چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

اوضاع در بیت‌المقدس این روزها هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

فلسطین

يكي از قديمي‌ترين شهرهاي جهان كه براي اديان مختلف مقدس به‌حساب مي‌آيد حالا هدف اصلي نقشه‌هاي مقام‌هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفته و اين رژيم قصد دارد پس از اشغالگري‌هاي مختلف اين شهر را هم به‌طور كامل تصاحب كند كه با واكنش جهاني روبه‌رو شده است.

بيت‌المقدس فقط خاك و يك شهر نيست؛ پس از سال‌ها مناقشه حالا سرنوشت اين مكان مقدس به اوج تقابل جهان با رژيم صهيونيستي تبديل شده و اسرائيلي‌ها حالا دوباره دست‌اندازي خود را به اين شهر شروع كرده‌اند.

طي ماه‌هاي گذشته همين نقشه‌هاي جديد و توطئه رژيم صهيونيستي براي يهودي‌سازي‌ قدس بود كه باعث شد بار ديگر اعتراض‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي كه به انتفاضه سوم مشهور شده گسترش پيدا كند. روز سه‌شنبه به همين‌خاطر در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ۶ قطعنامه عليه سياست‌هاي رژيم صهيونيستي به‌ويژه درباره بيت‌المقدس با اكثريت مطلق آراي كشورهاي جهان به تصويب رسيد. 4قطعنامه از اين 6قطعنامه ذيل عنوان مسئله فلسطين و 2قطعنامه هم ذيل عنوان وضعيت خاورميانه مطرح شد كه همگي آنها به تصويب رسيد.

قطعنامه وضعيت بيت‌المقدس با توجه به وضعيت ويژه اين شهر در ماه‌هاي اخير كه تنش‌هاي كم‌سابقه‌اي را تجربه مي‌كند، با 144رأي موافق، 6رأي مخالف و 10 رأي ممتنع تصويب شد. اين قطعنامه همه اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي را با هدف تغيير وضعيت بيت‌المقدس محكوم كرده است. در بخش ديگري از اين قطعنامه از ادامه تخريب منازل فلسطيني‌ها از سوي رژيم صهيونيستي، از بين بردن حق سكونت، بي‌خانمان شدن تعداد زيادي از آنها و تخريب محلات در بيت‌المقدس ابراز نگراني عميق شده است.

كشورهاي جهان همچنين در اين قطعنامه تأكيد كردند كه هر نوع اقدام رژيم اشغالگر صهونيستي در تحميل قوانين خود بر شهر بيت‌المقدس غيرقانوني و فاقد اثر است و بايد فوراً از آنها دست بكشد. آمريكا مانند هميشه يكي از معدود كشورهايي بود كه به قطعنامه‌هاي عليه رژيم صهيونيستي رأي منفي داد اما سامانتا پاور، نماينده اين كشور در سازمان ملل هم نتوانست در مقابل انتقادهاي گسترده بين‌المللي سكوت كند و از گسترش شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي بار ديگر انتقاد كرد.بشارالجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل هم تأكيد كرد كه افزايش تجاوزات رژيم صهيونيستي به اماكن مقدس مسيحي و اسلامي، به‌ويژه مسجدالاقصي خشم جهاني را برانگيخته است.

  • توطئه‌هاي همه جانبه براي قدس

رژيم صهيونيستي سال‌هاست كه در فكر تصاحب شهر مقدس براي همه اديان به‌ويژه براي مسلمانان است. در هفته‌هاي گذشته و پس از پايان حملات بي‌نتيجه اين رژيم به نوار غزه اما اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي وارد فاز جديدي شده كه برنامه و طرح جديد اين رژيم براي يهودي‌سازي قدس را نشان مي‌دهد. حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به نمازگزاران در محوطه مسجدالاقصي براي ورود صهيونيست‌هاي تندرو همزمان با محاصره كرانه باختري شعله‌هاي اين ناآرامي را برافروخته كرد.

نظاميان رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن نمازگزاراني كه براي جلوگيري از ورود صهيونيست‌هاي تندرو در صحن مسجدالاقصي تحصن كرده بودند اقدام به تيراندازي و شليك گاز اشك‌آور كردند. رژيم صهيونيستي طي هفته‌هاي گذشته در تلاش براي ورود صهيونيست‌هاي تندرو به مسجدالاقصي و جلوگيري از ورود مسلمانان به اين مكان مقدس بوده است.

علاوه بر اين طي سال‌هاي گذشته رژيم صهيونيستي شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني بسياري در بيت‌المقدس داشته و همزمان با تخريب خانه‌هاي فلسطيني‌ها تلاش كرده تا اين شهر را از مسلمانان خالي كند. طي هفته‌هاي گذشته اما شهرك‌سازي‌ها در بيت‌المقدس شرقي وارد فاز جديدي شده است.

هفته گذشته دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از تصميم براي ساخت هزار واحد مسكوني جديد در شهرك‌هاي غيرقانوني بيت‌المقدس شرقي خبر داد؛اقدامي كه گفته شده نخستين مرحله از مجموعه اقدام‌هاي اين رژيم در بيت‌المقدس شرقي و كرانه باختري به‌حساب مي‌آيد كه طي روزهاي آينده اعلام مي‌شود. اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي در ميان فشار افكار عمومي جهان باعث حتي افزايش تنش‌ها ميان رژيم صهيونيستي با آمريكا و اروپا شده است.

اتحاديه اروپا و آمريكا هر دو شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني رژيم صهيونيستي را محكوم كرده‌اند. همچنين اقدام كشورهاي مختلف اروپايي در به‌رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين موج جديدي عليه اين رژيم به راه انداخته است.اما اقدامي كه زنگ خطر را براي جهان اسلام به صدا درآورد تصويب طرح شناسايي رژيم صهيونيستي به‌عنوان «دولت يهود» در پارلمان اين رژيم بود كه توطئه‌اي مخوف را از سوي اين رژيم نشان مي‌دهد.

تن‌دادن به اين توطئه در‌واقع به‌معناي تن دادن به نقشه پاكسازي نژادي و اخراج كامل فلسطيني‌ها از مناطق اشغالي اين رژيم به‌حساب مي‌آيد. فلسطيني‌هاي زيادي پس از اشغال خانه و كاشانه‌شان توسط رژيم صهيونيستي با وجود رفتار تبعيض‌آميز رژيم آپارتايد صهيونيستي با چنگ و دندان براي حفظ شهرها و اماكن مقدس خود تلاش كرده‌اند. رژيم صهيونيستي هر چند در تمامي سال‌هاي گذشته سياست يهودي‌سازي و پاكسازي نژادي را اجرا كرده اما حالا با تصويب شناسايي اين رژيم به‌عنوان دولت يهود قصد دارد اين اقدام‌هاي خود را وارد فازي رسمي و علني كند.

  • چرا بيت‌المقدس مهم است؟

بيت‌المقدس سال‌هاست كه قلب و مركز مناقشه با رژيم اشغالگر قدس است. در سال ۱۹۴۷ قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومي سازمان ملل متحد در مورد حكومت آينده فلسطين مقرر كرد تا اين شهر براي يك دوره 10ساله تحت كنترل هيچ كدام از دوطرف فلسطيني و اسرائيلي قرار نگيرد و با يك رژيم ويژه بين‌المللي با نظارت سازمان ملل اداره شود. اين طرح اما هيچگاه اجرايي نشد. با پايان جنگ ۱۹۴۸ بخش غربي شهر به اشغال رژيم صهيونيستي و بخش شرقي به تصرف اردن درآمد.

رژيم صهيونيستي اما در سال ۱۹۶۷ بخش شرقي را هم اشغال كرد. اين شهر مقدس‌ترين شهر براي مسيحي‌ها محسوب مي‌شود و پس از مكه و مدينه سومين شهر مقدس در اسلام است. به همين دليل طرح‌ها و نقشه‌هاي رژيم صهيونيستي براي يهودي‌سازي قدس باعث شده تا صداي كشورهاي اروپايي هم بلند شود.

قلب بيت‌المقدس شهر قديمي است، با كوچه‌هاي باريك و تودرتو، با معماري تاريخي كه مشخصه هر 4محله‌اش است؛محله مسيحي‌ها، محله مسلمانان، محله يهودي‌ها، و محله ارمني‌ها. محله مسلمان‌ها از 3محله ديگر بزرگ‌تر است. مهم‌ترين جاي اين محله حرم شريف است كه مسجدالاقصي و قبه‌الصخره در آن واقع شده‌اند. مسجدالاقصي پس از مسجدالحرام در مكه و مسجدالنبي در مدينه مقدس‌ترين مكان در دين اسلام است و اداره آن به‌عهده بنياد وقف است. صخره هم در واقع سنگي است كه مسلمانان اعتقاد دارند پيامبر اسلام از روي آن به معراج رفته است.

کد خبر 279266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha