جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

فاطمه محمدی‌فاضل: ممکن است زیبایی یک ظرف قدیمی شما را برای کاشتن گل و گیاه در داخل آن وسوسه کند اما اگر می‌خواهید این وسوسه هیجان‌انگیز نتیجه موفقی هم در‌پی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم آشنایی با گلدان‌های زیر و درنظر گرفتن گلدان مناسب برای هر گیاه را در تصمیمات خود لحاظ کنید و ضمن استفاده از آنها در آپارتمان، بالکن، پشت‌بام یا حیاط خانه خود، از داشتن فضایی سبز و زیبا لذت ببرید.

گلدان


هر كدام از گلدان‌ها داراي مزايا و معايبي هستند كه در زير به آنها اشاره مي‌شود.

گلدان‌هاي سفالي

گلدان‌هاي سفالي با رنگ‌هاي گرم مخصوص به‌خود، تقريبا براي كاشت هر گياهي مناسب هستند و به آساني نيز تهيه مي‌شوند.

مزايا: اين گلدان‌ها تقريبا ارزان بوده، داراي طرح‌ها و شكل‌هاي بسيار مختلف و به‌دليل سنگيني و مقاومت در برابر باد، مناسب فضاي بيرون هستند.

توصيه: با توجه به شكننده ‌بودن آنها، از گذاشتن اين گلدان‌ها در جاهايي كه احتمال ضربه‌وجود دارد، خودداري كنيد.

نكته: اين گلدان‌ها به‌دليل داشتن منافذ بسيار، زودتر از ساير گلدان‌ها آب را از دست مي‌دهند بنابراين گياه داخل آنها به آبياري بيشتري نياز دارد. گاهي بر اثر املاح زياد آب و تعريق زياد در محل‌هاي خيلي گرم، باعث رسوب نمك در ديواره داخلي گلدان مي‌شود و شوري خاك را در پي دارد. نكته ديگر اينكه نوع ظريف آنها تحمل سرماي شديد زمستان را ندارد.

گلدان‌هاي پلاستيكي

امروزه با پيشرفت تكنولوژي، گلدان‌هاي پلاستيكي در رنگ‌‌ها، اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلف با قيمتي ارزان‌تر از ساير گلدان‌ها در دسترس هستند.

مزايا: اين گلدان‌ها حداقل قيمت را داشته، بادوام و سبك وزن هستند. همچنين تنوع شكل در آنها زياد است.
نكته: نوع ظريف آن شكننده است و در سرما زود مي‌شكند. با توجه به اينكه فلاورباكس‌ها بيشتر از اين جنس هستند و در بالكن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، بايد نهايت دقت را در خريد، كاشت و نصب آن در بالكن آپارتمان‌هاي بلند لحاظ كرد.

گلدان‌هاي چوبي

ظاهري كاملا طبيعي دارند. چوب رنگ شده ظاهر گرمي دارد. به‌راحتي مي‌توانيد آنها را به رنگ دلخواه درآوريد. بيشتر اين گلدان‌ها، از چوب سدر، چوب جنگلي مقاوم يا چوب فشرده‌اند تا آسيب‌پذيري آنها در برابر رطوبت به حداقل برسد.

مزايا: اين نوع گلدان‌ها مانند گلدان‌هاي سفالي نسبتا ارزان هستند. مي‌توان آنها را سال‌ها در مناطق سردسير در فضاي سرد بيرون قرار داد. نكته: چوب مقاومي كه از انواع آن استفاده مي‌شود مانند سدر، الوارهاي مقاوم يا چوب درخت سكويا هستند. در نتيجه در نهايت فشردگي هم مقداري منافذ باز دارند. درزها و منافذ آنها را بسته و براي جلوگيري از پوسيدگي آن را رنگ كنيد.
گلدان‌هاي چوبي نسبتا سنگين هستند بنابراين حمل‌ونقل آنها در اندازه بزرگ سخت خواهد بود.

گلدان‌هاي فلزي

گلدان‌هاي فلزي به تازگي رواج پيدا كرده است. جنس اين گلدان‌ها از مس، روي، گالوانيزه يا چُدن است.

مزايا: استفاده مجدد و در واقع بازيافت، بهترين راه صرفه‌جويي در هزينه‌هاست. گلدان‌هاي فلزي خراب نمي‌شوند و اين امكان را براي ما فراهم مي‌سازند كه مطمئن باشيم در طولاني مدت و سال‌هاي سال مي‌توانيم از آنها استفاده كنيم.

نكته: گلدان‌هاي فلزي به‌شدت گرما را به‌خود جذب مي‌كنند و باعث مي‌شوند ريشه گياه در برابر نور مستقيم خورشيد بسيار گرم شود و صدمه ببيند. مگر اينكه با تنظيم دماي اطراف و دوره‌هاي آبياري منظم با دماي آب كنترل شده از حرارت و گرماي بيش از حد داخلي خاك آن مراقبت كنيم.

همچنين بعضي از كودها ممكن است فلز را از بين ببرند يا حتي تركيب بعضي از كودها با تركيبات داخلي فلزي تأثير كمتري بگذارند.

گلدان‌هاي پلي‌استرن

گلدان‌هاي پلي‌استرن يا پلاستيكي با روكش براق، سبك و مقاوم هستند و نوع جديد آن در مدل و اندازه‌هاي مختلف موجود است.

مزايا: اين گلدان‌ها نسبت به گلدان‌هاي پلاستيكي قديمي بسيار مقاومند. مي‌توان آنها را در طول سال بيرون از خانه در فضاي باز گذاشت.

همچنين بسيار سبك‌تر از چوب، سنگ يا سفال‌ هستند.

نكته: نوع با كيفيت آن گران است و همچنين به‌دليل سبك بودن در جاهايي كه وزش باد شديد است، سرنگون مي‌شوند.

گلدان‌هاي سراميكي براق

گلدان‌هاي سراميكي براق، گران‌تر از سفال هستند و تنوع رنگ و طرح بي‌شماري براي انتخاب دارند.

مزايا: اين گلدان‌ها بسيار زيبا و براي قرار گرفتن روي تراس، پاسيو يا جاهايي كه ديد زيادي دارد، بسيار جالب خواهند بود.
به‌دليل نداشتن منفذ، برخلاف گلدان‌هاي سفالي به سرعت رطوبت را از دست نمي‌دهند.

نكته: گلدان‌هاي سراميكي مانند سفال راحت مي‌شكنند و به همان سنگيني هستند. درصورتي كه داخل آنها براق نباشد، در جاهاي سردسير بايد در سايه و در داخل خانه از آنها استفاده كرد.

گلدان‌هاي سيماني

در جايي كه مي‌توانيد گلدان سيماني بسازيد، از خريد گلدان صرف‌نظر كنيد. اين اتفاق بيشتر در باغچه‌هاي بزرگ خانگي يا باغ‌ها رخ مي‌دهد. شما مي‌توانيد هنرمندانه و با سبكي خاص گلدان‌هاي سيماني مختلف درست كنيد و از آنها در كل فضاي باز باغ يا حياط خانه و محل كار استفاده كنيد.

مزايا: مي‌توان اين گلدان‌ها را به هر شكل، اندازه و طرح دلخواهي ساخت.

نكته: شايد فكر كنيد با اين گلدان‌ها، تنوع رنگ نداريد اما مي‌توانيد چند عدد قوطي رنگ با چند قلمو به تعدادي از بچه‌ها بدهيد تا اين تنوع را روي گلدان شما خلق كنند. همچنين خيلي بيشتر از باقي گلدان‌ها بايد از زهكشي زير گلدان اطمينان حاصل كنيد. ضمن اينكه قبل از استفاده تا زمان خشك شدن به يك‌ماه وقت نياز داريد.

گلدان‌هايي با الياف نارگيل

گلدان‌هاي با الياف نارگيل معمولا داخل سبد فلزي به‌صورت آويزان قرار مي‌گيرند. مي‌توانيد در داخل اين سبدها از خزه يا الياف نارگيل (كوكوپيت) استفاده كنيد تا ظاهري كاملا طبيعي به آنها دهيد.

مزايا: خزه و الياف نارگيل ارزان بوده، در دسترس‌اند و ضمن سبك بودن استفاده از آنها آسان است.

نكته: رطوبت خيلي سريع از اين الياف عبور مي‌كند. اين الياف مقاوم نيستند و هر سال يا 2 سال يك‌بار نياز به تعويض دارند.

 

کد خبر 281345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha