یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش از صدور مجوز استخدام ۵هزار نیروی انسانی بالای لیسانس خبر داد و گفت: این موضوع به‌زودی ابلاغ می‌شود.

معلم

علي اصغر فاني با اعلام اينكه در اين استخدام‌ها اولويت با فرزندان فرهنگيان است، افزود: افرادي كه در آموزش و پرورش استخدام مي‌شوند به‌مدت يك‌سال در دانشگاه فرهنگيان آموزش مي‌بينند و براي آنها گواهينامه معلمي صادر مي‌شود.فاني ضمن انتقاد از عدم‌توازن استخدام‌ها در مناطق محروم و برخوردار، گفت: براي استخدام نيروي انساني متناسب با نياز خود اقدام مي‌كنيم و اين استخدام‌ها برمبناي رشته، جنسيت و جغرافيا صورت خواهد گرفت. در استخدام‌هاي گذشته هيچ تفكر و تدبيري حاكم نبوده و بدون فكر و برنامه‌ريزي انجام شده كه ما را هم با مشكل مواجه كرده است. وزير آموزش و پرورش همچنين به طرح نظام رتبه‌بندي معلمان در آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: با اجراي اين طرح سطح امتيازات نيز به 1300 افزايش يافته و در اين رتبه‌بندي، افزايش شايستگي و مهارت‌هاي معلمان نيز مورد تأكيد بوده است.

  • جزئياتي از نظام رتبه‌بندي

همزمان مديركل دفتر وزارتي آموزش ‌و پرورش نيز در توضيح طرح رتبه‌بندي معلمان با تأكيد دوباره بر اينكه هيچ ضرورتي وجود ندارد كه يك معلم به تدوين مقاله يا تأليف كتاب بپردازد، گفت: به‌دنبال انتظارات عجيب از معلمان نيستيم بلكه شاخص‌‌ها مرتبط با كار معلم در كلاس درس است.

به گزارش تسنيم، محمد فاضل در پاسخ به اين پرسش كه در تدوين شاخص‌هاي رتبه‌بندي تا چه اندازه نظرات اعلام شده از سوي فرهنگيان را ملاك كار قرار مي‌دهيد، گفت: «قطعاً نظر معلمان و صاحب‌نظران در تدوين شاخص‌هاي رتبه‌بندي مدنظر است، ‌در غير اين صورت اصل نظرخواهي كاري بيهوده است. اما اينكه هر فردي نظر دهد و نظرش اعمال شود، اينگونه نيست. نظرسنجي از همكاران با هدف تدوين شاخص‌هاي رتبه‌بندي و دستيابي به شاخص‌هاي ملموس و عيني است. اميدواريم با استفاده از نظرات معلمان و كارشناسان شاخص‌هاي رتبه‌بندي به خوبي تهيه شود.»

دفاع مشاور وزير آموزش و پرورش از اين طرح در حالي است كه منتقدان آن مي‌گويند، طرح فعلي و مصوب دولت براساس عناوين موجود در قانون مديريت خدمات كشوري است و به معلم همانند يك كارمند مي‌نگرد درحالي‌كه در طرح رتبه‌بندي قبلي به معلمان همانند استادان دانشگاه نگاه مي‌شد.

براي نمونه حميدرضا حاجي‌بابايي وزير پيشين آموزش و پرورش در يك برنامه تلويزيوني درباره اين طرح گفت: «اين نظام رتبه‌بندي كه بنده از آن تعريف مي كنم با آنچه دولت ابلاغ كرده است، كاملاً متفاوت است. ما در طرح قبلي معلم را در جايگاه هيأت علمي تعريف كرديم، يعني 4رتبه را درنظر گرفتيم؛ مربي‌معلم، استاديارمعلم، دانشيارمعلم و استادمعلم.» به‌زودي سال تحصيلي هم تمام مي‌شود و با پايان تعطيلات تابستان معلمان بايد براساس رتبه‌بندي جديد كارشان را شروع كنند، با وجود همه توضيحات آموزش‌وپرورش، فرهنگيان هنوز نمي‌دانند اين رتبه‌بندي در اين زمان تقريبا كوتاه چگونه انجام خواهد شد.

  • معلمان نمونه كشوري معرفي شدند

بيش از 13‌هزارنفر معلم نمونه در 3سطح منطقه‌اي، استاني و كشوري انتخاب و از اين تعداد ۴۶معلم به‌عنوان برگزيده كشوري معرفي شدند.بيش از 13‌هزارنفر معلم نمونه از سراسر كشور طي هفته بزرگداشت مقام معلم تقدير خواهند شد كه از اين تعداد 7هزارو127 معلم زن و 6هزارو396 معلم مرد هستند.

کد خبر 293887

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha