عربستان یک‌بار دیگر وعده داد به پرونده مأموران خاطی فرودگاه جده رسیدگی کند.

 وعده وزیر امور خارجه عربستان در مورد حادثه جده

«تعليق تا رسيدگي به پرونده 2مأمور خاطي» اين تصميم ايران براي پرونده سفر عمره بود كه البته با استقبال مراجع، مردم و مسئولان همراه بود و در رسانه‌هاي جهان نيز واكنش گسترده‌اي داشت. حالا مردم و مخصوصا كساني كه در نوبت سفر به خانه خدا هستند منتظر سرانجام اين ماجرا و تعيين تكليف آن هستند.درحالي‌كه مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج وعده داده‌اند اين موضوع را پيگيري كنند، وزير خارجه عربستان در ديدار حسين صادقي سفير ايران اطمينان داد كه رياض مأموران خاطي فرودگاه جده را در سريع‌ترين زمان ممكن و قاطعانه به اشد مجازات خواهد رساند. سفير ايران چهارشنبه گذشته با وزير خارجه عربستان سعودي ملاقات و طي آن درباره موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌اي ازجمله تعرض به 2نوجوان ايراني گفت‌وگو كرد.

سفير ايران در اين ديدار با اشاره به حادثه فرودگاه جده و اظهار اينكه اين مسئله احساسات عمومي ملت ايران را جريحه‌دار كرده است خواستار اقدام جدي و قاطع دولت عربستان در برخورد با مأموران متخلف شد. سعود الفيصل وزير خارجه عربستان نيز در اين ديدار درخصوص مأموران متخلف فرودگاه جده اطمينان داد كه عربستان سعودي اين افراد را در سريع‌ترين زمان ممكن قاطعانه به اشد مجازات خواهد رساند.

طي 2هفته گذشته اين سومين مقام رسمي عربستان سعودي است كه در ديدار با سفير ايران نسبت به پيگيري فوري موضوع حادثه فرودگاه جده و اعمال اشد مجازات در مورد عاملين آن اظهارنظر كرده است.

پيش از اين سخنگوي وزارت كشور عربستان گفته بود: اگر ثابت شود كساني مرتكب چنين جنايتي در فرودگاه جده شده‌اند، شديدترين مجازات‌ها در مورد آنها اعمال خواهد شد. خبرگزاري رسمي عربستان گزارش داد كه منصور التركي گفته است:«اقدامات در حال انجام در اين خصوص به اطلاع سفير ايران نيز رسانده شده است» اين همان موضوعي است كه مسئولان ايراني نيز چندين بار خبرش را اعلام كرده بودند و حالا بايد منتظر ماند و ديد نتيجه اين بررسي عربستاني‌ها چه خواهد بود و چه زماني اعلام خواهد شد؟

  • حادثه غير سيستماتيك

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت حادثه اتفاق افتاده براي 2نوجوان ايراني در فرودگاه جده را غيرسيستماتيك دانست و با تأكيد بر اينكه به 2نوجوان ايراني در فرودگاه جده تجاوز نشده گفت: تا پيش از تعليق حج، بسياري از زائران به عربستان پرواز داشتند اما آماري از تعداد زائران و پروازها و حتي رقمي از انصراف متقاضيان حج عمره تا اين لحظه نداريم. ناصر خدرنژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري آنا در حالي از اعلام بيانيه ستاد حقوق بشر قوه قضاييه مبني سيستماتيك دانستن اين حادثه، اظهار بي‌اطلاعي كرد كه اين اطلاعيه در تعداد زيادي از رسانه‌ها منتشر شده است. وي همچنين اقدامات صورت‌گرفته در جده را كه گفته شده براساس فتوا و اظهارات يكي از شيوخ و امامان جماعت شهر جده انجام شده، رد و تأكيد كرد: اينكه گفته شده اين اقدامات از سوي شيوخ و امامان جمعه سعودي «نه تنها غيراسلامي و غيرقانوني نيست، بلكه آن را مجاز و قابل‌قبول اعلام كرده‌اند» پذيرفتني نيست.

  • تعيين تكليف عمره‌هاي دانشجويي

همزمان معاون اجرايي و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان با تأكيد بر اينكه هر زمان كه سازمان حج و زيارت به ما اعلام كند، اعزام‌ها از سر گرفته مي‌شود، از بازگرداندن هزينه‌هاي اخذ شده از دانشجويان خبر داد و گفت: به‌زودي و از طريق سيستم اتوماسيون تمامي هزينه‌ها به دانشجويان در انتظار اعزام، پرداخت خواهد شد. ستاد عمره دانشگاهيان نيز با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد درصورت راه‌اندازي مجدد سفر عمره و تخصيص سهميه به دانشگاهيان، سهميه افراد جامانده محفوظ خواهد بود.اين ستاد با اعلام اينكه مجوز خروج از كشور پسران مشمول كه توسط ستاد گرفته شده است، به‌صورت سيستمي طي روزهاي آينده باطل خواهد شد از دانشجوياني كه خودشان اقدام كرده‌اند خواست براي باطل كردن مجوز خروج از كشور اقدام كنند.

کد خبر 292484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha