دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: رکود حاکم بر بخش مسکن و ساخت‌وساز موجب کاهش شدید ظرفیت واحدهای تولیدی زیرمجموعه این بخش و کسادی کسب‌و‌کار بیش از ۲۰۰رسته شغلی مرتبط با آن شده است به‌نحوی که تولید‌کنندگان از فعالیت با یک‌سوم ظرفیت موجود خبر داده و فعالان صنفی نیز بر تأثیر منفی این شرایط بر بازارتأکید دارند.

سرایت رکود بخش مسکن به بازار محصولات فولادی

توليد‌كنندگان صنايع ساختماني با تأكيد بر تأثيرپذيري بنگاه‌هاي توليدي از شرايط ركود از تعطيلي حدود 20درصد واحدها، كاهش ظرفيت توليد بنگاه‌هاي فعال به يك سوم و تعديل 20تا 30درصدي نيروي كار خبر داده و اعلام مي‌كنند، مشكلات ساختاري بنگاه‌هاي مرتبط با بخش مسكن مانند تأمين مواداوليه و بحران فروش محصولات به‌دليل كسادي بازار همچنان ادامه دارد. از سوي ديگر بنگاه‌هاي خدماتي مرتبط با بخش مسكن از ركود بازار، تغيير شيوه مبادلات عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و جهت‌گيري معاملات به سوي فروش نقدي يا اعتباري كوتاه‌مدت خبر مي‌دهند.

بسياري از صنوف مرتبط با بخش مسكن كه به دلايل مختلف با افزايش هزينه تمام‌شده كالاها و خدمات خود مواجه هستند، كاهش قدرت خريد مردم را عامل كسادي كسب‌و‌كار خود تلقي مي‌كنند. واحدهاي توليدي مصالح ساختماني مانند آجرماشيني و شيرآلات يا صنوف عرضه‌كننده كاشي، سراميك، لوازم بهداشتي ساختمان، شوفاژ و تهويه مطبوع ازجمله مشاغلي محسوب مي‌شوند كه از ركود بخش مسكن و كسادي فضاي كسب و كار بيشترين لطمه را خورده و با كاهش شديد ظرفيت توليد يا تعطيلي، ورشكستگي و تعديل نيرو مواجه شده‌اند.

  • توليد با 30درصد ظرفيت

رئيس كانون سراسري انجمن‌هاي كارفرمايي صنعت آجرماشيني با اشاره به اينكه به‌طور كلي بخش صنعت با مشكلات بسياري مواجه است در زمينه وضعيت توليد و بازار اين صنعت به خبرنگار ما اعلام كرد، اكنون صنعت آجرماشيني با حداكثر 30 تا 35درصد ظرفيت فعاليت مي‌كند و بقيه واحدها تعطيل هستند. همچنين از 150هزار نفر نيروي كار شاغل در اين صنعت تنها 40هزار نفر باقي‌مانده است. از ابتداي امسال چند كارخانه بزرگ آجرماشيني تعطيل شده‌اند. حدود 450كارخانه بزرگ در اين بخش وجود داشته كه اكنون 35درصد اين تعداد فعال بوده يا با 35درصد ظرفيت فعاليت مي‌كنند.

عبدالحسين بيدار، از تأثير ركود مستمر و 5ساله بخش مسكن بر اين صنعت خبر داد و تأكيد كرد، اين ركود كه چشم‌اندازي براي پايان آن وجود ندارد، اين صنعت را با بحران مواجه كرده است و هر گاه بخش مسكن از ركود خارج شود، صنعت آجرماشيني نيز مانند سال‌هاي 76 يا 85 تا 87 باتمام ظرفيت فعاليت خواهد كرد. وي با بيان اينكه صنعت آجرماشيني، صنعتي با اشتغال‌زايي و حجم سرمايه‌گذاري بالا و انرژي‌بر است، افزود: اين صنعت اكنون با 30درصد ظرفيت به حيات خود ادامه مي‌دهد. شرايط صنايع آجرماشيني نيز مثل همه صنايع بد است و به هيچ عنوان آينده روشني ندارد.

اين در حالي است كه صنعت آجرماشيني در دهه40 و 50 در كشورمان پا گرفته و صنعتي كهنه و پير است اما توليد‌كنندگان اين بخش توان بازسازي، نوسازي، تصحيح و ترميم خود را نداشته و با اين روند هر روز اين فرسودگي و واماندگي از قافله توسعه بيشتر مي‌شود.

  • تأثيرپذيري بازار از ركود

مديرعامل اتحاديه تعاوني مصالح‌فروشان استان تهران با تأكيد بر اينكه امسال قيمت اين مصالح افزايش نيافته و آرامش نسبي بر بازار حاكم است به خبرنگار ما اعلام كرد، مطابق روال هر ساله در فروردين و ارديبهشت ‌ماه با كاهش ساخت‌وساز و تقاضا در بازار مصالح ساختماني مواجه مي‌شويم اما در مجموع توليد و مصارفي در اين بخش وجود دارد. اسماعيل كاظمي با اشاره به اينكه ركود كلي كه در همه بخش‌هاي توليدي و صنعتي وجود دارد بر بازار مصالح ساختماني نيز حكمفرماست، افزود: كاهش ساخت‌وساز در شكل‌گيري ركود بازار مصالح ساختماني بي‌اثر نبوده است. در زمينه فروش مصالح ساختماني نيز طي چند سال اخير روندي كلي طي مي‌شود اما از وضعيت بنگاه‌هاي توليدي اين بخش اطلاع چنداني ندارم.

  • بدهي معوق سازمان‌هاي دولتي

رئيس اتحاديه فروشندگان كاشي، سراميك و لوازم بهداشتي ساختمان با بيان اينكه همه اصناف با ركود دست و پنجه نرم مي‌كنند به خبرنگار ما اعلام كرد، در فروردين‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ميزان فروش اين محصولات نيز به‌دليل ركود كاهش يافته است. كاهش ساخت‌وساز و پروژه‌هاي بزرگ عمراني نيز در شكل‌گيري اين ركود دخيل بوده است. محمدباقر فرهمندزاد، از مطالبات معوق فروشندگان اين صنف از سازمان‌هاي دولتي خبر داد و افزود:

اكنون بسياري از فروشندگان كاشي، سراميك و لوازم بهداشتي ساختمان براي وصول مطالبات خود از سازمان‌هاي دولتي با مشكل مواجه هستند و عقب افتادن پرداخت اين مطالبات براي آنها مشكل ساز شده است.وي با اشاره به تغيير شيوه مبادلات اين صنف با بخش‌هاي خصوصي و دولتي تأكيد كرد، اكنون كارخانه‌هاي توليدي به‌دليل رشد هزينه تمام‌شده توليد و فروش‌نرفتن محصولات خود با مشكل مواجه هستند و به‌نظر نمي‌رسد در كوتاه‌مدت نتايج مثبت ناشي از بازگشت رونق به بخش مسكن را در بازار كاشي، سراميك و لوازم بهداشتي شاهد باشيم.

  • افت 30درصدي فروش

رئيس اتحاديه فروشندگان شوفاژ و تهويه مطبوع با اعلام اينكه ركود حاكم بر بازار مسكن به شكل شديدتري در بازار اين صنف نيز وجود دارد، به خبرنگار ما اعلام كرد، اين صنف آخرين حلقه ساخت‌وساز مسكن است اما از آنجا كه بيشتر محصولات اين صنف توليد داخل است فراواني اين كالاها و قيمت مناسب آن را شاهد هستيم و بيشتر اقلام افزايش قيمتي نداشته است.

محمدباقر معتمد از افت 20تا 30درصدي ميزان فروش سيستم‌هاي گرمايشي و تهويه مطبوع در فروردين‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: اكنون اغلب محصولات با حاشيه سود بسيار پايين به مشتريان عرضه مي‌شود اما اميدواريم كه از اواسط خرداد با افزايش ساخت‌وساز و تلاش براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام اين بخش، رونق به بازار اين صنف هم بازگردد و نشانه‌هايي نيز به چشم مي‌خورد.

محمدباقر معتمد با بيان اينكه بخش مسكن با 220تا حدود 400رسته شغلي زير‌مجموعه مرتبط است بر تأثيرپذيري نحوه مبادلات توليد‌كنندگان با عمده‌فروشان و فروشندگان خرد اين صنف تأكيد كرد و افزود: توليد‌كنندگان ناچار به تأمين سرمايه در گردش خود هستند و بانك‌ها نيز به‌دليل حاشيه سود پايين از پرداخت تسهيلات به توليد‌كنندگان خودداري مي‌كنند.

اين شرايط موجب شده تا توليد‌كنندگان چاره‌اي جز عرضه محصولات خود به بنكداران به شكل نقدي نداشته و بنكداران نيز اين محصولات را به شكل نقدي به خرده‌فروشان عرضه مي‌كنند كه اين امر خود در تشديد ركود بازار مؤثر بوده است. رئيس اتحاديه تزيينات ساختمان نيز با اعلام بلاتكليفي صنوف به‌خصوص در مشاغلي كه فصلي محسوب مي‌شوند به خبرنگار ما اعلام كرد، در اينگونه مشاغل مانند تزئينات ساختمان اوج رونق را در بازار شب عيد شاهد هستيم، اما متأسفانه امسال بازار خوبي نداشتيم با وجود اين اميدواريم با رونق نسبي ساخت و ساز، از ارديبهشت‌ماه امسال به بعد شرايط بهتري را شاهد باشيم.

بهروز چوداري ميلاني از كاهش 40 تا 45درصدي ميزان فروش اين صنف در شب عيد امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: فضاي كسب‌و‌كار اين صنف بدتر شده و 80درصد اين ركود ناشي از افت ساخت‌وساز است. كاهش قدرت خريد مردم نيز در تشديد ركود حاكم بر بازار مؤثر بوده است.

کد خبر 292768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha