جواد جهانگیرزاده: سوریه، لبنان و عراق در زنجیره مقاومت، جزو کشورهای بسیار مؤثر هستند و آقای لاریجانی به‌دلیل سوابق دیپلماتیک و رویکردی که در توسعه حوزه دیپلماسی پارلمانی دارد، تلاش می‌کند تا این ظرفیت را به نفع منافع ایران و منافع جریان مقاومت در منطقه پیش ببرد.

larijani

طبيعي است كه توسعه روابط ايران با كشورهاي منطقه و تقويت روابط ديپلماتيك با كشور‌هايي كه در خط مقدم مقاومت قرار دارند مي‌تواند ظرفيت جريان مقاومت در منطقه را بيشتر كند؛ ضمن اينكه ايران همواره به‌عنوان شاه كليد مقاومت در جهان شناخته مي‌شود و توسعه اين ارتباط‌ها مي‌تواند به تقويت مناسبات دو يا چند جانبه و جريان مقاومت بينجامد.

سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان به اقليم كردستان عراق در نوع خود بي‌نظير است. اين نخستين سفر يكي از روساي قواي كشورمان به اقليم كردستان است كه مي‌تواند نقطه عطفي در روند ارتباطات پيش رو با اقليم باشد. بايد بپذيريم كه رهبران اقليم كردستان در دوران صدام و حتي بعد از آن سختي‌هايي كشيدند اما جمهوري اسلامي ايران همراه آنها بود؛ گرچه امروزه تمام حاكميت اقليم كردستان دوست ايران نيست و برخي تصميمات آنها با واقعيات منطقه در تعارض است به‌ويژه ايجاد بستر مطلوب براي حضور آمريكايي‌ها در منطقه كه ضروري است نكات مهم به رهبران اقليم يادآوري شود.

به‌نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها به‌دليل وجود تعارضات در كشور عراق مايل به تقويت روابط حكومت مركزي و اقليم كردستان عراق نيستند. از اين رو كشورهايي مانند ايران كه داراي سوابق دوستي ممتد و تاثير‌گذاري عميق در حكومت مركزي عراق و اقليم كردستان هستند مي‌توانند به تقويت اين مناسبات كمك كنند. تحليل غيردقيق اقليم كردستان در موضوع داعش به حيثيت سياسي و توان تحليلي اقليم كردستان نزد كارشناسان منطقه آسيب جدي وارد آورد.

هرچند كه پيش از حضور داعش زمزمه استقلال كردستان عراق و تشكيل كشوري مستقل مطرح بود اما با حضور داعش مسئولان اقليم كردستان متوجه شدند كه امكان استقلال در شرايط فعلي منطقه وجود ندارد و تغييرات دولت قدرتمند عراق و حفظ چارچوب حاكميت اين كشور كمك بيشتري به اقليم كردستان و مردم اين كشور خواهد كرد. هرچند ظرفيت اقليم كردستان عراق براي توسعه روابط سياسي و اقتصادي قابل توجه است اما به‌نظر مي‌رسد به‌دليل سابقه حكومت‌داري كوتاه‌مدت اقليم كردستان، ثبات و تداوم آن منوط به‌ نظر موافق قدرت‌هاي منطقه‌اي است كه ايران مي‌تواند نقش مؤثري در اين زمينه داشته باشد.

و اما پيام سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي به 3كشور سوريه، لبنان و عراق در شرايط فعلي منطقه علاوه بر تقويت جريان مقاومت، ايجاد انسجام در كشورها براي مقابله با رژيم صهيونيستي و مثبت كردن نوع نگاه كشورهاي منطقه به يكديگر است.

  • عضو كميسيون امنيت ملي مجلس

 

کد خبر 282099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha