مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرگ همواره یکی از بزرگترین نگرانی‌های بشر در طول زندگی بوده‌است، نگرانی که اکنون گروهی از برترین دانشمندان جهان در صدد مقابله با این نگرانی هستند.

ژنتیک

براساس گزارش تلگراف، بشريت،‌از اسكندر گرفته تا شواليه‌هاي جنگ‌هاي صليبي، از گذشته تاكنون به دنبال سرچشمه جواني بوده‌است.

اما اكنون دانشمندان سيليكون‌ولي مي‌گويند در آستانه كشف دليل سالخوردگي هستند، كشفي كه مي‌تواند به آنها در يافتن درمان پيري كمك كند.

اوايل سال 2015، جون يان پزشك و محقق جايزه يك ميليون دلاري به نام جايزه طول عمر پالو آلتو را براي هرفردي كه بتواند كد حيات را هك كرده و راه‌حلي براي جواني ابدي بيابد تعيين كرد. اين جايزه به اولين گروهي اهدا خواهد‌شد كه بتواند آنچه معماي سالخوردگي ناميده مي‌شود را حل كند: ظرفيت تعادل يا توانايي سيستم‌هاي بدن در پايدارسازي واكنش‌ها نسبت به استرس‌ها.

با افزايش سن بدن، توانايي در بهبود يافتن از بيماري‌ها، جراحات و فشارهاي زندگي دشوارتر مي‌شود. در جواني، فشار خون و بالا بودن قند خون را مي‌توان به راحتي به حد معمول بازگرداند. اما با فرسوده شدن ظرفيت متعادل‌سازي طي گذشت زمان و افزايش سن، بدن توانايي تنظيم‌سازي موثر در برابر اين تغييرات را از دست مي‌دهد و در نتيجه بيماري‌هايي مانند ديابت يا فشار خون آغاز مي‌شوند.

به گفته يان،‌افراد با پايان يافتن دوران ميانسالي متوجه از دست رفتن اين توانايي بدنش مي شود كه معمولا با كاهش تحمل بدن در برابر هواي سرد و گرم خود را نشان مي‌دهد. افزايش اين ظرفيت بدني مي‌تواند به انسان‌ها فرصت دهد تا بيش از 120 سال زندگي كنند، 120 سال حداكثر طول عمر نظري است كه براي انسان متصور مي‌شوند.

دانشمندان مي‌توانند روند ساعت بدن را كند‌تر ساخته و او را براي بيش از 50 سال در ميانسالي نگه‌دارند، اين به آن معني است كه افراد در 80 سالگي حس 50 سالگي را خواهند‌داشت. از اين رو در آينده انسان‌ها براي مدت زمان بيشتري زندگي كرده و سلامتي آنها پايدارتر خواهد‌شد.

اولين بخش اين جايزه سال آينده به گروهي اهدا خواهد‌شد كه بتواند ظرفيت تعادل را در يك پستاندار ميانسال به اندازه نمونه‌اي جوان افزايش دهد و عوارض سالخوردگي را در او وارونه سازد. بخش ديگر جايزه نيز به تيمي اهدا خواهد‌شد كه بتواند طول عمر پستانداري را تا 50 درصد از طول عمر معمولي‌ آن جاندار افزايش دهد.

تاكنون 15 تيم از جمله تيم‌هايي از دانشگاه استنفورد و جورج واشنگتن وارد اين رقابت شده‌اند. اما رقابت با ورود شركت‌هاي بزرگي از سيليكون ولي از قبيل گوگل براي اين تيم‌ها دشوارتر شده‌است. گوگل پروژه‌اي 1.2 ميليارد دلاري را با هدف محقق كردن بزرگترين هدف اين شركت، افزايش طول عمر انسان، آغاز كرده‌است. اين پروژه بر توليد داروهايي تمركز دارد كه مي‌توانند آسيب‌هاي مغزي ناشي از سالخوردگي را درمان كنند.

از سويي ديگر، متخصص ژنتيك مشهور، كرگ ونتر كه براي اولين بار توالي‌نويسي ژنتيكي انسان را انجام داد، شركتي را با همكاري متخصص سلول‌هاي بنيادين، رابرت حريري راه‌اندازي كرده‌است و قصد دارد در اين شركت يك ميليون ژنوم انسان را توالي‌نويسي كرده و بزرگترين مركز داده‌هاي تنوع ژنتيكي انساني را راه‌اندازي كند و در اين ميان با بررسي DNA انسان‌ها، راه‌حلي براي افزايش طول عمر او بيابند.

شركت ديگري از سيليكون‌ولي به نام SENS نيز تمركز مطالعات خود را بر حل معماي مرگ قرار داده‌است، زيرا اين شركت باور دارد مرگ نوعي بيماري قابل درمان است كه با يافتن درمان آن مي‌توان مرگ را در افراد به تاخير انداخت. با اين‌همه رويكرد مطالعاتي اين شركت مبتني بر نقص‌هاي متابوليسمي است.

کد خبر 287237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha