مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به نظر می‌آید کارایی‌های لیزر تمام نشدنی‌اند: از برش سنگ‌های قیمتی گرفته تا حفظ اماکن تاریخی، ساخت سلاح‌های مرگبار و تغییر رنگ چشم از تیره به روشن، و به تازگی نیز تغییر شرایط جوی به این لیست بلند‌بالا افزوده شده‌است.

براساس گزارش CNN، ژان پير ولف دانشمند و فيزيكداني سوئيسي است كه درحال مطالعه روي اين كاربرد جديد ليزر است، وي قصد دارد از پرتوهاي متمركز ليزر براي تحت‌تاثير قرار دادن شرايط آب و هوايي استفاده كند.

اين تكنيك بيشتر به جادوي سياه شباهت دارد، اما در حقيقت نسخه‌اي پاكتر از تكنيك باروري ابرها است، تكنيك بهبود شرايط جوي كه سال‌ها است از آن استفاده مي‌شود. با اين‌همه باروري ابرها روشي است كه تاثيرگذاربودن آن قابل پيش‌بيني نيست و در عين حال در اين شيوه بايد ذرات شيميايي و آلاينده به ميان ابرها پاشيده شوند،‌عملي كه انجام آن چندان اضطراري به نظر نمي‌آيد. ليزر اما جايگزيني پاكتر براي تكنيك سنتي باروري ابرها به شمار مي‌رود، زيرا نور نمي‌تواند آلودگي ايجاد كند.

ليزر درست مانند تكنيك باروري ابرها مي‌تواند در جايي كه هيچ ابري وجود ندارد،‌ با القاي ميعان ابرهاي جديد متولد كند: بخار آب طبيعي در قالب قطره‌هاي آب و بلورهاي يخ متراكم مي‌شوند و فرايند طبيعي تولد ابرها رخ مي‌دهد. به اين شكل مي‌توان باران مصنوعي ايجاد كرد و با خالي كردن اتمسفر احتمال ايجاد آب و هواي خشك را افزايش داد. به گفته ولف اين تكنيك در شرايط آزمايشگاهي توانسته ابر ايجاد كند،‌اما اين ابرها بزرگ نيستند زيرا ليزر درحال حاضر از قدرت بالا برخوردار نيست و همچنين پارامترهاي تكنيكي زيادي وجود دارند كه خارج از كنترل هستند.

با اين‌همه ليزري كه ولف از آن در آزمايش‌هاي خود استفاده مي‌كند،‌چندان هم كم‌انرژي نيست، اين ليزر با قدرت يك تراوات، انرژي برابر انرژي توليد شده در تمامي نيروگاه‌هاي هسته‌اي زمين را دارد.

اين تكنولوژي هنوز در مراحل اوليه خود به سر مي‌برد، اما زماني كه تكميل شود مي‌تواند در تلطيف شرايط جوي در مناطقي كه دچار وضعيت آب و هوايي خارج از كنترل هستند،‌ مانند كاليفرنيا و شيلي كه يكي از خشكسالي و ديگري از طغيان و سيلاب در عذاب است، كمك كند. با كمك امواج ليزري مي‌توان اين عوارض جوي را تلطيف كرد و ميزان بارش باران را  در مناطق سيل‌خيز كاهش داده و بارش باران را در مناطقي كه تحت تاثير خشكسالي قرار دارند افزايش داد. ولف مي‌گويد به كمك اين تكنيك مي‌توان آب را به مناطق مختلف انتقال داد.

اين تكنيك در عين حال مي‌تواند باعث وقوع رعد و برق شود. ولف مي‌گويد آزمايش‌هايي كه با كمك ليزر يك تراواتي‌اش برفراز كوهستاني در نيومكزيكو انجام داده نتوانسته در ابرها رعدي ايجاد كند كه با زمين برخورد كند،‌اما در نقاطي باعث تخليه بار الكتريكي در ميان ابرها شده‌است. كنترل رعد و برق و يا تخليه كنترل‌شده رعد و برق در مناطق تعيين شده مي‌تواند از ميزان خسارات جاني و مالي ناشي از وقوع صاعقه بكاهد، رويدادي كه سالانه ميليارد‌ها دلار خسارت به بار مي‌آورد و جان هزاران انسان را به خطر مي‌اندازد.

ولف همچنين اميدوار است تاثيرگذاري بر شرايط آب و هوا بتواند از ميزان عواقبي كه تغييرات اقليمي براي زمين در پي خواهد داشت، بكاهد. ولف معتقد است از ليزر مي‌توان براي ترميم شرايط اقليمي استفاده كرد و از ميزان وقوع توفان‌ها، سيلاب‌ها و خشكسالي‌ها كاست.

اما اين تكنولوژي جديد در وراي ابرها نيز كاربرد خواهد‌داشت: مي‌توان با تغيير رنگ نور ليزر از آن براي شناسايي و از بين بردن گزينشي سلول‌هاي سرطاني با كمترين ميزان آسيب‌هاي جانبي استفاده كرد.

کد خبر 293225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha