چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴

همشهری آنلاین: دانشمندان برای نخستین بار نقشه «سوئیچ‌های» مولکولی را ترسیم کرده‌اند که می‌تواند ژن‌ها را به صورت انفرادی در دی ان ای بیش از ۱۰۰ نوع سلول انسانی فعال یا خاموش کند.

epigenome

این دستاورد پیچیدگی اطلاعات ژنتیکی و چالش‌های تفسیر این اطلاعات را آشکار می‌سازد.

به گزارش رویترز از نیویورک،‌ پژوهشگران چهارشنبه نقشه اپی ژنوم (epigenome) را در نشریه نیچر در کنار نزدیک به 24 مقاله مرتبط منتشر کردند.

ترسیم این نقشه در چارچوب یک برنامه تحقیقات 10 ساله 240 میلیون دلاری دولت آمریکا تحت عنوان «برنامه نقشه راه اپی ژنومیکس» انجام گرفت که در سال 2008 آغاز شد.

ژنوم انسان طرح و برنامه کل ماده ژنتیکی یک فرد است. اپی ژنوم را می‌توان خطوط متقاطع و زیرین این طرح در نظر گرفت: مثلا اگر ژنوم فردی حاوی دی ان ای مرتبط با سرطان باشد اما مولکول‌ها در این اپی ژنوم این دی ان ای را حذف کنند، بعید است این دی ان ای منجر به سرطان بشود.

هرچه ترسیم توالی ژنوم های افراد برای پی بردن به احتمال ابتلا به بیماری شایع تر می‌شود، درک اینکه چگونه اپی ژنوم این احتمال و نیز جنبه‌های دیگر سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اهمیت بیشتری می‌یابد.

ترسیم توالی ژنوم‌ها محور اصلی طرح ابتکاری پزشکی دقیق (precision medicine)  است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این ماه آن را اعلام کرد.

مانولیس کلیس از ام آی تی، که سرپرستی طرح نقشه برداری را بر عهده داشت گفت: تنها راهی که شما می‌توانید وعده پزشکی دقیق را محقق کنید با گنجاندن اپی ژنوم در کار پزشکی است.

در این طرح دانشمندانی از کرواسی تا کانادا و آمریکا مشارکت داشتند.