این آخرین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به عربستان در ۳ سال گذشته بود تا اینکه ۲ روز پیش باز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به‌دلیلی مشابه عازم ریاض شد و در مراسم ترحیم شاه عربستان حضور پیدا کرد.

عربستان

سفر ظريف به عربستان مي‌توانست به‌دليل ديگري رخ دهد اما اختلاف‌نظرهاي عربستان و ايران در مسائل منطقه به‌ويژه درباره بحران سوريه و سركوب شيعيان بحرين با همدستي آل سعود فضاي روابط تهران- رياض را چنان متشنج كرده بود كه هر سفري مي‌توانست با انتقادهاي تند منتقدان سياست خارجي دولت روحاني همراه باشد، ‌به همين دليل حتي حسين اميرعبداللهيان، معاون ظريف شهريورماه امسال به رياض رفت تا از استقبال گرم مقامات عربستان درصورت سفر ظريف به اين كشور مطمئن شود چه اينكه مقامات آل‌سعود تيرماه امسال در اجلاس سالانه هيأت عامل بانك توسعه اسلامي رفتار مناسبي با هيأت ايراني به سرپرستي وزير اقتصاد نداشتند و پيش از آن در نشست كميته اجرايي سازمان همكاري اسلامي با وزير اقتصاد كشورمان رفتاري خارج از عرف نشان داده بودند؛

اين ماجراها البته به جبران مافات و عذرخواهي تلويحي دولت آل سعود ختم به خير شد اما قصه سقوط بي‌رويه قيمت نفت و نقش احتمالي عربستان در اين ماجرا ديوار سوءتفاهم بين ايران و عربستان را بلندتر كرد تا جايي كه ظريف حتي ساعاتي پيش از سفرش به رياض باز تلويحا از توطئه نفتي برخي كشورها گلايه كرد، همچنان كه حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير امور خارجه در امور كشورهاي عربي و آفريقايي چندي قبل‌تر به العالم گفته سفر ظريف كه چند‌ماه قبل به‌دليل اختلافات 2كشور بر سر جنگ سوريه به تعويق افتاد، مجددا به‌دليل كاهش قيمت نفت به تعويق افتاده است.

حالا ملك عبدالله پادشاه عربستان فوت كرده و جاي خود را به ملك سلمان داده است. پادشاه 80ساله‌اي كه هرچقدر هم آلزايمر داشته باشد بعيد است اختلاف نظرهايش با ايران را فراموش كند، سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه جديد عربستان، وعده ادامه سياست‌هاي پيشين در اين كشور را داده و گفته كه در عرصه سياست خارجي همان رويكرد پيشين را دنبال مي‌كند. اين يعني ادامه اختلافات ايران و عربستان در حوزه سوريه، يمن و بحرين. شبكه خبري بلومبرگ هم در گزارشي نوشته كه نخستين انتصاب‌هاي سلمان نشان داد كه سياست نفتي عربستان بدون تغيير باقي مي‌ماند و روابط خوب با ايالات متحده نيز همچنان اولويت اين كشور خواهد بود و اين يعني ادامه شبه جنگ نفتي ايران و عربستان در منطقه. با اين حال ظريف مي‌گويد كه دعوتش از سعود الفيصل وزير خارجه عربستان يك دعوت باز است و او هر گاه خواست مي‌تواند به ايران سفر كند.

او درباره سفر خود به عربستان و اينكه اين سفر منجر به سفر ديپلماتيك وي در آينده نزديك به عربستان خواهد شد، گفته كه حضورش در رياض 3يا 4ساعت بيشتر نبوده است. ظريف گفته است: ما همواره آمادگي داريم كه با دوستان خود در منطقه براي توسعه ثبات گفت‌وگو داشته باشيم. وزير خارجه گفته است دعوت بنده از آقاي سعود الفيصل براي بازديد از ايران و دعوت ايشان از من نيز همينطور باز است. اميدواريم در شرايط مناسب‌تري باشيم و طرفين بتوانند اين دعوت را اجرا كنند. حسن روحاني رئيس جمهور، انتخاب سلمان را تبريك گفته است. در اين سو سعودالفيصل وزير خارجه عربستان پا به سن گذاشته و در آمريكا زير تيغ جراحي است. تاج و تخت عربستان دچار كهولت شده است. به فرض ادامه حيات فيصل بايد منتظر شد و ديد آيا بعد از عبدالله گشايشي در روابط ايران و عربستان ايجاد مي‌شود يا نه؟

کد خبر 285349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha