مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم معمولا تصور می‌کنند که اصطلاح نویز سفید یا نوفه سفید (White Noise) برای صدای برفک تلویزیون یا صدای آرام ریزش باران و صدای برخورد امواج به ساحل به کار می‌رود. اما فیزیکدانان و تکنیسین‌های صدا تعریف بسیار دقیق‌تری برای نویز سفید دارند.

white noise

نویز سفید یک نویز تصادفی است که تراکم طیفی ثابتی دارد - به این معنا که این نویز دامنه یا تراکم مشابهی در سراسر طیف فرکانس‌های صداهای قابل‌شنیدن (۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز) دارد. نویز سفید به این علت سفید نامیده شده است که مانند نور سفید، که آمیزه‌ای از همه طول‌ موج‌های مرئی نور است، أمیزه‌ای از همه فرکانس‌های قابل‌شنیدن است.

وجود همه فرکانس‌های قابل‌شنیدن در نویز سفید باعث شده است که اغلب از آن برای پوشاندن سایر صداها استفاده کنند، برای مثال برخی از افراد از ماشین‌های مولد نویز سفید که می‌تواند سروصداهای آزارنده محیطی را بپوشاند، به عنوان وسیله کمک به خواب استفاده می‌کنند.

یک بررسی در سال ۱۹۹۰ که نتایج آن در ژورنال «آرشیوهای بیماری در کودکی» منتشر شد، نشان داد که نوزادان تحت تاثیر نویز سفید زودتر به خواب می‌روند. به علاوه نویز سفید مدت‌هاست که برای کمک به کودکان و بزرگسالان مبتلا به تینیتوس (احساس زنگ‌زدن، وزوز و سایر صداها در گوش هنگامی که منبعی خارجی برای آن وجود ندارد)، به کار می‌رود.

با توجه به اینکه نویز سفید می‌تواند  بر صداهای محیطی یا پس‌زمینه‌ای غلبه کند، اغلب در آژیرهای وسائل نقلیه اورژانس به کار می‌رود، و به این ترتیب افراد می‌توانند بهتر آمبولانس‌ها، ماشین‌های پلیس یا آتش‌نشانی را که به آنها نزدیک می‌شوند، مکان‌یابی کنند.

گرچه شاید اصطلاح نویز سفید را شنیده باشید، ممکن است متعجب شوید که شماری دیگر از نویزهای متناظر با طیف رنگی نور، از جمله نویز صورتی، نویز قهوه‌ای، نویز آبی و نویزهای دیگر هم وجود دارند.

منبع: LiveScience

کد خبر 293388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha