شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

الهام مرادی: شهر مشهد از چند هفته قبل خودش را برای میزبانی از سیل عاشقان امام رئوف(ع) در روزهای پایانی‌ ماه صفر آماده می‌کند.

ترافیک عاشقان

براساس آمارهاي پيش‌بيني‌شده، اين كلانشهر 3/5 ميليون نفري در روزهاي پاياني ‌ماه عزا پذيراي ۳ميليون زائر عزادار خواهد بود. كاروان‌هاي پياده زيادي هم خودشان را از شهرها و روستاهاي اطراف مشهد به اين شهر مقدس مي‌رسانند و دسته‌هاي عزا را در ۳روز پاياني ماه صفر در خيابان‌هاي اطراف حرم برصپا مي‌كنند. اگر شما هم در اين روزهاي خاص راهي مشهد مقدس هستيد بد نيست بدانيد كه در روزهاي پيش‌رو حضور سيل عظيم مشتاقان حرم مطهر رضوي و عزاداران سوگوار در مشهد باعث اجراي محدوديت‌هاي ترافيكي در محورهاي برون‌شهري و خيابان‌هاي شهر مشهد مي‌شود. اينجا مي‌توانيد درباره اوضاع ترافيكي اين شهر در اين ۳ روز بيشتر بدانيد.

كاروان پياده

حركت در حاشيه جاده‌ها
در روزهاي پيش‌رو، كاروان‌هاي پياده زيادي از شهرهاي و روستاهاي اطراف مشهد، راهي مشهد و حرم مطهر مي‌شوند. رانندگاني كه راهي مشهد مقدس هستند مطلع باشند كه در اين روزها با توجه به حضور كاروان‌هاي پياده در مسير حرم مطهر رضوي، درصورت نياز و در ساعات پيك ترافيك، محور قديم باغچه به مشهد مسدود خواهد شد. همچنين قرار است ممنوعيت تردد خودروهاي سنگين و كاميون‌ها به استثناي خودروهاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني از روز ۳۰آذر‌ماه تا پايان روز دوم دي‌ماه در محورهاي منتهي به مشهد از مسير نيشابور به مشهد، فريمان به مشهد، تربت‌حيدريه به مشهد و محور چناران به مشهد به اجرا در‌آيد. مديران ترافيكي شهر مشهد از مسئولان كاروان‌هاي پياده و هيئت‌هاي عزاداري خواسته‌اند كه نسبت به رعايت نكات ايمني در طول مسير حركت كاروان‌هاي پياده و همچنين حركت اعضاي كاروان در حاشيه جاده و در مسير خلاف حركت خودروها اقدام كنند.

خيابان‌هاي منتهي به حرم

پارك مطلقا ممنوع است
اگر جزو كساني هستيد كه با خودروي شخصي‌تان راهي مشهد مقدس مي‌شويد بد نيست بدانيد كه پليس راهنمايي و رانندگي اين شهر اعلام كرده كه در روزهاي پيش‌رو از توقف خودرو‌ها در مسير‌هاي منتهي به حرم مثل خيابان‌هاي نواب صفوي، طبرسي، شيرازي و امام‌رضا(ع) جلوگيري مي‌شود. اوضاع ترافيكي اين خيابان‌ها در روزهاي پاياني صفر آنقدر حساس است كه مأموران به محض مشاهده خودروي پارك شده در اين خيابان‌ها، آن را به پاركينگ انتقال مي‌دهند. اين طرح از ساعت ۲۴ روز ۲۹ آذر شروع شده و تا پايان عزاداري روزهاي پاياني صفر ادامه مي‌يابد. پليس راهنمايي و رانندگي استان خراسان رضوي از كسبه خيابان‌هاي منتهي به حرم خواسته درصورتي كه شاهد پارك وسايل نقليه در محدوده اجراي اين طرح بودند به رانندگان اين خودروها تذكر دهند.

خيابان‌هاي منتهي به حرم

بدون حضور خودروها
همزمان با روزهاي پاياني ‌ماه صفر و سفر جمع كثير زائران عزادار به مشهد، به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد در خيابان‌هاي منتهي به حرم مطهر از ميدان شهدا به حرم مطهر رضوي، تقاطع زرينه به سمت تقاطع شهدا، ميدان طبرسي به سمت حرم، ميدان بسيج به تقاطع دانش، حرم مطهر در طول خيابان امام‌رضا(ع) و ميدان گنبدسبز به سمت تقاطع اندرزگو در خيابان آخوند‌خراساني، شهروندان شاهد اجراي طرح محدوديت ترافيكي هستند. به هر حال مركز شهر مشهد و خيابان‌هاي اطراف حرم، در نهايت گنجايش ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو را دارد. اين طرح ترافيكي قرار است از فردا تا دوم دي‌ ماه همزمان با سالروز رحلت رسول‌اكرم(ص) و شهادت امام حسن‌مجتبي(ع) و امام رضا(ع) در خيابان‌ها و مسيرهاي فوق اجرا ‌شود. در اين طرح از تردد وسايل نقليه جلوگيري به عمل خواهد آمد.

مترو

يك دسترسي آسان
يكي از بهترين راه‌ها براي رسيدن به حرم مطهر رضوي در روزهاي آينده، استفاده از خطوط متروي مشهد است كه مي‌تواند شما را به نزديكي حرم برساند. قطار شهري مشهد از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب در مسيرهاي نخريسي، غدير، پروين اعتصامي، ۱۷ شهريور، بسيج (نزديك‌ترين ايستگاه به حرم مطهر رضوي)، امام خميني، شريعتي، قائم، طالقاني، خيام، آزادي، پارك ملت، كوثر، سيدرضي، دانشجو، هفت‌تير، صدف، صياد شيرازي، اقبال لاهوري، نمايشگاه، كوهستان وپارك شادي وكيل آبادآماده سرويس‌دهي است. فاصله بين رسيدن هر2 قطار به ايستگاه ۸ دقيقه است. اگر اطلاعات بيشتري از مسيرهاي متروي مشهد مي‌خواهيد به سايت www.musroc. ir مراجعه كنيد يا با تلفن گوياي۳3۴۲۲۲۳۳ و روابط عمومي قطار شهري(۳3۴۳۰۴۰۸) تماس بگيريد.

اتوبوسراني

سفر تا نزديكي حرم مطهر
اتوبوس‌هاي سازمان اتوبوسراني شهرداري مشهد از ساعت5:30 صبح تا ۲۰:3۰ آماده ارائه سرويس به زائران و مسافران شهر مشهد در روزهاي آينده است. اگر دنبال نزديك‌ترين خطوط اتوبوس به محل سكونت خود هستيد و مي‌خواهيد فهرستي از خطوط اتوبوسراني كه شما را به حرم مطهر و ديگر اماكن مشهد مي‌رسانند داشته باشيد به نشاني اينترنتي سازمان اتوبوسراني مشهد www.Busmashhad.ir مراجعه كنيد يا با سامانه پيام كوتاه ۳۰۰۰۸۸۸۸ در ارتباط باشيد. همچنين درصورت نياز مي‌توانيد با شماره تلفن‌هاي اداره روابط عمومي(33234) و تلفن اداره بازرسي(33235) تماس بگيريد.

تاكسيراني

تاكسيمترها روشن است
يكي از ويژگي‌هاي مهم ناوگان تاكسيراني مشهد اين است كه از تاكسيمتر براي محاسبه نرخ كرايه استفاده مي‌كنند. يادتان باشد كه حتما از تاكسيرانان بخواهيد كه بعد از سوار شدن، تاكسيمتر را روشن كنند. بيش از 3هزاردستگاه تاكسي هم در روزهاي آينده آماده سرويس‌دهي به زائران خواهند بود و آنها را به نزديكي حرم مي‌رسانند چون تردد خودرو در خيابان‌هاي منتهي به حرم در روزهاي آينده به‌طور كلي ممنوع است. آنهايي هم كه مي‌خواهند از محل اقامتشان با تاكسي تلفني راهي حرم و ديگر اماكن شهر مقدس مشهد شوند بايد با شماره‌هاي ۱۳۳، ۱۸۲۹ و ۱۸۳۲ تماس بگيرند تا از خدمات سرويس‌هاي تلفني سازمان تاكسيراني اين شهر بهره‌مند شوند.

توصيه‌هاي مهم به زائران

در روزهاي پيش رو براي تردد در شهر سوار ماشين‌هاي شخصي نشويد. تاكسي‌ها با كمي حوصله به راحتي در خيابان‌هاي مشهد پيدا مي‌شوند.
اغلب مسافران در سفر به مشهد، اقامت در نزديكي حرم برايشان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. اما توصيه ما اين است كه در اين چند روز در بيرون از خيابان‌هاي منتهي به حرم، محل اقامت‌تان را انتخاب كنيد. به هر حال هتل‌هاي خيلي نزديك به حرم در روزهاي پيش‌رو بسيار شلوغند و هزينه بسيار زيادي از شما مي‌گيرند.
برخي از هتل‌ها، داراي سرويس رفت‌وآمد رايگان به حرم هستند. البته در روزهاي پيش‌رو، اين سرويس‌ها هم فقط مي‌توانند تا ابتداي خيابان‌هاي منتهي به حرم شما را برسانند. از برنامه اين سرويس‌ها مطلع شويد و از آنها استفاده كنيد.
اگر با هواپيما و قطار قصد برگشتن به شهر خودتان را داريد حتما چند ساعت قبل از حركت، خودتان را به ايستگاه قطار يا فرودگاه مشهد برسانيد. ترافيك مشهد در اين روزها به هيچ وجه قابل پيش‌بيني نيست و ممكن است جا بمانيد.

کد خبر 281563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha