سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
۰ نفر

چندین انفجار بغداد و حومه پایتخت عراق را لرزاند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که عملیات نیروهای نظامی عراق در استان انبار به کندی پیش می‌رود.

ناموفق بودن عملیات د راستان انبار باعث آوارگی هزاران نفر از مردم این استان شده است.

خبرنگاران حاضر در عراق گزارش داده‌اند كه براي نخستين بار طي سال‌هاي گذشته نيروهاي گروه تروريستي داعش به نزديك‌ترين فاصله با پايتخت اين كشور رسيده‌اند و در 30كيلومتري بغداد دست به حداقل 19عمليات انتحاري زده‌اند. در داخل بغداد هم طي روزهاي گذشته چندين انفجار شهر را لرزانده است.

در يكي از مرگبارترين اين حملات انفجار خودروي بمبگذاري شده در خارج از يك رستوران شلوغ در منطقه كراده بغداد باعث كشته شدن 19تا 30نفر و زخمي شدن بيش از 80نفر ديگر شد. گزارش‌هاي ديگر از انفجار حداقل 2خودروي بمبگذاري شده در نزديكي يك بيمارستان كودكان در بغداد خبر مي‌دهد كه كشته شدن حداقل 9نفر و زخمي شدن 31نفر ديگر را به‌دنبال داشت. از زماني كه كشورهاي غربي و عربي شروع به مداخله در فعاليت نيروهاي مردمي موسوم به حشد شعبي در عراق كردند ناگهان ورق به سود داعش برگشته و اكنون نتايج آن به خوبي مشخص شده است.

وال استريت ژورنال روز گذشته با اشاره به افزايش حملات انتحاري و تروريستي در پايتخت عراق گزارش داده كه هر روز نگراني‌ها از وضعيت امنيتي اين كشور بيشتر مي‌شود. روز گذشته به همين‌خاطر گروهي از مردم عراق در بغداد اقدام به برگزاري تظاهرات كردند تا اعتراض خود را نسبت به اين مسئله اعلام كنند.

فروردين امسال در استان صلاح‌الدين نيروهاي عراق با كمك نيروهاي حشد شعبي به يك پيروزي بزرگ دست پيدا كردند و با اتحاد مردم عراق از سني، شيعه و كرد شهر مهم تكريت از وجود نيروهاي تروريستي داعش پاكسازي شد. عمليات آزادي انبار اما با در حاشيه قرار دادن نيروهاي مردمي اكنون پيشرفت بسيار كندي داشته و تنها باعث شده تا هزاران نفر از سني‌هاي ساكن اين استان مجبور به فرار از خانه و كاشانه‌شان شوند. 90هزار نفر از ساكنان انبار آواره شده‌اند كه براساس گزارش‌ها حداقل 50هزار نفر آنها به بغداد فرار كرده‌اند.

درحالي‌كه نيروهاي عراقي در عمليات آزادسازي الانبار پيشرفت جدي نداشته‌اند به گفته منابع امنيتي نيروهاي داعش مسير بين‌المللي ميان شهرهاي تكريت و بيجي را بسته‌اند تا مانع از رسيدن كمك‌هاي دولتي به پالايشگاه بيجي شوند. داعش همچنين حملات مختلفي به پادگان‌هاي نظامي و مراكز امنيتي ارتش عراق در شمال شهر رمادي، مركز استان انبار داشته است.

  • خطر داعش در نزديكي بغداد

پس از آنكه نيروهاي حشد شعبي با حضور گسترده شيعيان عراق توانستند در استان صلاح الدين يك پيروزي بزرگ را رقم بزنند مداخله كشورهاي غربي و عربي با مطرح كردن مجدد مسائل فرقه‌اي كه بيشتر در راستاي تجزيه عراق بوده باعث به حاشيه راندن اين نيروها در عمليات انبار شد. روز گذشته اما خبرنگاران حاضر در عراق گزارش دادند كه نيروهاي داعش براي نخستين بار به 30كيلومتري پايتخت عراق رسيده‌اند و حتي توانسته‌اند يك پايگاه ارتش متعلق به تيپ 26اين كشور را در شمال بغداد با مقادير قابل توجهي تسليحات تصرف كنند. داعش هم روز گذشته تصاوير نيروهاي خود را در كنار تجهيزات نظامي اين تيپ در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرد.

گروه تروريستي داعش به تازگي از نيروهاي انتحاري خود در مناطق مختلف ازجمله سوريه خواست براي كمك به پيشروي‌هاي اين گروه به عراق بيايند. اكنون گزارش‌ها نشان مي‌دهد براي حمله به يك هدف اين گروه تروريستي حتي از 11عامل انتحاري به‌صورت همزمان استفاده مي‌كند. تجربه استان صلاح الدين به خوبي نشان داده كه تنها اتحاد مردم عراق از شيعه، سني و كرد است كه مي‌تواند نيروهاي داعش را وادار به عقب نشيني كند و دامن زدن به اختلاف‌هاي فرقه‌اي تنها به سود اين گروه تروريستي تمام مي‌شود.

  • درخواست كمك اردن براي مقابله با داعش

پادشاه اردن روز گذشته خواستار كمك ساير مذاهب و جوامع در سراسر جهان براي مقابله با داعش شد. عبدالله دوم در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان درخصوص ماهيت گروه تروريستي داعش تأكيد كرد كه آنها بيانگر تنها يك درصد از اسلام اهل تسنن هستند و ديگران نبايد قرباني اين يك درصد شوند و نهايتاً اسلام حقيقي پيروز خواهد شد.

کد خبر 294103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha