مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای داون ناسا روز جمعه به کوتوله سرس به اندازه‌ای نزدیک خواهد‌شد که بتواند خود را وارد مدار این سیاره کوتوله کرده و اولین ماموریت فضایی به سوی یک سیاره کوتوله را تکمیل کند.

سرس

بر اساس گزارش CNN، سياره كوتوله سرس در سال 1801 كشف شد و اولين جرمي كمربند اصلي سياركي ميان مريخ و عطارد بود. فاصله اين سياره كوتوله تا زمين بيش از 498 ميليون كيلومتر است و در ابتدا به عنوان يك سياره شناخته مي‌شد، اما بعد‌ها به سيارك و در نهايت به عنوان يك سياره كوتوله تنزل رتبه يافت.

سرس

تصاوير اوليه‌اي كه داون از سطح اين سياره به ثبت رسانده موجب هيجان شديد دانشمندان شده‌است. اين تصاوير معماهاي زيادي درباره سرس ايجاد كرده‌است كه يكي از اصلي‌ترين آنها لكه‌هاي سفيدي است كه در تصويري كه در ماه فوريه از سياره كوتوله به ثبت رسيده،‌ديده مي‌شوند.

اين لكه‌ها در حفره‌هايي 92 كيلومتري واقع شده‌اند و درخشش لكه‌اي كه در مركز حفره قرار دارد، دو برابر بيشتر از درخشش لكه‌اي است كه در حاشيه آن قرار گرفته‌است. دانشمندان احتمال مي‌هند اين لكه سفيد و درخشان ناشي از وجود مواد بازتابنده‌اي مانند نمك يا آهن باشد. در اين صورت اين كشف مي‌تواند مدركي محكم‌تر براي تاييد رصد سال گذشته تلسكوپ هرشل باشد. اين تلسكوپ در سال 2014 متوجه وجود بخار آب در اطراف سرس در نزديكي منطقه لكه‌ها شد.

داون در نزديك‌ترين فاصله،‌ خود را تا ماه نوامبر به ارتفاع 378 كيلومتري از سطح سرس خواهد‌رسانيد تا در نهايت بتواند معمايي كه ذهن دانشمندان را به خود اشغال كرده،‌حل كند.

گردي بيش‌از اندازه سرس نيز معماي ديگري است كه محققان در پي حل آن هستند.گرد بودن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا يكي از ويژگي‌هاي اصلي سياره بودن يك جرم كيهاني است، عنواني كه سرس آن را از دست داده‌است.

سرس در قرن نوزدهم به عنوان يك سيارك معرفي شد زيرا اخترشناسان نتوانستند از گرد بودن آن اطمينان حاصل كنند. اما در سال 2006 و پس از ايجاد دسته‌بندي سياره كوتوله،‌سرس نيز به ليست سياره‌هاي كوتوله منظومه خورشيدي افزوده شد.

فضاپيماي داون در روز جمعه به فاصله چهل هزار كيلومتري از سطح اين سياره كوتوله خواهد‌رسيد، يعني 10 بار نزديك‌تر از فاصله ماه تا زمين. اما در اين مدت ارسال تصاوير زيبايي كه داون از سرس به ثبت مي‌رساند، متوقف خواهد‌شد. زيرا داون در بخش تاريك سرس بوده و براي يك ماه تا زماني كه به سمت روشن سياره برسد، در تاريكي مطلق قرار خواهد‌گرفت.

داون براي يك سال در مدار سرس باقي‌ خواهد‌ماند، تا اينكه در نهايت سوخت آن به پايان برسد. مسئولان اين پروژه اميدوارند در اين دوره زماني بتوانند معماهاي زيادي درباره سرس و چگونگي شكل‌گيري سامانه خورشيدي را حل كنند.

کد خبر 288838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha