سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس امسال نفتا در سایه تظاهرات اعتراض‌آمیز و توفان دین قرار گرفت و رییس جمهور مکزیک هم مجبور شد پیش از موعد به سفرش پایان دهد.

روزنامه کوریر گزارش داد، درگیری میان تظاهرات‌کنندگان و پلیس بر اجلاس سران کشورهای آمریکای شمالی (اجلاس نفتا) دوشنبه شب به وقت محلی در شهر مونته‌بلو کانادا، در نزدیکی اتاوا سایه افکند. پلیس با گاز اشک‌آور به استقبال مخالفان جهانی‌سازی رفت.

در همین حال، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا با فلیپ کالدرون، همتای مکزیکی‌اش و استفان هارپر، نخست وزیر کانادا بر سر یک میز سبز نشست و سپس سر میز شام با آن‌ها درباره بازسازی شراکت اقتصادی و امنیتی بین این کشورها صحبت کرد.

رییس جمهور مکزیک به دلیل نگرانی از توفان دین پیش از موعد به این اجلاس خاتمه داد تا بتواند از مناطق توفان‌زده دیدن کند. [توفان دین، مکزیک را به حالت آماده‌باش در آْورد]

آمریکا، کانادا و مکزیک در سال 2005 میلادی پیمان شراکت امنیتی و موفقیت (SPP) را منعقد کردند تا از آن موعد، سالانه برای بررسی مشکلات مشترک جلسه برگزار می‌کنند.

علاوه بر موضوعات تجاری و مرزی، در اجلاس امسال عملیات در افغانستان، تغییرات آب و هوایی و تقسیم اراضی قطب شمال و همچنین مبارزه با مواد مخدر در آمریکای لاتین در دستور کار بود.

انتقادهای متعدد

تظاهرکنندگان سران این کشورها را به «جنایت مخفیانه» متهم کردند. آنها می‌گویند نتایج این گفت‌وگوها به وضعیتی غیردموکراتیک می‌انجامد. شرکت‌کنندگانی از بخش اقتصادی نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. مخالفان از نافرمانی کنسرسیوم‌های بزرگ سخن گفتند.

کد خبر 29462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز