همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: بازی ماجراجویی سبکی از بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری در زیر شاخه‌‌ی اکشن است که قهرمان بازی، درگیر ماجرایی طولانی می‌گردد.

در طي بازي ماجراجويي و با توجه به ذات و سبک این گونه، فرد ممكن است با پيچيدگي‌هاي خاصي در فرآيند عبور از هر مرحله روبرو شود. از اين رو براي موفقيت در بازي ماجراجويي تمركز و پشتكار را اصلي‌ترين امتياز‌هاي يك بازيكن عنوان كرده‌اند.

براي مثال در صحنه‌های اکشن و تعقيب و گريز و همچنين در مراحلی که وي نیاز به حل معما وپازل‌هاي ماجرا دارد، ممكن است در مواردي با مخفی‌کاری روبرو و درگیر چالش‌هاي آن شود. هوش و تمركز مي‌تواند فرآيند طي يك مسير سخت و دشوار را براي فرد در اين مراحل "مخفي كاري" تضمين كند.

از دیگر ویژگی‌های بارز این سبک، طولانی بودن مراحل آن است. مسير سخت و طولاني اكشن ماجراجويي عمدتا ايجاب مي‌كند كه براي بسياري ازبازی‌هاي اين گونه‌ي پرطرفدار و جذاب، چندین دنباله نيز ساخته شود.

 از مطرح ترين آثار ويديويي، رايانه‌اي سبك اكشن ماجراجويي بازي‌هاي ذيل قابل اشاره‌اند:

اساسين كريد(Assassin Creed)

تومب رايدر(Tomb Rider)

آنچارتد(Uncharted)

بازی اکشن ماجراجویی دو زیر شاخه مهم به نام‌هاي سبك "مخفي كاري" و سبك "ترس و بقا" دارد:

  • سبک مخفی‌کاری

 در این گونه در فضایی خاص، فرد باید بدون جلب توجه مراحل بازي را پشت سر بگذارد. ولی اين مهم به این معنی نیست که اگر کسی از حضور شما با خبر گردد بازی تمام می‌شود.

براي نخستين بار بازی "ولفنشتاین"(Wolfenstein) در اوايل دهه 90 این سبک را به وجود آورد اما در ادامه نتوانست محبوبیت زیادی به دست بیاورد و از گردونه خارج شد. مدتي بعد سری بازی‌های "متال گیر ساليد"(Metal Gear Solid) در سال 1996 برای کنسول ساخته شد و موفقيت بي‌نظيري كسب كرد.

از پرچم داران این سبک می‌توان به بازی‌های زير اشاره كرد:

اسپلينتر سل(Splinter Cell)

متال گير(Metal Gear)

هيتمن(Hitman)

  •  سبک ترس و بقا:

 در این سبک برخلاف دیگر گونه‌ها، محيط ماجرا دارای عناصرترسناک ورعب آور است.

در این گونه از بازی به دلیل کمبود مهمات و سلاح‌های قدرتمند؛ درگیری با دشمنان به شدت حالت قهرمان گونه‌ای دارد و بازیکن این درگیری را به شدت احساس می‌کند وباید با دقت و تمرکز در لحظه، مراحل را پشت سر بگذارد.

دراین سبک فرد باید به جمع‌آوری آیتم‌ها و مهمات بپردازد تا در ادامه بازی به مشکل برنخورد. توصيه مهم به بازيكنان تازه كار اين است كه در حین بازی بهتر است که دچار درگیری نشوید.

پيشينه‌ي اين سبك به توليد بازي اويل در سال 1996 بر مي‌گردد. كه به نوعي سبك بازي ترس و بقا را براي اولين بار ارائه داد.

از بهترین بازی‌هاي این سبک که هم امتیاز بالا و هم فروش خیلی خوب داشته‌اند آثار فوق قابل اشاره‌اند:

آخرين ما (The Last of Us)

درون شيطان (Evil Within)

اقامتگاه شيطان (Resident Evil)

پوستر بازي ماجراجويي "اسپلينتر سل" از مطرح‌ترين بازي‌هاي ويديويي و رايانه‌اي سبك اكشن مخفي‌كاري

اسپلینتر سل

کد خبر 285446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha