جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
۰ نفر

در خونین‌ترین حملات گروه‌های تروریستی به ارتش مصر در ماه‌های گذشته، پنجشنبه‌شب حدود ۱۰۰ نفر در شبه‌جزیره سینا کشته و زخمی شدند.

مصر حمله داعش

به نوشته روزنامه مصري الاهرام، پنجشنبه‌شب شماري از اعضاي يك گروه تروريستي به‌طور همزمان، به مقرهاي نظامي و امنيتي ارتش در 3شهر استان شمال سينا يورش بردند و باعث كشته و زخمي‌شدن ده‌ها نفر شدند.مقام‌هاي امنيتي اعلام كردند كه گروه‌هاي تروريستي ضمن شليك خمپاره به گردان101 گارد مرزي، مقرهاي وابسته به ارتش ازجمله يك مقر مسكوني افسران‌، بيمارستان و هتل نظامي را در شهر العريش مركز استان شمال سينا هدف گرفتند. اين گروه همچنين يكي از پست‌هاي بازرسي در الجوره در شهر شيخ زويد را هدف حملات خمپاره‌اي قرار داد. مقر اداره امنيت شمال سينا و بخش پليس العريش نيز به‌طور همزمان هدف حملات با خودروهاي بمبگذاري‌شده و خمپاره‌هاي موشكي قرار گرفتند.

يك مقام مسئول در اداره امنيت شمال سينا اعلام كرد كه جسد 26نفر به بيمارستان العريش منتقل شد و همزمان 29زخمي ديگر هم به اين بيمارستان اعزام شدند. در همين حال، شبكه خبري اسكاي‌نيوز شمار نهايي قربانيان اين حملات را 29كشته و 69زخمي اعلام كرد.
اين حمله بزرگ‌ترين حمله در نوع خود از زمان يورش به پست بازرسي كرم القواديس در اكتبر2014 بود كه در آن بيش از 31نظامي مصري كشته شدند. برخي رسانه‌هاي خبري حمله پنجشنبه را خشونت‌بارترين حمله از زمان عزل محمد مرسي رئيس‌جمهور در تابستان2013 توصيف كردند.

در همين حال، محمد سمير سخنگوي ارتش مصر اعلام كرد كه اين حملات در پاسخ به موفقيت ارتش در واردكردن ضربات شديد به گروه‌هاي تروريستي در سينا انجام گرفته است. وي افزود: گروه‌هاي تروريستي به برخي مقرها و تأسيسات نيروهاي مسلح با استفاده از خودروهاي بمبگذاري‌شده و خمپاره يورش بردند. اين حملات 3روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه 3تروريست در منطقه نصرانيه در شهر العريش كشته شده بودند.

مقام‌هاي قاهره اعلام كرده بودند كه در اين عمليات، ارتش 17فرد تحت تعقيب و 40مظنون را بازداشت كرده و 23مقر آنان را منهدم كرده است. به‌دنبال اين رويداد، عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر كه به اتيوپي سفر كرده بود، سفر خود را نيمه‌تمام گذاشت و به كشورش بازگشت. وي به محض بازگشت به قاهره، نشستي را براي بررسي حملات و كيفيت واكنش به آنها برگزار كرد. ارتش مصر هم از بامداد ديروز (جمعه) عمليات گسترده‌اي را در شهرهاي العريش، شيخ زويد و رفح آغاز كرد و با گروه‌هاي تروريستي درگير شد. در درگيري‌هاي ديروز يك نوزاد و يك كودك 6ساله هم كشته شدند. دولت هم براي نخستين‌بار از ‌ماه اكتبر گذشته تاكنون حالت فوق‌العاده در شبه‌جزيره سينا برقرار كرده‌است.

  • داعش، مسئول حملات

در همين حال، جماعت موسوم به انصار بيت‌المقدس از گروه‌هاي اخيرا پيوسته به گروه تروريستي داعش مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت. اين گروه تروريستي كه پس از بيعت با ابوبكر بغدادي عنوان ولايت سينا را براي خود برگزيده، در صفحه اينترنتي خود نوشت كه سربازان خلافت در ولايت سينا در شهرهاي العريش، شيخ زويد و رفح حمله‌اي گسترده و همزمان را صورت داده‌اند.اما در نخستين واكنش بين‌المللي به اين تحول، آمريكا ضمن تروريستي خواندن اين حملات، آنها را محكوم كرد. جين ساكي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت كه واشنگتن اقدامات تروريستي عليه نيروهاي امنيتي مصر را محكوم مي‌كند.

کد خبر 285790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha