شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در سفر به شهر مقدس قم با ۶‌نفر از مراجع عظام تقلید در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظر مراجع و علما درباره اداره‌ تهران

در اين ديدارهاي جداگانه گزارش شفاهي و مكتوب از عملكرد سال گذشته شهرداري تهران در حوزه دين و فرهنگ و درخواست استفاده از رهنمودهاي ايشان به‌عنوان نقشه راه مديريت شهري در انجام فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي ارائه شد.

در نخستين ديدار كه در بيت شريف آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي انجام گرفت؛ معظم له ضرورت تبليغ و لزوم استفاده از ظرفيت‌ها و روش‌هاي صحيح تبليغي براي معرفي اقدامات گسترده عمراني و فرهنگي شهرداري تهران همچون احداث بوستان جنگلي ياس و حمايت و پشتيباني از مساجد را خاطرنشان فرمود و اظهار داشت: اگر انجام پروژه بوستان جنگلي ياس به نهادهاي ديگر سپرده مي‌شد در خوش‌بينانه‌ترين حالت زمان زيادي را تلف مي‌كرد.

اين فقيه عاليقدر ادامه داد: ابتكاري كه دكتر قاليباف در اداره شهر گذاشته و شهرداري را وارد حوزه دين و معنويات كرده است، بدعت حسنه و به‌عبارت بهتر سنت حسنه‌اي است.

مرجعيت بزرگوار شيعه بيان كرد: سابقه نداشته كه در شهرداري، علاوه بر موضوعات متداول همچون، ساخت و سازها، توسعه فضاي سبز و شبكه بزرگراه‌ها و غيره؛ مديريت شهري به‌طور گسترده به حوزه اخلاق عمومي، دين و مساجد وارد شده و برنامه‌هاي گسترده‌اي را پايه‌گذاري كند. ان‌شاء‌الله اين سنت مي‌ماند و به ساير شهرها نيز سرايت مي‌كند.

معظم لّه توجه به روح و باطن شهرها علاوه بر رسيدگي به ظاهر آنها را بار ديگر مورد تأكيد قرار داد و اجتماع سالانه شهرداران كلانشهرها در پايتخت را براي الگوبرداري بسيار ضروري و مطلوب دانست و به همه شهرداران كشور توصيه كرد توجه به اخلاق و فرهنگ عمومي را در حاشيه ندانسته و آن‌را جزء متن فعاليت‌هاي خود قرار دهند.

  • به‌نظر ما مثل اين مرد براي تهران نيامده است

آيت‌الله العظمي وحيد خراساني ضمن تقدير از تلاش‌هاي شهردار تهران در تعظيم شعائر الهي و ترويج فرهنگ اهل‌بيت (عليهم السلام) فرمود: به‌نظر ما مثل اين مرد براي تهران نيامده است و اقدامات ايشان را هم از جهت اصلاح و آباداني و هم از جهت معنويات، ديگران انجام نداده‌اند.

اين فقيه گرانقدر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بدانيد كه هر قدمي درجهت بزرگداشت ياد و نام و سيره ائمه اطهار(س) برداريد در دفتر الهي ثبت است و ان‌شاء‌الله اين شعائر به‌وسيله آقاي قاليباف و شما، هر چه بيشتر زنده مي‌شود.

حضرت آيت‌الله العظمي وحيد خراساني بيان داشت فعاليت‌هاي مذهبي و ديني شهرداري تهران 2 اثر دارد؛ يكي اينكه شهرداري‌هاي ساير بلاد وقتي اين تلاش‌ها را ببينند الگوبرداري مي‌كنند و دوم اينكه بعد از شما هر كه بيايد ناچار است اين مسير را ادامه دهد و همه اجرهاي آنها در نامه عمل شما ثبت است و چه سعادتي از اين بالاتر. مرجعيت بزرگوار جهان اسلام در پايان گفت: سلام مخصوص ما را به آقاي قاليباف برسانيد و بگوييد براي شما دعا مي‌كنيم و اين موفقيت‌هاي شما بر اثر دعاي پدر و مادر يا در اثر لقمه‌اي است كه خورده‌ايد.

آيت‌الله العظمي جوادي آملي نيز در ديدار رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران فرمود: همانطور که ظرف‌ها بر دو قسمند، مظروف ها هم بر دو قسم هستند. مظروف مادی هنگامی که وارد ظرف مادی می‌شود به همان اندازه ظرف را پر می‌کند یعنی اگر ظرفیت یک مظروف یک لیتر بود دیگر برای بیش از آن اندازه مشخص جایی نیست؛ حال آنکه در مجردات ظرفیت یک ظرف بسته به مظروف مجرد آن است. از اینجاست که امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: گنجایش هر ظرفی با آنچه در آن نهند تنگ می‌شود، جز ظرف دانش که هر چه در آن نهند، گسترش می‌یابد. لذا صدقات، خیرات و همه کارهای نیک از‌جمله پشتیبانی و حمایت از مساجد در زمره این کارهاست و خداوند این تلاش‌ها را از شما و آقای قالیباف قبول نماید.‎ این مرجع بزرگوار به ترويج سنت ائمه اطهار (عليهم السلام) پس از نمازهاي جماعت در مساجد سفارش كرد.

در ديدار ديگر؛ حضرت آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي حمايت و پشتيباني شهرداري از مساجد كه مستقيما توسط متصدي مساجد انجام مي‌گيرد را ابتكار مناسبي دانست و اظهار داشت براي اين كار بايد به شما تبريك گفت زيرا اين كار از دخالت مستقيم دولت در مساجد جلوگيري مي‌كند و به‌وسيله خود مسجد (شامل امام جماعت و هيأت امنا) در مسجد كمك مي‌شود.

آيت‌الله العظمي سبحاني هم پس از به حضور پذيرفتن حجت‌الاسلام صادق‌زاده گفت: سعي كنيد كه در ساخت مساجد از معماري سنتي و اسلامي استفاده شود و مساجد بايستي گنبد و بارگاه داشته باشند. ضمن اينكه بايد از انگيزه مردم براي اداره و حمايت از مساجد نيز غافل نشد.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به شهرداري و ساير دوائر دولتي توصيه كرد: اولويت در استفاده از جوانان تحصيلكرده و آقاست زيرا در اسلام نفقه زن به‌عهده شوهر است و ما نبايد خانه‌سالاري را از دختران‌مان گرفته و بيرون‌سالاري را ترويج كنيم.

پايان بخش ديدارهاي رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني با مراجع عظام، ديدار با آيت‌الله العظمي علوي گرگاني بود. ايشان ضمن اشاره به آيه 90سوره مبارك يوسف گفت: كار در شهرداري همراه با رضايت عمومي بسيارسخت است زيرا در شهرداري براي خدمت به مردم عوارض دريافت مي‌شود ولي در تهران چون مردم خدمات گسترده شهرداري را در زمينه توسعه مترو، بزرگراه‌ها، فضاي سبز و... مشاهده مي‌كنند، درمي‌يابند كه اين درآمدها خرج عامه مردم و رفاه مادي و معنوي شهروندان مي‌شود لذا دعا مي‌كنند كه خدا پدر و مادر فلاني را بيامرزد. اين دعاهايي كه مردم در تشكر عملي از اقدامات شهرداري انجام مي‌دهند، بسيار مؤثر است.

ايشان با اشاره به حديثي از امام هشتم(ع) ادامه داد؛ آنچنان در بين مردم زندگي كنيد كه تا وقتي هستيد هميشه دنبال شما باشند و اگر رفتيد همه گريان باشند كه چه وجود بابركتي از ميان ما رفت. لذا يكي از مسائل كه موجب تشكر ماست حسن عمل ايشان است و اين همه خدماتي كه در تهران انجام مي‌شود به‌نظر بنده در ميان ديگر شهرها ممتاز است و به ياري خدا در آينده موفق‌تر هم خواهند بود. طبيعي است كه موفقيت ايشان بسته به رفتار همكارانشان است و اين پشتكار و خصيصه مثبت در شما و ساير همكاران شهردار تهران وجود دارد.

کد خبر 293183

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha