دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلاد کیایی نخستین روز مهرماه سال ۱۳۲۳ در تهران در خانواده ای آشنا به موسیقی وکتاب و فرهنگ متولد شد.

پدر او با موسیقی آشنا بود و تار و سنتور را به سبک قدما می نواخت. کیایی از هشت سالگی نوازندگی سنتور را ابتدا نزد پدر و سپس ردیف‌های موسیقی را نزد برادر بزرگترش ایرج کیایی فرا گرفت. برادر او از شاگردان ابوالحسن صبا بود.

فعالیت‌های هنری را از سن دوازده سالگی در برنامه کودک رادیو آغاز كرد و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چند برنامه رادیویی و تلویزیونی به نام‌های «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه» را به مدت چهار سال عهده دار بود.

در سن هفده سالگی زمانی که در سیکل دوم دبیرستان خود تحصیل می‌كرد، در مسابقات هنری آموزشگاه‌های سراسر کشور در رشته موسیقی، ساز سنتور مقام نخست را کسب كرد (سال 1342) و در همان زمان برای مدت پنج سال نیز مدرس موسیقی کلاس‌های فوق برنامه موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد.

 از کیایی نواپرداز و نوازنده سنتور تاکنون متجاوز از یکصد قطعه آهنگ منتشر شده که اکثر آن‌ها بوسیله ارکسترهای بزرگ و کوچک و همچنین گروه‌های موسیقی ملی به مرحله اجرا و ضبط درآمده است.

نام برخی از این قطعات به شرح زیر است:

پگاه، ابر بی‌باران، سبزه‌زار، موسیقی روی تم های محلی ایران، چرا، یاد، حباب، یتیم سه‌گاه، این شرح بی‌نهایت، سارا، قطعاتی برای سنتور و ارکستر، کوه‌های سفید، طلوع، راز آشکارا، گریز، مهر و ماه، شور و شادی، نقش تازه، گل آفتاب و ...

او ضمنا برای هجده فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی موسیقی متن ساخته است.

کیایی ابداع‌هایی نیز روی کوک سنتور ك و تالیفاتی نیز در زمینه گام‌ها و فواصل بین پرده‌های مقامات موسیقی ایران داشته است.

از سال 1343 یعنی زمانی که دانشجوی دانشکده علوم تغذیه و بهداشت بود به مدت شانزده سال مدیر طرح و برنامه‌های فرهنگی و هنری کاخ جوانان بوده است. در حال حاضر مدرس موسیقی و عضو هیئات امنای فرهنگ صوتی ایران نیز می‌باشد. وی در سال 1380 موفق به دریافت درجه دکترای موسیقی در رشته نوازندگی و آهنگسازی از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور شد و به همین مناسبت نیز استاد «علی تجویدی» هنرمند صاحب‌نام و عالیقدر موسیقی ایران با وجودی که آن زمان در بستر بیماری بود ولی طی مراسمی لوح افتخار هنری را به خاطر چهل سال فعالیت هنری به ايشان اهداء كرد.

کیایی کنسرت‌های متعددی را در داخل و خارج از کشور ترتیب داده، از جمله کنسرت‌هایی در کاندا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئد، هلند، و انگلیس و تاکنون شاگردان بسیار زیادی را تربیت كرده که عده‌ای از آنان به دانشکده‌های مختلف هنر، رشته موسیقی راه یافته‌ و تعدادی نیز به درجات بالایی در هنر موسیقی ارتقاء یافته و طی سال گذشته چهار تن از شاگردان ایشان در کشورهای کانادا و انگلیس به دوره دکترای موسیقی راه یافته‌اند.

از او يك کتاب خاطرات هنری ‌با عنوان راز آشکارا منتشر شده است و کتابی نیز به زبان فرانسه از همین خاطرات منتشر شده است.

کد خبر 283785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha