یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

نبرد ارتش و قوای نظامی عراق و سوریه با تروریست‌هایی که بخش‌هایی از خاک این دو کشور را اشغال کرده‌اند، دیروز درحالی ادامه یافت که کانون این مقابله اکنون از غرب سوریه تا غرب عراق گسترده شده‌است.

نقشه

در سوريه، بعد از پيشروي گروه‌هاي شبه‌نظامي وابسته به القاعده و داعش در استان ادلب و اشغال شهر جسرالشغور در اين استان كه از شهرهاي مهم و استراتژيك شمال غرب سوريه است، ارتش سوريه ديروز اين منطقه را بمباران كرد. نيروهاي جبهه نصرت وابسته به القاعده در كنار شبه نظاميان موسوم به ائتلاف گروه‌هاي اسلامي كه از چندين گروه شبه‌نظامي سلفي، جهادي و تكفيري تشكيل شده‌اند، در روزهاي گذشته با سرعت بخشيدن به پيشروي‌هاي خود شهر جسرالشغور را تصرف كردند.

اين شهر در مسير ميان لاذقيه به ادلب قرار دارد و از اهميت زيادي برخوردار است. پيشروي اين گروه‌ها در روزهاي اخير بعد از آن تسريع شده كه ائتلافي ميان آنها برقرار شده‌است. گفته مي‌شود كه در هفته‌هاي اخير بعضي از اين گروه‌هاي مسلح تروريستي كه در 3سال گذشته اختلافات زيادي با هم داشتند و جنگ ميان آنها صدها كشته به جا گذاشته، اختلافات را كنار گذاشته‌اند و عليه ارتش سوريه متحد شده‌اند.

اما در عراق باوجود پيشروي تروريست‌ها در استان انبار و تلفاتي كه ارتش در اين منطقه داشته‌، ديروز پيروزي بزرگي در استان صلاح‌الدين به‌دست آمد. ديروز اعلام شد كه پس از ۱۰ سال، سرانجام امنيت به جاده سامرا - تكريت معروف به جاده مرگ كه تحت‌كنترل تروريست‌ها و گروه‌هاي مسلح بود، بازگشته‌است. اين جاده 50كيلومتري كه سامرا را به تكريت واقع در استان صلاح‌الدين در 80كيلومتري شمال بغداد وصل مي‌كند، به محلي براي هدف‌گيري مرگبار تروريست‌ها تبديل شده‌بود.

«عامر الحمد» يك ستوان در اداره پليس عراق به روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات گفت: اين جاده در واقع كمين‌گاه بزرگي براي عشاير ساكن در اطراف آن و تمام گروه‌ها و سازمان‌هاي مسلح به‌وجود آمده پس از سال 2003بود و هر فردي كه با دولت در ارتباط بود يا حتي اگر در حد يك كارمند غيرنظامي بود، يا هر فردي كه با اين گروه‌هاي مسلح مخالفت مي‌كرد، در آن شكار مي‌شد. تروريست‌هاي داعش و گروه «نقشبنديه» كه گروه بعثي هم‌پيمان داعش به فرماندهي عزت‌ابراهيم الدوري است، ده‌ها نيروي پليس و ارتش عراق را با ايجاد ايست‌هاي بازرسي مختلف شناسايي و به پايگاه‌هاي خود در اطراف اين جاده برده‌ و اعدام كرده‌اند.

اما در استان انبار كه از هفته گذشته شاهد پيشروي داعش بوده، ده‌ها نفر از نيروهاي ارتش عراق كشته شده‌اند. داعش كنترل خود را بر شمال استان انبار تقويت كرده‌است. به‌دنبال اين تحولات، ديروز نخست‌وزير عراق نشستي ويژه را براي بررسي موقعيت انبار باحضور وزراي دفاع، برنامه‌ريزي و مشاور امنيت ملي و مقامات استانداري انبار تشكيل داد. خطري كه اين منطقه را تهديد مي‌كند، كنترل داعش بر سد انبار در شمال اين منطقه است. تروريست‌هاي داعش با بازكردن برخي دريچه‌هاي اين سد، توانسته‌اند مناطق پايين‌دستي سد را با موج آب مواجه كنند وبا اين كار از پيشروي خودروهاي زرهي و تجهيزات نظامي ارتش عراق به سوي منطقه جلوگيري كنند.

ارتش عراق اميدوار است با همراهي عشاير و قبائل سني اين منطقه داعش را عقب براند. با اين حال در روزهاي گذشته اين عشاير و قبائل ومنابعي از نيروهاي امنيتي نظامي عراق خواستار كمك نيروهاي مقاومت مردمي شيعه موسوم به هشد شعبي براي عقب راندن داعش از اين منطقه شده‌اند. اين در حالي است كه پيشروي سريع داعش در اين منطقه در روزهاي گذشته انتقاد مقامات عراقي از عملكرد ائتلاف بين‌المللي را به‌دنبال داشته‌است. برخي نمايندگان مجلس عراق از وزير دفاع اين كشور خواسته‌اند از فرماندهان نظامي آمريكا درباره عملكرد اين ائتلاف سؤال كند و بگويند چطور از وضعيت استان انبار غافل بوده‌اند.

کد خبر 293377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha