چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پژمان طاهری در سال ۱۳۴۹ در گرگان متولد شد. او نوازندگی سنتور را از سن هفت سالگی نزد جواد داوری آغاز کرد.

از سال 1368 تا سال 1377 نزد استاد مجید کیانی به فراگیری ردیف میرزا عبدالله پرداخت. پژمان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به فعالیت حرفه‌یی در عرصه آهنگسازی و گروه‌نوازی روی آورد و گروه ایرانی را که در همان سال‌های دانشجویی به همراه برادر خود، اردوان طاهری بنیان نهاده بود تا به امروز، هدایت کرده است.

وی تحصیلات خود را در سال 2003 در شهر وین در رشته آهنگسازی الکتروآکوستیک ادامه داد و پس از آن از سال 2004 در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی، تحت نظر پروفسور گرلینده هاید و رودیگر لولکر به نگارش رساله دکتری خود پرداخت. در سال 1375 پژمان طاهری به عضویت گروه شیدا درآمد و حاصل آن کنسرت‌های متعدد به همراه استاد محمدرضا لطفی در شهرهای پاریس، لندن، زوریخ، مونیخ، ونیز و فلورانس بود. از پژمان طاهری آلبوم‌های «ریشه در خاک» با صدای مهسا وحدت، «اشعار مولانا»، «سوگواران خموش» با صدای علیرضا قربانی و «امیرکبیر» با صدای شهرام ناظری تاکنون به بازار آمده است.

«یک الف ناقابل» نیز یکی از فیلم‌هایی است که با آهنگسازی پژمان در سال‌های دور برنده موسیقی جشنواره سینمای مستند شده بود.

آوانگاری آثار حبیب سماعی به همراهی اردوان طاهری، تنظیم و آوانگاری هشت تصنیف قدیمی در دستگاه شود به روایت محمدرضا شجریان، آوانگاری آثار سید حسین طاهر زاده و به چارده روایت، از جمله کتاب‌های منتشر شده پژمان است. او همچنین در ژانر موسیقی الکترو اکوستیک دست به تجربه نوینی در سال 1381 زد که با نام «طرحی نو» با تکنوازی جمشید عندلیبی و شادی فتحی به مدت چهار شب در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.

کد خبر 286969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha