چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

«قدرت» فقط یک مجموعه مجسمه از یک هنرمند نیست؛ روایتی نوظهور از ورود دانش و فناوری در خلق آثار هنری است که ۳ دهه از رواج آن در دنیای هنر می‌گذرد.

هنر تجسمی

آثار مسعود اخوان‌جم كه اين روزها در نگارخانه اصلي فرهنگسراي نياوران به تماشا درآمده، نوعي آفرينش هنري است كه از علم مهندسي فلزات، فناوري و يك كارگاه بسيار پيشرفته حكايت دارد؛ آثاري در ابعاد خيره‌كننده كه از ماده‌اي ٢٠ برابر سخت‌تر از آهن پديد آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهري، يكي از اين مجسمه‌ها به نام شير آنقدر بزرگ است كه از در بزرگ نگارخانه داخل نشده و در ورودي جلوه‌گري مي‌كند. اخوان‌جم درباره اين آثار مي‌گويد: حدود 2سال قبل تصميم گرفتم روي چنين مجموعه‎اي كار كنم و حاصل اين تلاش؛ ۱۰ مجسمه استينلس استيل است؛ ماده‌اي كه در توليد لوازم خانگي، صنايع بهداشتي و پزشكي كاربرد دارد. فولاد ۱۰ برابر سخت‌تر از آهن و استينلس استيل 2برابر سخت‌تر از فولاد است. معمولا هنرمندان كمي با اين ماده كار مي‌كنند.

گذشته از قابليت‌هاي فني مجسمه‌ها، مفهوم هم در اين آثار تجلي متفاوتي دارد؛ تا آنجا كه پروانه و قلب در كنار شير مظهر قدرت مي‌شوند. هنرمند درباره وجه نمادين آثار خود مي‌گويد: برخي مجسمه‌ها مثل شير يا گاو در فرهنگ‎‌هاي مختلف مظهر قدرت هستند. من با هدف ارائه هنري فرم‌هاي انتزاعي را در آنها تقويت كردم اما آثار ديگري با مفهوم قدرت تفكر يا قدرت جامعه خلق كرده‌ام كه روايت من از مفاهيم تازه قدرت است؛ مثل مجسمه پرتابگر ذهن به نشانه قدرت آدمي در تفكر و تعقل.

  • نقاشي‌هاي ارگانيك دميرچي

نمايشگاه نقاشي‌هاي ارگانيك مصطفي دميرچي با عنوان «آفرينش حوا» روز جمعه 15اسفند در نگارخانه شيرين افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه 17اثر ارگانيك در قطع‌هاي بزرگ 2تا 8متر روي ديوار مي‌رود و ويژگي اصلي آن استفاده از مواد ارگانيك ازجمله قهوه، شكلات، كاكائو، چاي و ادويه‌ها در خلق آثار است. دميرچي كه از برگزيدگان چهارمين دوسالانه نقاشي تهران است، پس از حدود يك دهه در تهران آثار خود را به نمايش مي‌گذارد. نمايشگاه آفرينش حوا تا 25اسفند ميزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 288889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha