دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

اصغر اصغری: زمستان که از راه می‌رسد، همه‌‌چیز حالت ایستایی و انجماد به‌خود می‌گیرد. انگار تحرک و پویایی به حداقل می‌رسد و همه، همسو با طبیعت به خوابی زمستانی فرو می‌روند.

ماشین‌ها در عصر یخبندان

 اين ايستايي اگر براي درختان و گياهان باشد، به نوعي ممد حياتشان است اما عدم‌حركت وسايلي مانند خودرو در فصل سرد سال چيزي جز دردسر برايمان نخواهد داشت. شايد باورتان نشود اما ماشين‌ها هم تمايل عجيبي به ايستايي در اين فصل دارند. براي اينكه همواره خودرويي حاضر و آماده در روزهاي سرد سال داشته باشيد لازم است به بخش‌هاي مختلف آن توجه بيشتري نشان دهيد. اين گزارش به شما كمك مي‌كند تا خودرويتان را براي رويارويي با عصر يخبندان آماده كنيد.

شيشه‌ها؛ تميز و بدون ترك

با شروع فصل سرما نگاهي دقيق‌تر به وضعيت شيشه‌هاي خودرويتان بيندازيد. اگر شيشه جلويي داراي ترك است، حتي اگر ميزان ترك خيلي هم قابل توجه به‌نظر نمي‌رسد، نسبت به تعويض آن اقدام كنيد چرا كه همين ترك به ظاهر كوچك، با سرد و گرم شدن هوا بزرگ‌تر مي‌شود و علاوه بر ايجاد مشكل در ديد شما، باعث عدم‌كارايي مناسب برف پاكن‌كن خواهد شد. گاهي اوقات پيش مي‌آيد كه دماي هواي داخل خودرو به‌دليل كار كردن بخاري بسيار بالا‌تر از محيط بيرون مي‌شود. در چنين شرايطي احتمال سرد وگرم شدن و تركيدن شيشه عقب خودرو وجود دارد. در هواي خيلي سرد، بهتر است چند دقيقه قبل از اينكه به مقصد برسيد، بخاري خودرويتان را خاموش كنيد تا چنين مشكلي پيش نيايد. همچنين دكمه المنت شيشه‌هاي عقب را پيش از آنكه موتور خودرو را روشن كنيد به‌كار نيندازيد. چرا كه ممكن است موجب ايجاد شوك و تركيدگي شيشه در دماي بسيار پايين شود. براي اينكه ديد بهتري داشته باشيد مي‌توانيد از اسپري‌هاي ضدبخار براي شيشه اتومبيل‌تان استفاده كنيد. اين روز‌ها حتما دوباره وضعيت بالابرهاي شيشه‌هاي خودرو را بررسي كنيد تا از سالم بودنشان مطمئن شويد. شيشه‌هاي خودرو را در روزهاي سرد و يخي سال بلافاصله پس از روشن كردن ماشين پايين ندهيد. چرا كه احتمال گير كردن بالابر به واسطه عدم‌كارايي مناسب موتورهاي آن وجود دارد.

لطفا در اين سرما، گرما بده!

داستان بخاري خودرو با بخاري خانه‌تان كمي متفاوت است. براي اينكه از كاركرد بخاري خودرويتان در زمستان مطمئن شويد، بايد از موتور و ترموستات آن شروع كنيد. ترموستات اگر روي درجه ۸۲ به بالا تنظيم شود مي‌تواند گرماي مطبوعي را به شما تحويل دهد. در اين شرايط آب زود‌تر داغ مي‌شود و دير‌تر سرد! اگر ترموستات خودرو خراب باشد يا درست كار نكند، آب داخل رادياتور خوب به جريان نمي‌افتد و بخاري هم گرماي لازم را به شما نمي‌دهد. چرا كه جيوه موجود در ترموستات نقش دماسنج را بازي مي‌كند و با هر بار باز و بسته شدن، آب خنك را از رادياتور به سمت موتور روانه مي‌كند و آب گرم را از موتور به سمت رادياتور مي‌كشاند. اگر بخاريتان خوب كار نمي‌كند يا موتورتان زود جوش مي‌آورد بدانيد كه مشكل از ترموستات است. بروز چنين مشكلي در خودروهايي مثل زانتيا مي‌تواند ميزان مصرف موتور را هم افزايش دهد!

مراقبت از باتري

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه براي خودرو‌ها در روزهاي سرد سال پيش مي‌آيد، استارت نخوردن و روشن نشدن ماشين‌هاست. دليل اصلي بروز اين مشكل هم به ضعيف بودن باتري ارتباط پيدا مي‌كند. سرماي هوا مي‌تواند روي باتري‌هاي قديمي يا ضعيف تأثير منفي بگذارد و كارايي‌شان را از آنچه قبلا بود هم پايين‌تر بياورد. در اين روز‌ها وضعيت باتري خودرو را مورد ارزيابي قرار دهيد. اگر ماشينتان انژكتوري است مي‌توانيد با دياگ زدن، ولتاژ باتري را به‌دست آوريد. ولتاژ استاندارد باتري بايد بين ۱۲ تا ۱۵ باشد تا هنگام استارت زدن مشكلي پيش نيايد و موتور سريع روشن شود. اگر از باتري‌هاي اسيدي يا آب‌خور استفاده مي‌كنيد هر چند هفته يك‌بار وضعيت اسيدي بودن آن را بررسي كنيد چرا كه ميزان اسيد باتري به‌دليل استفاده زياد از چراغ‌ها و بخاري كاهش پيدا مي‌كند و ماشين سنگين استارت مي‌خورد. براي بررسي وضعيت باتري‌هاي اتمي هم كافي است به چراغ چشمي روي باتري نگاه كنيد. به‌طور طبيعي باتري‌ها عمري ۲ تا ۳ ساله دارند، پس اگر باتري قديمي داريد كه عمر مفيد آن سپري شده، بهتر است آن را با يك مدل جديد و كاملا سالم تعويض كنيد.

روان‌سازهاي زمستاني و ضديخ‌ها

روغن موتور براي كاهش اصطكاك ميان قطعات مختلف خودرو به‌كار گرفته مي‌شوند. استفاده از روغن موتور مناسب اين فصول مي‌تواند كارايي خودرو را افزايش داده و عمر قطعات را بالا ببرد. براي خودروهايي مانند زانتيا و تيپ ۵ پژو ۲۰۶ استفاده از روغن موتورهاي 10-40 توصيه مي‌شود و براي خودروهايي نظير پرايد، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ هم روغن موتورهاي ۵۰-۲۰ مناسب است. اين روغن‌ها به‌گونه‌اي ساخته شده‌اند كه در فصل سرما و با كاهش دماي هوا خيلي سفت نمي‌شوند و با كار كردن موتور هم حالت رقيق پيدا نمي‌كنند. اين روغن موتور‌ها به چهارفصل هم معروفند و كارايي مناسبي هم در فصل سرما دارند. قبل از اينكه هوا خيلي سرد شود هم بايد نسبت به ريختن ضديخ در رادياتور خودرويتان اقدام كنيد. به‌طور متوسط براي خودرويي مثل پرايد، حداقل ۲ ليتر ضديخ لازم است تا سيستم آبي خودرو را از يخ زدن نجات بدهد.

برف پاك‌كن‌ها را چك كن!

ديد مناسب هنگام رانندگي طي روزهاي باراني و برفي تنها به واسطه كار كردن مناسب برف پاك‌كن‌ها ميسر خواهد شد. اگر برف پاك‌كن‌ها خوب كار نكنند يا خراب باشند، ديد راننده كاهش پيدا مي‌كند و او مجبور است براي رفع مشكل در صندلي‌اش جابه‌جا شود. به همين دليل حتما از درست كار كردن برف پاك‌كن‌ها اطمينان حاصل كنيد. براي جلوگيري از يخ‌زدگي آب داخل مخزن برف پاك‌كن هم مي‌توانيد كمي شيشه شور داخل آن بريزيد تا كار شست‌وشو را هم راحت‌تر انجام بدهد. بعضي‌ها از الكل براي اين كار استفاده مي‌كنند اما اين مايع به‌تدريج مي‌تواند شلنگ‌هاي پمپ را دچار فرسودگي كند. مايع‌هاي مخصوصي هم براي اين منظور فروخته مي‌شود كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. برخي از لبه برف پاك‌كن‌ها به‌دليل فرسودگي، كارايي خود را از دست مي‌دهند. بهتر است تيغه اين برف پاك‌كن‌ها را تعويض كنيد تا برايتان مشكل‌ساز نشود. برف‌پاك‌كن با تيغه‌هاي ژله‌اي هنگام بارندگي برف مي‌توانند ديد خوبي به شما بدهند.

چهارچرخ و متعلقاتش

شايد شما هم از آن دسته شهرونداني باشيد كه توجه كافي به وضعيت لاستيك‌هايتان نشان نمي‌دهيد. اما بايد بدانيد، استفاده از لاستيك‌هاي سالم و استاندارد، ميزان تصادفات و خسارت‌هاي آن را به حداقل مي‌رساند. اين موضوع زماني اهميت دوچندان مي‌يابد كه با معابر ليز، لغزنده و احتمالا يخ‌زده در زمستان مواجه شويد. اگر ميزان آج لاستيك‌ها كافي نباشد، خودرو پس از ترمز كردن باز به حركت خود ادامه مي‌دهد يا ماشينتان اصطلاحا بوكس‌باد مي‌كند. همچنين اگر لاستيك‌تان صاف باشد هنگام بستن زنجير چرخ احتمال پنچري آن افزايش مي‌يابد. براي اينكه بفهميد آج لاستيك‌تان كاهش يافته يا در حد استاندارد است مي‌توانيد فرمان خودرو را به يك سمت بچرخانيد. در اين حالت بايد نوك يك خودكار در عمق شيارهاي روي لاستيك فرو برود. بهتر است لاستيك‌هاي بهتر و باكيفيت‌تر را روي چرخ‌هاي جلو بيندازيد. البته اگر ديفرانسيل خودرو در قسمت عقب است اين قاعده استثنا پيدا مي‌كند. همچنين براي عبور از معابر يخ زده به زنجير چرخ هم احتياج پيدا خواهيد كرد. هر چند نمونه‌هاي مختلفي از زنجير چرخ در بازار وجود دارد اما مدل جديد اين نوع زنجير‌ها كه گيره‌دار و ضامني است به راحتي نصب مي‌شود و كارايي مناسبي هم دارد.

به ماشينتان بيشتر برسيد

زمستان كه مي‌آيد بايد رسيدگي به بخش‌هاي خودرويتان را بيشتر كنيد تا هميشه يك ماشين آماده به حركت داشته باشيد. اينجا هم چند نكته كليدي و كوتاه براي خودروسواري در فصل سرد زمستان به شما پيشنهاد مي‌شود. سرويس كردن موتور و متعلقات آن هم قبل از سفرهاي زمستاني الزامي است.

حركت با چراغ روشن: طول روز در زمستان كاهش مي‌يابد. اين يعني هوا دير‌تر روشن مي‌شود و زود‌تر تاريك! بهتر است وضعيت چراغ‌هاي خودرو را هم خوب بررسي كنيد. قبل از اينكه توي جاده بيفتيد، پس از روشن كردن خودرو بهتر است از آن پياده شويد و يك‌بار از سالم بودن همه‌شان اطمينان حاصل كنيد. چراغ خراب در زمستان يعني استقبال از خطر!

رنگ‌كاري شود لطفا: اگر در فصل زمستان سراغ شست وشوي خودرو مي‌رويد، آن را به‌صورت كامل خشك كنيد تا سطح رنگ خودرو دچار يخ‌زدگي نشود. همچنين اگر بخشي از رنگ بدنه ريخته شده، بهتر است سريع سراغ يك نقاش برويد تا از پوسيدگي و زنگ زدگي بدنه فلزي جلوگيري شود.

مجهز باشيد: درفصل زمستان از تكميل بودن وسايل جعبه ابزارتان مطمئن شويد. كابل‌هاي اتصال باتري، پيچ‌گوشتي، آچار، طناب، چراغ قوه و تسمه اضافي ازجمله مواردي است كه حتما بايد همراه‌تان باشد. اگر به سفر دور و درازتري مي‌رويد ابتدا به هشدار‌ها و خبرهاي هوا‌شناسي توجه داشته باشيد و در طول سفر هم وضعيت جاده‌ها را بررسي كنيد. داشتن كمي شن، راديو، لباس گرم و پتو و اندك آذوقه در شرايط اضطراري مي‌تواند به كمك‌تان بيايد.

شمع و فيلتر را دريابيد: اگر مي‌خواهيد موتور ماشينتان در روزهاي سرد سال آسان‌تر روشن شود، شمع‌هاي قديمي خودرو را تعويض كنيد. با اين كار در مصرف سوخت هم صرفه‌جويي خواهيد كرد. تعويض به‌موقع فيلتر هوا و فيلتر روغن هم باعث مي‌شود تا كارايي موتور افزايش يافته و مشكلات جانبي براي موتور ماشين پيش نيايد.

 

کد خبر 281084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha