همشهری آنلاین: آرش دریابندری داور جشنواره عمار تأکید کرد بیشتر از فیلم‌های انتقادی به آثاری که الگو ارائه کنند، نیاز است.

آرش دریابندری

به گزارش مهر؛ آرش دریابندری نویسنده و مترجم و داور پنجمین جشنواره فیلم عمار درباره آثار این دوره از جشنواره اظهار کرد: من فیلم‌ها را دیده‌ام و پنجشنبه 11 دی ساعت 11 نخستین جلسه داوری بوده است.

وی افزود: اگر بخواهم ارزیابی کلی داشته باشم باید بگویم آثار بخش بین الملل اکثرا ضعیف بودند. آثار بخش داخلی قوت بیشتری داشتند و سه چهار فیلم خوب بین آنها دیدم.

فرزند نجف دریابندری مترجم پیشکسوت ادبیات ایران تصریح کرد: درباره ضعف آثار هم باید بگویم، نظر شخصی من این است که فیلم‌های داستانی کارآمدتر هستند. به ویژه در حوزه مستند من بین یک گزارش و یک مستند فرق می‌گذارم. در یک گزارش تنها دقایقی خبری مشخص اعلام می‌شود اما در مستند، تهیه‌کننده و کارگردان، داستان و موضوعی دارد که می‌خواهد آن را بیان کند و این بیان با بصیرت، تحقیق و جمع‌آوری سند همراه است.

وی که بیش از 40 سال خارج از ایران زندگی کرده است، تأکید کرد: متاسفانه بسیاری از فیلم‌های مستند شرکت‌کننده، گزارشی بودند و این ویژگی‌ها را نداشتند. این موضوع به ویژه در بخش بین‌الملل بیشتر احساس می‌شد.

این فارغ‌التحصیل رشته تاریخ اسلام از دانشگاه برکلی کالیفرنیا یادآور شد: به نظر من دو نوع فیلم وجود دارد؛ یکی نقد تخریبی است و دیگری به دنبال ارائه الگو می‌گردد. ما در این جشنواره به طور کلی فقط به فیلم منتقد نیاز نداریم بلکه به فیلم‌هایی نیاز است که الگو و سازنده باشند.

دریابندی که تجربه زندگی در خارج از کشور را دارد، درباره آثار بخش بین‌الملل گفت: امیدوارم برای سال‌های دیگر در فراخوان‌هایمان بتوانیم فیلم‌های خارجی جذب کنیم که با ارزش‌های ما سازگاری بیشتری داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: ما به طور کلی از بین فیلم‌های ارائه شده، آثار گزارشی و غیرسازنده را حذف می‌کنیم. در این نوع آثار چیزی نیست که ارزش‌های انقلابی، اسلامی یا ولایی را مطرح کند و نمونه چنین آثار سازنده ای کمتر داریم.

کد خبر 282846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha