابن سعود فقط یک رهبر معمولی بین قبیله های متعدد بادیه نشین و فقیر بود که در دشت نجد دائماً با یکدیگر درگیر بودند، لذا عبدالوهاب از طریق همکاری با ابن سعود، بنیانگذار دولت عربستان سعودی، اساس دستورکار فرقه ای و مبتنی بر تنفر خود را پایه ریزی کرد.

وی مخالفان خود و نیز مسلمانانی را که تمایلی به پذیرفتن دیدگاه وی نداشتند به عنوان مشرک و کافر محکوم و به پیغمبران، علماء ، صوفیان و روحانیون پیشین توهین می کرد.

طرفداران وی، افرادی را که حاضر نبودند اسلام پیشنهادی وی را بپذیرند مورد توهین قرار دادند و به قتل رساندند و به زنان و دخترانشان تجاوز کردند.

دکترین وی نابودی شیعیان،صوفیان و مسلمانانی بود که وی عقاید آنها را فاسد می خواند.

با این دکترین تأسف آور، پایه های بنیادگرایی اسلامی نهاده شد که در نهایت منجر به تروریسم شد که امروزه زندگی نه تنها مسلمانان بلکه هر فرد دیگر در سراسر جهان را آزار می دهد.بیشتر گروه های تروریستی به اصطلاح اسلامی امروز از همین دیدگاه منحرف سیاسی الهام می گیرند.

پول و قدرت سعودی موفق به مشروعیت بخشیدن به این دیدگاه شده و آن را به جریان اصلی زندگی آورده است در حالی که این دیدگاه مبتنی بر تنفر است.

در بین طرفداران این گروه، این دیدگاه به عنوان اسلام حقیقی و اصیل تلقی و هرگونه انحراف از آن بعنوان غیراسلامی محکوم می شود.

تأسف آور است که تعدادی از نویسندگان غربی دعاوی وهابی ها مبنی بر آنکه این دیدگاه خواهان اصلاح در اسلام سنتی است را بدون تحقیق پذیرفتند.

تحلیلگران غربی با جنبش وهابی به عنوان نمونه ای از جنبش اصلاح طلبی در مسیحیت برخورد کردند.

اما مایه تأسف است که آنان نتوانستند بین 'اصلاح ' و 'تعصب' تفکیک قائل شوند.

داعش و سایر گروه های تروریستی امروز انحراف اصلی وهابی را به اوج رسانده اند تا حدی که اکنون آنان حتی به ریشه های خود نیز توجه نمی کنند.

اکنون حکومت سعودی از سوی غولی که ایدئولوژی خود آن را بوجود آورده است احساس تهدید می کند.

حکومت سعودی به طور علنی از جنایات داعش برائت جسته است و حتی از امام جماعت مکه خواست تا تروریسم داعش را جنایتی سنگین طبق شریعت اسلامی اعلام کند. اما این همان سیاست دوگانه همیشگی است که سعودی ها هر زمانی که با مشکل مواجه می شوند از آن استفاده می کنند.

این استاددانشگاه افزود: شباهت های علنی بین داعش و این دروغ سعودی - وهابی کاملاً آشکار است.

اگر امروز داعش زیارتگاه ها را منفجر می کند از اقدام خانواده سعودی و وهابی پیروی می کند که در دهه 1920 مقبره هایی با قدمت 14 قرن در قبرستان بقیع در مدینه را ویران کرد.

به علاوه، تنفر نسبت به شیعیان از عقاید اصلی وهابیت است. کشتارها و خرابکاری های اولیه که وهابی ها در آغاز پیدایش این فرقه در قرن نوزدهم مرتکب شدند در کربلا صورت گرفت.

آن موقع زیارت گاه حضرت امام حسین (ع)، نوه حضرت رسول (ص) تخریب و غارت شد.

در طول تاریخ وهابی و سعودی چهره ها عوض شده است اما نفرت علیه شیعیان ثابت مانده است و همین تنفر توسط پرچم داران جدید یعنی داعش و القاعده به جلو برده می شود.

احیای وهابیت

اما سئوال این است که چرا وهابیت که مانند اژدهای 7 سر در افسانه های یونانی است طی چند دهه اخیر به این اندازه فعال شده است؟ شاید یک علت آن انقلاب ایران دردهه 1970 بوده است. به دنبال این انقلاب این احساس ایجاد شد که زمان وهابیت گذشته است لذا وهابیون احساس خطر کردند.

بنا بر این وهابیت مجبور شد که خود را احیاء کند تا به حیات خود ادامه دهد. این احیاء به شکل گروه های تروریستی مختلف از جمله بوکوحرام، الشباب، القاعده،طالبان و اکنون داعش و بسیاری از گروه های دیگر در سراسر جهان ظاهر شد.

به نظر می رسد که رژیم های سعودی و قطر درک کرده اند که آنان به شکل داعش غولی را بوجود آورده اند که الان موجودیت خودشان را با تهدید مواجه کرده است .

اگرچه داعش اساساً وهابی بوده اما بسیار رادیکال است.

عرفان حبیب در پایان مقاله خود نوشت: امروز به نظر می رسد که اقدام جمعی نظامی تنها راه جلوگیری از گسترش خطر داعش است اما صلح دائمی تنها در صورتی ایجاد خواهد شد که در درون اسلام مبارزه ای برای تغییر دیدگاه ( عناصر افراطی ) به راه انداخته شود و لازم است که از نگاه کردن به این موضوع با عینک تنفر و بیزاری خودداری شود.

کد خبر 278867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha