گروه اجتماعی: سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای، نحوه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری و بین‌شهری توسط شرکت‌های تعاونی کارگزار را اعلام کرد.

این بخشنامه در راستای توافق‌های صورت گرفته بین وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و تعاون و سازمان تامین اجتماعی برای تعمیم بیمه‌های اجتماعی به رانندگان حمل و نقل عمومی که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند، به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است.

بر اساس این بخشنامه رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر بین شهری، به کلیه رانندگان کامیون، ‌کامیونت، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه اطلاق می‌شود که با توجه به قانون بیمه‌های اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین‌شهری، دارای دفترچه کار یا کارت هوشمند رانندگی بوده و در شغل رانندگی با وسیله عمومی بین شهری اشتغال به کار داشته و فاقد کارفرما هستند.

همچنین میزان دستمزد رانندگان یاد شده با توجه به قانون مزبور و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، معادل 3/1 برابر حداقل دستمزد سنواتی بوده و رانندگان مینی‌بوس و سواری نیز معادل 1/1 برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تعیین شده است.

رانندگان حمل و نقل بار و مسافر عمومی درون‌شهری نیز در این بخشنامه به رانندگان تاکسی، مینی‌بوس و وانت‌بار اطلاق می‌شود که دارای پروانه کار و مجوز لازم از مراجع ذی‌صلاح مربوطه (پروانه اشتغال رانندگی) بوده و با وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری اشتغال به کار داشته و فاقد کارفرما و مشمول قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشند.

نرخ حق بیمه کلیه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و درون‌شهری برابر ماده 28 قانون تامین اجتماعی به میزان 27 درصد و بر اساس دستمزد اشاره شده در لیست اسامی خواهد بود که با توجه به بند «ض» تبصره 14 قانون بودجه سال 86 کل کشور، معادل 10 بیست و هفتم حق بیمه متعلقه توسط دولت و 17 بیست و هفتم آن توسط بیمه شده پرداخت می‌شود. همچنین رانندگان مزبور فاقد کارفرما مشمول قانون کار بوده و بالتبع مشمول سه درصد بیمه بیکاری نخواهند بود.

رانندگان مورد اشاره در این بخشنامه باید به همراه مدارک لازم به شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر درون و برون‌شهری مربوط (تعاونی کارگزار) مراجعه کنند.

رانندگانی که فاقد سند مالکیت وسایط نقلیه باشند، لیکن با توجه به مدارک موجود در این صورت در امر حمل و نقل عمومی اشتغال به کار داشته و فاقد کارفرما باشند، نیز می‌توانند در شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر مربوطه ثبت‌نام کنند.

ضمن آن‌که رانندگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری که قبل از صدور این بخشنامه فاقد سابقه پرداخت حق بیمه از طریق قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد هستند، باید با توجه به قانون و بخشنامه‌های مربوطه پس از تکمیل فرم ثبت‌نام در شرکت تعاونی کارگزار، جهت انجام معاینات پزشکی و تکمیل مدارک و مستندات با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی محلی که شرکت تعاونی کارگزار در محدوده عملکرد آن قرار دارد، نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند.

درباره رانندگانی که برای قانون مصوب، بیمه‌پرداز سازمان تامین اجتماعی هستند، استمرار پرداخت حق بیمه آنان برابر ضوابط این دستورالعمل از طریق شرکت‌های تعاونی کارگزار بلامانع است. کلیه رانندگان مشمول این بخشنامه باید حق بیمه مربوط به هر ماه را تا بیستم ماه بعد به حساب شرکت تعاونی کارگزار واریز و فیش مربوطه را به شرکت تعاونی مربوطه ارائه کنند.

کد خبر 28168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز