همشهری آنلاین: همراه با تداوم پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و گسترش آن به سایر استان‌های غربی و جنوبی کشور، روسای پارک علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان و دکتر برات قبادیان استاد مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس طی نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، پیشنهاداتی به عنوان اقدامات آنی و راهبردی برای رفع این پدیده مطرح کردند.

ریزگرد

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر برات قباديان مشاور معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، دكتر بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان و دكتر علیرضا زراسوندی رییس بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان در اين نامه متذكر شده‌اند: «این بحران که منشاء داخلی و خارجی دارد به یقین نتیجه سال‌ها بی‌توجهی به توسعه پایدار در ایران و کشورهای همسایه بوده است و در درازمدت با گسترش بیشتر به قسمت‌های غربی، جنوبی و مرکزی کشور، ایران را به بیابان تبدیل خواهد نمود. در کنار این پدیده، مردم با سونامی بیماری‌های تنفسی و انواع سرطان نیز روبرو خواهند شد».

اين استادان دانشگاه، پيشنهادات خود را در قالب اقدامات آني و اقدامات آتي به رئيس جمهور ارائه كرده‌اند كه در ادامه آمده است.

  • اقدامات آنی

1- تشکیل ستاد ویژه و دائمی در استان‌های درگیر به ریاست استاندار و دبیری یکی از متخصصان و اعطای اختیارات شورای تامین استان در حوزه مسایل مرتبط با این بحران به این ستاد.

2- دادن اختیار تام به استانداران مناطق درگیر بحران برای تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری.

3- تقویت مرکز منطقه‌ای پژوهشی ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان اصلی‌ترین بازوی کارشناسی و علمی حوزه اجرایی.

4- اطلاع‌رسانی علمی، دقیق و شفاف در مورد آثار و عواقب این بحران برای ساکنان مناطق درگیر بحران.

5- تثبیت کانون‌های داخلی با رهاسازی آب سدها و استفاده از سایر روش‌های تثبیت از جمله تثبیت بیولوژیک، شیمیایی و مالچ‌پاشی.

6- تامین بودجه لازم برای ایجاد کمربند سبز حاشیه شهرهای درگیر بحران.

7- تجهیز هلال احمر استان‌های درگیر بحران ریزگرد با اقلام بهداشتی مرتبط و توزیع ماسک‌های استاندارد و شیر رایگان در ایام بحرانی.

8- فراهم آوردن زیرساخت‌های قوی دولت و شهر الکترونیک و افزایش پهنای باند اینترنت برای کاهش حضور مردم در مکان‌های عمومی و اداری.

9- کمک ویژه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای تقویت زیرساخت‌های آموزش الکترونیک در راستای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان استان‌های درگیر به واسطه تعطیلی‌های متعدد.

10- تقویت ايستگاه‌هاي پايش وضعيت جوي و نيز سيستم‌هاي پيش آگاهي هشدار دهنده مناطق درگیر بحران.

11- تقویت سیستم‌های ناوبری فرودگاه‌های مناطق درگیر بحران.

12- ترمیم حقوق ساکنین مناطق درگیر بحران با توجه به افزایش شدید هزینه‌های مرتبط با این بحران.

13- پرداخت خسارات ناشی از این پدیده به کشاورزان، صنعتگران و سایر اقشار، به ویژه مشاغل آزاد.

14- کاهش تعرفه آب و برق مناطق درگیر بحران.

15- تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی ویژه برای بیماران تنفسی و بیماران خاص.

16- فراهم آوردن شرایط بهداشتی- درمانی رایگان یا با حداقل تعرفه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های با منشاء آلودگی هوا.

17- کنترل کانون‌های بحران و مراکز انتشار ریزگردها با استفاده از کاشت سریع گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی و سریع‌الرشد که کاربردهای اقتصادی به منظور تولید سوخت‌های پاک بیولوژیک را نیزا دارا می‌باشند.

18- استفاده از تکنیک‌های استحصال آب و ایجاد ریز حوضه‌های جمع‌آوری و نگهداری آب و خاک در ارتفاعات.

19- مهار سیلاب‌های فصلی و استفاده از روش نفوذ عمقی و پخش سیلاب و کاشت گیاهان همیشه سبز مقاوم به خشکی و گیاهان مرتعی در کانون‌های شروع ریزگردها با کاربردهای دوگانه اقتصادی و حفظ پوشش خاک.

20- شناسایی سریع کانون‌های بالفعل و بالقوه شروع ریزگرد و مهار فوری حاشيه‌های آن از طریق مالچ‌پاشی و جنگل‌کاری مصنوعی توسط نیروهای مردمی بومی، نیروی مقاومت بسیج و سپاه و ارتش بصورت ضربتی.

  • اقدامات راهبردی

1- ایجاد پست معاونت ریاست جمهوری در امور بیابان‌زدایی برای نجات تمدن 7 هزار ساله ایران یا ایجاد پست قائم مقام معاون سازمان حفاظت محیط زیست در امور ریزگردها و بیابان‌زدایی و اعطای اختیارات کامل ریاست جهموری یا معاون رییس جمهور در این حوزه به این پست.

2- استقرار این معاونت یا قائم مقام در بحرانی‌ترین کانون بیابان‌زایی کشور.

3- تجدید نظر اساسی در همه پروژه‌های سدسازی و مدیریت منابع آب.

4- جلوگیری از اجرای پروژه‌های انتقال آب بین‌حوزه‌ای.

5- تجدید نظر اساسی در راهبردهای توسعه بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت.

6- افزایش حقابه تالاب‌ها و در اولویت قرار گرفتن این مساله نسبت به حقابه صنعتی.

7- بازنگری مطالعات زیست محیطی همه پروژه‌های کلان در حال اجرای کشور توسط گروه‌های پژوهشی دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد پژوهشی زیست محیطی و همچنین واگذاری مطالعات زیست محیطی طرح‌های جدید به این گروه‌ها.

8- تشکیل کمیته بحران بیابان‌زایی و خشکسالی در شورای امنیت ملی.

9- تعیین ردیف بودجه سنواتی برای مهار ریزگردها و بیابان‌زدایی و توجه ویژه به این مساله در تدوین برنامه ششم توسعه.

10- رایزنی فعالانه با کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه برای تثبیت کانون‌های فعال در این کشورها.

کد خبر 287369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha