همشهری آنلاین- سجاد میرزا مهدی تهرانی: گونه پرطرفدار " نقش آفرینی" سبکی از گیم‌های ویدیویی است که ریشه در بازی‌های تخته‌ای دارد و بازیگر در آن باید هدایت یک شخصیت خیالی را برعهده بگیرد.

آشنایی با سبک نقش آفرینی در بازیهای ویدیویی کامپیوتری

بازی نقش آفرینی Role-playing game يا به صورت مخفف و مشهور RPG از سبک‌های پرطرفدار بازی‌های رایانه‌ای است. این سبک ریشه در بازی‌های تخته‌ای داشته و همچنين از برخي از نوشتارهاي  قدیمی و افسانه‌اي و اسطوره‌اي مانند اژدها و سیاه چال برگرفته شده است.

در سبک ماجراجویی نیز تا حدودی می‌توان چنین ساز و کاری را دنبال کرد. براي اينكه از همين ابتدا با سبك نقش آفريني آشنا شويد، مناسب است اشاره شود كه بازي‌هاي "هري پاتر" عمدتا در اين ژانر از بازي هاي ويديويي- كامپيوتري قرار مي‌گيرند.

در سال‌های اخیر با پیشرفت کنسول‌های بازی و سخت افزارها رايانه‌اي سبک نقش آفريني پیشرفت چشمگیری یافت. در واقع ساختار این سبک به گونه‌اي  است که نیاز به موتور‌های بازی خاصی دارد که می‌توان به هاوک و اسبید تیری و ان ویدیا اشاره کرد.

از کمپانی‌های سازنده و مطرح این سبک؛ بلیزارد اينترتیمنت (Blizzard Entertainment) و بتسدا(Bethesda) جلوه‌گري بيشتري از ساير رقبا نشان داده‌اند.

  • مهمترين بازي‌هاي سبك نقش آفريني

از جمله بازی‌هاي معروف، شناخته شده و پرطرفدار این سبک بازي‌هايي مانند اسکای ریم(Sky Rim)؛ دیابلو يا "شيطان" (Diablo)؛ وارکرفت يا "هنر جنگ و نبرد" (Warcraft)؛ دراگون ایج يا "عصر اژدها" (Dragon Age) تاكنون از مطرح ترين‌هاي اين ژانر بوده‌اند.

در این سبک اغلب داستان در دنیایی خیالی و فانتزی رخ می‌دهد که می‌توان؛ در این دنیای خیالی عناصر و موجودات فانتزی و یا اسطوره ای را ملاقات كرد.

اين را هم بدانيم كه بیشتر بازی‌های نقش افرینی در دنیای باز رخ می‌دهد که حتی میتوان سبک جهان باز را مکمل این سبک دانست.

در سبك نقش آفريني يك  داستان طولانی به عنوان يك داستان اصلی در كنار چندين داستان‌ فرعی پر اهمیت قرار مي‌گيرد. از اين جهات اين سبك مي تواند داراي مشابهت با سبك ماجراجويي باشد.

  • ويژگي‌هاي سبك نقش آفريني

اما سبك نقش آفريني به مانند هر ژانر ديگري ويژگي‌هاي منحصر بفرد خود را نيز دارد. ضمن اينكه مي تواند در برخي موارد با ژانرهاي ديگر تشابه داشته باشد. برخي از خصوصيات سبك نقش آفريني از اينقرارند:

1-در این سبک اغلب از سلاح‌های سرد و با ترکیب عناصر جادویی استفاده می‌شود.

2-از ویژگی‌های بارز این سبک نقل قول‌های صورت گرفته میان شخصیت‌هاست.

3-صدا گذاری در این سبک بسيار مورد توجه زیاد است

4-به احتمال قريب به يقين اين سبك بدون موسیقی‌های حماسی واقعا چيزي كم دارد! براي مثال "اسكاي ريم" را به ياد بياوريد.

5-در این سبک موفقیت و شکست در ماموریت‌ها با قوانین سیستم مرتبط است. ضمن اين‌كه در بازی نقش آفرینی بازیگران ازادی عمل کامل را دارند.

  • روش بازي در سبك نقش آفريني

روش بازی در این سبک به گونه‌ای است که در ابتدای بازی نوع قالب (يا كلاس)؛ شخصیت بازی را پرسش می‌کند.

قالب شخص (يا کلاس‌ها) میتوانند  به صورت جنگجو، جاسوس،دزد،جادوگر و .... باشد. بعد از انتخاب شخصیت می‌توان به ساخت چهره‌ی وي پرداخت.

بازی وقتی در داستان اصلی قرار میگیرد میتوان با انجام دادن ماموریت های فرعی شخصیت بازی را قوی کرده و به راحتی ماموریت های اصلی را شت سر گذاشت.

در اين ژانر باقوی‌تر شدن شخصیت بازی؛ استفاده از سلاح‌ها و پیشرفته کردن آن‌ها آسان‌تر میشود و از طرفی آسیب‌پذیری شخصیت بازی؛ کمتر و در نتیجه قدرت تخریب بالا می‌رود.

نكته مهم ديگر اينكه، شخصیت بازی در سبک نقش آفرینی قابل کنترل است یعنی با توجه به تصمیماتی که شخص می‌گیرد میتوان به او صفات شخصیتی داد و نوع و روش تمام کردن ماموریت  در کنترل بازیگر است چو ن داستان و قوانین بازی‌های نقش افرینی غیر خطی است.

نكته آخر: این سبک دو زیر شاخه دارد که به اکشن نقش آفرینی و اکشن نقش آفرینی آنلاین موسوم هستند.

نمايي از بازي معروف SKY RIM يكي از نمونه هاي موفق بازي هاي نقش آفريني

آشنایی با سبک نقش آفرینی در بازی‌های ویدیویی - کامپیوتری

کد خبر 289023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha