یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: از جنگل‌های آمازون به شش‌های زمین یاد می‌شود و حالا این بخش حیاتی از سیاره مادر به طرز نگران‌کننده‌ای در معرض نابودی قرار گرفته است.

شش‌های زمین در آستانه نابودی بی‌سابقه

به گزارش مهر، تازه‌ترین بررسی‌های صورت گرفته توسط یک انستیتوی تحقیقاتی در برزیل نشان می‌دهد جنگل‌های آمازون پس از سپری کردن یک دوره ثبات و آرامش 10 ساله بار دیگر در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

این مطالعه توسط انستیتو تحقیقاتی IMAZON و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفته است.

در این مطالعه وضعیت جنگل‌های آمازون در یک دوره کوتاه مدت به خصوص مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج به دست آمده با همان دوره مشابه در سال گذشته مقایسه شده است. این قیاس علمی نشان می‌دهد روند تخریب و جنگل‌زدایی در منطقه آمازون از 136 درصد در ماه آگوست به 476 درصد در ماه سپتامبر رسیده است.

فیلیپ فرنساید از بوم شناسانی که با آژانس تحقیقاتی INPA در برزیل همکاری دارد می‌گوید: نرخ جنگل‌زدایی در منطقه آمازون نسبت به دوره مشابه مورد بررسی در سال قبل از آن بیش از دو برابر افزایش یافته است.

این درحالی است که تصور می‌شود روند جنگل‌زدایی از آمازون به مراتب نگران‌کننده‌تر از این باشد چون تصاویر ماهواره‌ای تنها برای بررسی مناطق گسترده کاربرد دارد و در مطالعه مناطق کوچک جنگلی کاربردی ندارد. از این رو تصور می‌شود وضعیت جنگل‌زدایی در آمازون حتی نگران‌کننده‌تر از این ارقام باشد.

این افزایش نگران‌کننده در حالی ثابت شده است که در حد فاصل سال‌های 2004 تا 2011 روند جنگل‌زدایی در آمازون به طرز شگفت‌انگیزی تا 77 درصد کاهش یافته بود اما حالا گویی غول جنگل‌زدایی در این نقطه از جهان دوباره بیدار شده است.

کد خبر 288632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha