یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک بر لغو یکجای تحریم‌ها تاکید دارد.

مذاکرات

اعضاي غربي گروه1+5 اما پاسخ قطعي به اين درخواست ايران نمي‌دهند. آمريكا، آلمان و فرانسه از لغو تحريم‌ها پس از تأييد اجرا شدن تعهدات ايران سخن مي‌گويند.رهبر معظم انقلاب در سخنراني روز پنجشنبه در جمع مداحان لغو فوري و يكجاي تحريم ‌ها را به عنوان يكي از خط قرمزهاي مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 اعلام كردند. رئيس‌جمهور هم در چارچوب خط قرمزهاي تعيين شده هسته‌اي روز ملي فناوري هسته‌اي اعلام كرد كه «هيچ توافقي را امضا نخواهيم كرد مگر آنكه در نخستين روز اجراي توافق تمامي تحريم‌هاي اقتصادي در همان روز لغو شود.» در واكنش به اين مواضع مقامات عالي كشورمان، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه به‌دنبال مذاكره در ملأ عام نيست و تحريم‌ها به‌صورت مرحله‌اي و پس از راستي‌آزمايي پايبندي ايران به تعهدات خود تعليق مي‌شوند.

3‌ماه مذاكره تا 10تيرماه زمان رفع اختلاف تحريم‌ها براي توافق نهايي است. ايران بيانيه تفاهم لوزان سوئيس را الزام‌آور نمي‌داند و از همين رو وارد چانه‌زني بر سر جزئيات رفع تحريم‌ها در توافق جامع شده است. حميد ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور رفع تحريم‌ها را عرصه آزمايش اراده سياسي آمريكا و تجربه سياست‌ورزي 2كشور براي موارد ديگر دانسته و گفته است: براي حل مشكل هسته‌اي، آمريكا بايد واقع‌بيني پيشه كند و با عبور از ادعاها و با لغو تحريم‌ها به‌تدريج اعتماد بيافريند تا سخن گفتن آغاز شود.
آمريكا در ابتداي راه نگارش متن نهايي توافق جامع انعطافي از خود نشان نمي‌دهد.

جف راسكه سخنگوي وزارت امور خارجه اين كشور در واكنش به اظهارات رهبري و رئيس‌جمهوري ايران در مورد نتايج مذاكرات هسته‌اي لوزان گفته است: ما در مورد اين موضوعات در ملأ عام مذاكره و گفت‌وگو نمي‌كنيم. هرچند كه برخي جزئيات همچنان بايد مورد مذاكره قرار گيرند. تا انتهاي ژوئن (10تيرماه) ما در حال كامل كردن بسياري از جزئياتي هستيم كه باقي مانده‌اند. او با اشاره به تفاهم لوزان سوئيس مدعي شده است: براساس پارامترهاي مورد توافق، تحريم‌ها طي يك رويه مرحله‌اي و براساس راستي‌آزمايي اين موضوع كه آيا ايران به تعهدات خاص خود در برنامه جامع مشترك اقدام (برجام) عمل كرده باشد، تعليق خواهند شد. اين ازجمله پارامترهاي توافق شده در لوزان است.

اين در حالي است كه عباس عراقچي مذاكره‌كننده ارشد كشورمان در نخستين اظهارات خود پس از تفاهم سوئيس گفته بود: تحريم‌هاي اقتصادي در مرحله اول لغو خواهند شد و محدوديت‌هايي كه در اين خصوص وجود دارد بايد برطرف بشود. عراقچي در آخرين اظهارات خود البته از يك «مشكل اجرايي» در همزماني اجراي تعهدات ايران و لغو تحريم‌ها سخن گفته است. او با بيان اينكه اصل همزماني بايد رعايت شود، گفته است: آنچه ما و آنها بايد انجام دهيم در يك مرحله و يك روز انجام شود. در توافق ژنو نيز چنين كرديم. به گفته عراقچي همان موقعي كه ايران اقداماتش را انجام مي‌دهد آنها هم بايد تحريم‌ها را لغو كنند.

با وجود اين تا اينجاي كار اعضاي اروپايي مذاكرات نظر همسو با آمريكايي‌ها در لغو مرحله‌اي تحريم‌ها دارند. سخنگوي وزارت خارجه آلمان در واكنش به سخنان رهبري گفته است: قابل درك است كه ايران بخواهد تحريم‌ها فوري با توافق نهايي برداشته شود اما تهران بايد اول به شروط ذكر شده در توافق عمل كند. او بدون اشاره به شروط ذكر شده در حاشيه بيانيه تفاهم لوزان سوئيس گفته است: هنوز درباره جدول زماني صحبتي نشده است اما تحريم‌ها زماني برداشته مي‌شود كه ايران به تعهداتي كه قرار است در توافق نهايي نوشته شود، عمل كند و آژانس انرژي اتمي هم آن را تأييد كند.

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه، تاكيدمقام معظم رهبري بر برداشته شدن يكباره همه تحريم‌ها را نشان‌دهنده راه زيادي دانسته است كه تا دستيابي به يك توافق نهايي باقي مانده است. با اين حال به‌نظر مي‌رسد يكي ديگر از اختلافات باقيمانده در چارچوب تفاهم هسته‌اي ايران و گروه1+5 جنبه شفاف‌تري براي حل آن به‌خود مي‌گيرد. نحوه نظارت‌ها بر تأسيسات هسته‌اي كشورمان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك و اجراي احتمالي پروتكل الحاقي برخي نگراني‌هاي امنيتي داخلي را در پي داشته است. اين نظارت‌ها قرار است براي رفع ايراد مطالعات ادعايي ابعاد نظامي احتمالي در برنامه‌هاي هسته‌اي با عنوان PMDدر گزارش‌هاي آژانس انجام شوند.

عباس عراقچي در پاسخ به سؤالي درباره احتمال بازديد ناظران خارجي از مراكز نظامي ايران به بهانه بازرسي‌هاي هسته‌اي اطمينان داد: قطعاً هيچ نظارت و دسترسي‌اي را در اين زمينه نخواهيم پذيرفت. عراقچي به تسنيم گفته است: موشك‌هاي ما چه بالستيك و چه غيره نيز تحت نظارت طرف‌هايمان نخواهد بود.

کد خبر 291890

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha