همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۸۷۲ رشته فاقد مجوز دانشگاه آزاد اسلامی در شورای گسترش آموزش عالی بررسی شد که تنها ۳۴۹ مورد تایید شد.

به گزارش فارس، دكتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری روز دوشنبه گفت: دانشگاه آزاد اسلامي رشته‌های فاقد مجوز بسیاری دارد که در یک بازه چند ماهه 872 رشته فاقد مجوز در شورای گسترش آموزش عالی بررسی شد و از این تعداد 349 مورد تایید شده و بقیه موارد به دلیل نقص تصویب نشد که دانشگاه آزاد باید در این رشته‌ها ضوابط را کامل کند.

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: از 349 رشته مورد تایید 108 رشته در مقطع دکترا و 241 رشته در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: 6 دی ماه مسئولیت معاونت آموزشی را برعهده گرفتم و سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را مطرح کردم و کار را با هدف ساماندهی و توسعه هدفمند آغاز کردیم.

وی افزود: سیاست‌های کلی معاونت آموزشی در درجه اول این است که در راستای تحقق آرمان‌های نظام و اهداف سند چشم‌انداز حرکت کنیم و قرار است تمام توان خود را برای خدمت به نظام آموزش عالی و پیشبرد برنامه‌های دولت به کار بندیم.

وی ساماندهی وضعیت دانشگاه‌های تازه تاسیس، هماهنگی با ارکان مهم آموزش عالی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و معاونت علمی و فناوري رئيس جمهوري، تقویت و توسعه نقش دانشگاهیان در برنامه‌ریزی‌های کلان، برنامه‌ریزی برای نظام پذیرش و توسعه آموزش عالی در تمام زیرنظام‌ها و توجه ویژه به قانونمداری، عملکرد فراجناحی و تصمیم‌گیری کارشناسانه را از سیاست‌های کلی وزارت علوم برشمرد و گفت: در حال حاضر 182 مرکز آموزش عالی داریم که 140 تا آموزشی و 42 تا پژوهشی هستند و همچنین 70 موسسه غیروابسته داریم که 10 تا آموزشی و 60 تا پژوهشی هستند.

وی افزود: به طور کلی 60 درصد از کل موسسه‌ها منحصرا فعالیت آموزشی می‌کنند و این مسئله نشان می‌دهد دستگاه آموزش عالی یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها است.

وی همچنین ایجاد مناطق 10 گانه، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، اصلاح نظام پذیرش دانشجو در تمام زیرنظام‌ها، فراهم کردن تسهیلات جذب هیات علمی در غیر دولتی‌ها، واگذاری موضوع بررسی رشته‌های علوم انسانی به شورای تحول علوم انسانی و بررسی جدی و سریع برنامه‌های آموزشی را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم برای آینده دانست و گفت: برای بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی نیز مهلتی را در نظر می‌گیریم.

شریعتی نیاسر با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های آموزشی گفت: توجه ویژه به انطباق رشته‌های آموزشی با بازار کار، تلاش برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و تعیین مصادیق تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و برخورد با مصادیق غیرقانونی در حوزه آموزش عالی از برنامه‌های مهم ما است.

  • توقف پذیرش دانشجو در پردیس‌های دانشگاهی

وی با بیان اینکه پردیس‌های بین‌المللی از ماموریت و رسالت اصلی خود فاصله گرفته‌اند، گفت: از بهمن امسال پذیرش دانشجو از طریق آزمون جداگانه در پردیس‌ها متوقف شده‌ و از مهر 95 نیز براساس برنامه بازنگری شده دانشجو پذیرش می‌شود.

وی افزود: همچنین صدور مجوز برای موسسات غیردولتی نیز به طور کامل متوقف شده تا وضعیت کنونی ساماندهی شود.

معاون ‌آموزشی وزارت علوم تشکیل نخستین جلسه شورای آموزش عالی پس از 10 سال را بسیار مهم دانست و گفت: از 10 سال پیش تاکنون شورای آموزش عالی برگزار نشده بود که در اولین جلسه برنامه آموزشی 7 دوره دکترا و 3 دوره کارشناسی ارشد تصویب شد.

وی افزود: همچنین 23 مورد از رشته‌های علوم انسانی که در شورای تحول بررسی شده بود در شورای گسترش آموزش عالی تنفیذ شد.

به گفته شریعتی نیاسر 47 مورد از رشته‌های پیام‌نور در مقطع کارشناسی ارشد و 96 مورد از رشته‌های دانشگاه‌های دولتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز تصویب شد.

  • امکان لغو مجوز برخی موسسات غیر دولتی

وی با اشاره به امکان لغو مجوز برخی موسسات غیر دولتی گفت: 5 مورد از موسسات غیردولتی و یک پژوهشگاه نتوانستند خود را به سطح مطلوب برسانند و مجوز پذیرش دانشجو در این موسسات به صفر رسیده است و اگر نتوانند به سطح مطلوب برسند لغو مجوز می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر 158 موسسه غیردولتی داریم که از این تعداد 275 مورد بین سال‌های 84 تا 92 مجوز گرفتند در حالی که وضعیت موسسات غیردولتی در حال حاضر به گونه‌ای است که 40 درصد این موسسات پایین‌تر از 500 دانشجو دارند و تعداد قابل توجهی از موسسات به شدت مشکل مالی دارند.

وی افزود: حدود 10 درصد از دانشجویان کل کشور در موسسات غیردولتی تحصیل می‌کنند و این موسسات در دوره‌های تحصیلات تکمیلی سه درصد سهم دارند.

وی افزود: آیین‌نامه جذب هیات علمی در موسسات غیرانتفاعی را نیز تا پایان اسفند اعلام می‌کنیم، همچنین این موسسات تا پایان اسفند در 5 سطح متفاوت طبقه‌بندی می‌شوند که یکی از سطوح مربوط به موسسات غیردولتی است که به دانشگاه تبدیل شده زیرا در حال حاضر 18 مورد از این موسسات دانشگاه شدند.

معاون اموزشی وزارت علوم با بیان اینکه قرار است توسعه کمی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص (پیام نور، جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای) محدود شوند گفت: بنا نداریم دانشگاه‌های خاص در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ورود وسیع داشته باشند و به صورت فراگیر دانشجو بگیرند.

وی افزود: 54 مرکز دانشگاهی دولتی نیز در 7 سال گذشته مجوز دانشگاه گرفته‌اند و مجوز 47 مرکز دانشگاهی در یک سال صادر شده است و در حال حاضر به شدت با انبوه موسسات فاقد حداقل استاندارد روبرو هستیم.

  • کیفیت نامطلوب آموزشی در پردیس‌های دانشگاهی

شریعتی نیاسر گفت: در پردیس‌های بین‌المللی حدود 21 هزار نفر دانشجو در یک هزار و 333 رشته محل تحصیل می‌کنند که در حال حاضر این پردیس‌ها به مراکز درآمدزایی برای دانشگاه‌های دولتی تبدیل شدند در حالی که فلسفه وجودی آنها این مسئله نیست.

وی افزود: در حال حاضر 53 پردیس دانشگاهی داریم که بیشتر آنها با کیفیت نامطلوب درآمدزایی می‌کنند.

وی با اشاره به سیر کاهش نسل دانشجو تا سال 1404 گفت: از سال 90 تا سال 1404 سیر جوانان 18 تا 24 سال روند کاهش دارد یعنی این تعداد در سال 90 حدود 11.5 میلیون نفر بوده که در سال 1404 به 7.5 میلیون نفر کاهش می‌یابد.

وی افزود: در پایان برنامه هفتم جمعیت دانشجویی ما کاهش می‌یابد و ما در برخورد با این مسئله غیرهدفمند کار کرده‌ایم زیرا اکنون 47 درصد برنامه پنجم تحقق یافته و 60 درصد برنامه هفتم هم تامین شده است که این اعداد نشان می‌دهد ما یک رشد سریع و بی‌رویه و غیرهدفمند داشتیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند توسعه غیرهدفمند آموزش عالی موجب اتلاف بودجه و نیروی انسانی است.

  • آیین‌نامه استعداد درخشان به زودی ابلاغ می‌شود

شریعتی نیاسر گفت: آیین‌نامه استعدادهای درخشان از مدت‌ها پیش ابلاغ شده بود ولی مورد اعتراض واقع شد که نیاز به بازنگری داشت و آن را بازنگری کردیم و به زودی ابلاغ و اجرا می‌شود.

وی افزود: براین اساس معدل کارشناسی ارشد برای استعدادهای درخشان همان 17 می‌ماند ولی معدل کارشناسی براساس ترازبندی نمره دانشگاهی انجام می‌شود.

شریعتی نیاسر گفت: شیوه امتیازدهی به مقالات هم بازنگری شد و نمره زبان هم که قبلا 70 بود به 50 تغییر یافت.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: موسسات غیردولتی تا پایان برنامه ششم باید 30 درصد آموزش عالی را به خود اختصاص دهند که حدود 20 درصد هم از سهم دانشجویان در حوزه تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: سهم غیردولتی‌ها در تحصیلات تکمیلی در حال حاضر 3 درصد است تا پایان برنامه به 20 درصد برسد.

وی ادامه داد: حداکثر ظرفیت روزانه و شبانه دانشگاه‌های برتر برای دانش‌آموختگان کارشناسی که قصد ورود بدون کنکور به کارشناسی ارشد را دارند نیز 20 درصد است و این میزان در دانشگاه‌های غیربرتر 10 درصد است.

وی گفت: هر مجموعه آموزش عالی باید در تعریف مشخص خود فعالیت کند تا نیاز علمی بخشی از جامعه برطرف شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: عملیاتی کردن طرح آمایش آموزش عالی متوقف مانده ولی در دستور کار هست و از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نامه‌ای به ما رسیده که امیدواریم بتوانیم در این زمینه کار جدی انجام دهیم.

وی افزود: در حوزه غیردولتی‌ها ادغام به طور جدی مطرح نبوده زیرا این کار امکانپذیر نیست.

شریعتی نیاسر گفت: سال آینده هیچ رشته‌ای به صورت رسمی از کنکور سراسری حذف نشده است.

وی در رابطه با موضوع بورسیه‌ها نیز افزود: این موضوع به طور جدی در دست بررسی است و کمیته تعیین مصادیق هم فعال است.

  • اظهارنظر معاون آموزشی وزارت علوم پیرامون دانشگاه ایرانیان

وی در رابطه با دانشگاه ایرانیان نیز گفت: در نظام‌های مدیریتی وقتی دچار فساد مدیریت می‌شویم که به سه عامل بی‌تقوایی، خودمحوری و تفسیر به رای از قانون دچار شده باشیم که در 10 سال گذشته این مسئله رخ داد زیرا مرتبا صحبت از مسائل مختلف خلاف ضوابط مانند اختلال، پدیده شاندیز، پروژه پردیسان و بابک زنجانی می‌شود. که به طور کلی ناشی از بی‌توجهی به این سه عامل است.

وی افزود: مصداق این انحراف در آموزش عالی دانشگاه ایرانیان است. این دانشگاه یک موسسه غیردولتی بوده است که برای امارات متحده عربی مجوز گرفت.

شریعتی نیاسر گفت: یک موسسه غیردولتی اگر در تهران باشد حتما باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرد و پس از آن به شورای گسترش ورود می‌یابد و باید 9 مرحله را طی را کند. دانشگاه ایرانیان مجوزی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است مربوط به سال 89 و برای تاسیس موسسه‌ای در امارات متحده عربی بود که در آن زمان شورای عالی ایرانیان هم فعالیت می‌کرد.

وی افزود: در پاسخ به اینکه می‌گویند از دفتر گسترش مجوز گرفته‌اند باید بگوییم چطور مکن است مجوز شورایعالی در سال 92 صادر شده باشد و مجوز دفتر گسترش سه سال قبل از آن صادر شود.

وی گفت: 19 شهریور ماه سال 93 موضوع دانشگاه ایرانیان به احمدی‌نژاد منعکس شد و به آنها گفتیم که این دانشگاه فاقد مجوز است و این مسئله به اداره ثبت شرکت‌ها و پژوهشگاه دانشگاه بنیادی برای لغو دامنه سایت این دانشگاه نیز منعکس شد.

شریعتی نیاسر گفت: با توجه به اینکه مشایی، بقایی و احمدی در هیات موسس این دانشگاه بودند مجوز گرفته است ولی از نظر وزارت علوم هیچ وجاهت قانونی ندارد و از طریق معاونت حقوقی در دست پیگیری است.

وی در مورد دانشگاه عارف نیز گفت: تاکنون درخواستی مبنی بر رسیدگی به این دانشگاه ندیدم. هر زمان درخواست دریافت کنیم طبق ضوابط و براساس قانونمداری و عملکرد فراجناحی اقدام می‌کنیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به استقبال وزارت علوم از راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی گفت: دانشگا‌ه‌هایی که به صورت تک‌جنسیتی راه‌اندازی می‌شوند هم اگر ضوابط شورای گسترش را رعایت کرده باشند مجوز می‌گیرند.

وی افزود: دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی هم قرار است واحدهای زیان‌ده را شناسایی و به وزارت علوم اعلام کنند.

کد خبر 287379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha