سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: صداهای بلند ناگهانی مثل صدای انفجار مواد محترقه در مراسم چهارشنبه‌سوری که در نزدیکی افراد رخ می‌دهد، می‌تواند سبب افت شنوایی یا حتی پارگی پرده گوش و ناشنوایی شود.

به گزارش ايرنا، چهارشنبه‌سوری یکی از آداب و رسوم ایرانیان در استقبال از سال نو است که متاسفانه با گذشت زمان این آیین جای خود را به آتش بازی‌های مهیب و خطرناک داده است.

انفجار مواد محترقه علاوه بر اینکه در بسیاری از موارد سبب سوختگی‌های شدید، از دست دادن بینایی یا معلولیت جسمی می‌شود، ممکن است صدای بسیار بلند آنها سبب پارگی پرده گوش و از بین رفتن شنوایی شود.

الهام رجایی عضو هیات مدیره انجمن شنوایی‌شناسی ایران در اين باره اظهار کرد: قرار گرفتن حتی یک بار در معرض صدای بلند مانند صدای انفجار می‌تواند آسیب بسیار شدیدی بر سلامت سیستم شنوایی افراد وارد کند.

  • افت شنوایی ناشی از صدای انفجار

عضو هیات مدیره انجمن شنوایی‌شناسی ایران، یکی از آسیب‌هایی که صدای انفجار مواد محترقه می‌تواند بر شنوایی افراد وارد کند را افت شنوایی دانست و گفت: افت شنوایی در بسیاری موارد هیچ علامتی ندارد و تنها گاهی با وزوز خفیف گوش همراه است. بنابراین لازم است افرادی که با چنین علایمی مواجه می‌شوند، آزمایش اولیه شنوایی انجام دهند.

وی افزود: اما در مواردی که فرد دچار پارگی پرده گوش می‌شود، با علایمی مانند درد، گرفتگی گوش، شنیدن صدای سوت، وزوز گوش و کم‌شنوایی ناگهانی مواجه می‌شود که در این حالت انجام آزمایش شنوایی‌شناسی و درمان دارویی تجویز می‌شود.

طبق استانداردهای جهانی 85 دسیبل صدا برای هشت ساعت کار مجاز است. اما هر قدر که این مقدار صدا بلندتر می‌شود، زمان مجاز در معرض قرار گرفتن این صدا کاهش می‌یابد. آستانه شنوایی افراد سالم بین 15 تا 20 دسیبل است و یک گفتار معمولی حدود 60 دسیبل صدا دارد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن شنوایی‌شناسی ایران، بر این اساس 120 دسیبل آستانه دردناکی است و در صداهای 130 دسیبل به بالا پارگی پرده گوش رخ می‌دهد.

  • توصیه‌های لازم

رجایی با اشاره به لزوم مراقبت خانواده‌ها از فرزندان خود، اظهار کرد: قرار گرفتن در معرض صدای انفجار ناشی از ترقه یا سایر مواد محترقه می‌تواند منجر به کم‌شنوایی یا حتی پارگی پرده گوش شود بنابراین لازم است خانواده‌ها در این روز برنامه‌های دیگری برای فرزندان خود تدارک ببیند و مانع از حضور آنها در مکان‌های پرخطر شوند.

رجایی به مسئولان مدارس توصیه کرد: هر ساله در آستانه چهارشنبه‌سوری از متخصصان یا کارشناسان شنوایی‌شناسی دعوت کنند تا در یک دوره آموزشی یک یا چند ساعته، دانش‌آموزان را با آسیب‌های ناشی از صدای انفجار بر شنوایی آشنا کنند.

رجایی گفت: ممکن است برخی افراد مانند عابران تمایل به حضور در مراسم چهارشنبه آخر سال نداشته باشند اما ناچار به عبور از اماکنی باشند که انفجارهای مهیب صورت می‌گیرد که این افراد لازم است از محافظ‌های گوش استفاده کنند.

کد خبر 290215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha