همشهری آنلاین: آحرین گزارش ماهانه آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که این کشور کماکان به تعهدات خود در قالب توافق ژنو پایبند مانده است.

فارس نوشت: خبرگزاری رویترز امروز جمعه خبر داد که گزارشی محرمانه در آژانس تهیه شده که پایبند ماندن ایران به تعهدات مطرح شده در گفت وگو با 1+5 را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده که ایران غنی‌سازی بالای 5 درصد و ادامه کار در دو تأسیسات غنی‌سازی و یک راکتور آب سنگین خود را متوقف کرده است.

مقامات غربی، جمهوری اسلامی ایران را به پیمودن مسیر ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند؛ ایرانی‌ها اما در طرف مقابل مکرراً گفته‌اند که هدفشان تنها تولید برق و ساخت رادیودارو برای بیماران سرطانی است. کمبود شدید دارو برای بیماران سرطانی تا پیش از توافق ژنو، افکار عمومی ایرانیان را از هدف قرار گرفتن بخش دارو و درمان، در تحریم‌های رسمی و نانوشته غربی‌ها مطمئن ساخت.

ایران برای مشخص شدن هدف واقعی خود از پیگیری برنامه هسته‌ای، علاوه بر وارد شدن به مسیر گفت وگوهای چندین ساله با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان که به 1+5 مشهوراند، در دو نوبت در ژانویه و نوامبر 2005، به بازرسان خارجی اجازه دادند که از تأسیسات نظامی جنوب تهران که پارچین نام دارد، بازدید کنند. بازدید از تأسیسات نظامی و امنیتی یک کشور توسط بازرسان خارجی، در عرف بین‌الملل معمول نیست و می‌تواند به عنوان زیر سوال رفتن حاکمیت ملی تفسیر شود.

غربی‌ها اما بعدها تصاویر ماهواره‌ای از پارچین نشان دادند و با مشکوک خواندن یکی از ساختمان‌های موجود، خواستار ورود مجدد بازرس‌ها شدند؛ ایران اما با ورود مجدد بازرسان خارجی مخالفت کرد و به غربی ها یادآور شدند که در‌آخرین دیدار، قرار دو طرف بر خاتمه یافتن چنین بازدیدهایی بوده است.

کد خبر 281495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha