شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت‌الله ایوبی با بیان اینکه فیلمنامه‌نویسان جزو اصنافی هستند که خواسته‌هایشان بسیار محدود و نجیبانه و قابل تحقق است،گفت: اعتراف می‌کنم هنوز نتوانستیم آنگونه که شایسته است، اقدامی جدی برای فیلمنامه‌نویسان انجام دهیم.

Ayoubi

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس سازمان سینمایی که در مراسم شب فیلم‌نامه‌نویسان سخن می‌گفت با اشاره به مقالات انتقادی که دربارهٔ عملکرد نهادهای سینمایی دولتی نوشته می‌شود خطاب به نویسندگان آنان گفت: با خیال راحت بر علیه ما مقاله بنویسید؛ من هرگز مخالف این نیستم که شما دربارهٔ ما مقالات انتقادی بنویسید. این مقالات حتماً توجه‌ها را جلب خواهد کرد و کمک خواهد کرد که از روزمرگی‌ها بیرون بیاییم.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هنوز نتوانستیم آنگونه که شایسته است اقدامی جدی برای فیلمنامه نویسان انجام بدهیم،گفت: وقت آن است که بنشینیم و گفت‌وگو کنیم و وضع فیلمنامه نویسی را سر و سامان دهیم.

در این مراسم که شب گذشته (۲۵ اردی‌بهشت) با حضور جمعی از اهالی سینما، با هدف قدردانی از فیلمنامه‌نویسان، سینماگران و استادانی که برای ارتقاء فیلمنامه‌نویسی فعالیت می کنند در موزهٔ سینما برگزار شد،حجت‌الله ایوبی در سخنانی ضمن تبریک روز فیلمنامه نویس و روز بزرگداشت فردوسی و مبعث پیامبر(ص) گفت:حالا که خانهٔ سینما استقرار و آرامش پیدا کرده دیگر وقت آن است که بنشینیم و گفت‌وگو کنیم و وضع فیلمنامه نویسی را سر و سامان بدهیم.

او ضمن ابراز خوشحالی از سر و سامان یافتن خانه سینما از سید رضا میرکریمی بابت پذیرش ریاست آن تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این نهاد با هیئت مدیرهٔ جدید مسیر کمال را طی کند.

در این مراسم رضا مقصودی (رئیس کانون فیلمنامه نویسان) در سخنانی با اشاره به محرومیت اعضای خانهٔ سینما از خدمات بیمه‌ای و ابراز امیدواری برای رفع این مشکلات، از راه اندازی وب سایت بانک فیلمنامه و کانون فیلمنامه‌نویسان از ۲۴ اردیبهشت خبر داد و گفت: از این پس کسانی که می‌خواهند در زمینهٔ فعالیتهای کانون فیلمنامه‌نویسان و باشگاه فیلمنامه‌نویسان اطلاعاتی کسب کنند، می‌توانند به این پایگاه اینترنتی مراجعه کنند.

او همچنین از از عقد قرارداد با دانشگاه تهران برای تدوین کتاب «آسیب‌شناسی فیلمنامه‌نویسی سینمای ایران» توسط این کانون خبر داد که نتیجهٔ بررسی‌های کارشناسان زمینهٔ فیلمنامه‌نویسی خواهد بود و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

در ادامه ابراهیم مختاری (رئیس هیئت مدیرهٔ خانهٔ سینما) با اشاره به مقالهٔ انتقادی خود، از قراردادهای بنیاد سینمایی فارابی با سینماگران که به گونه‌ای تنظیم می‌شود که همهٔ حقوق مادی و معنوی آثار هنرمندان را مادام العمر از آنها سلب می‌کند، گلایه کرد و این قرار دادها را "بدتر از قرارداد ترکمنچای " خواند و گفت: من زمانی فکر می‌کردم این رویه تقصیر مدیران دولتی است اما همیشه اینطور نیست؛ در درجهٔ اول کانون فیلمنامه‌نویسی سالها پیش باید خواستار تغییر این رفتار در بنیاد سینمایی فارابی می‌شد و بعد هیات مدیرهٔ خانه سینما باید کاری می‌کرد چرا که ما در تمام جنبه‌ها با چنین قراردادهایی مواجهیم.

تقدیر از چهره‌های اثرگذار در حوزهٔ فیلمنامه‌نویسی

به گزارش ایسنا،در این مراسم که همزمان با شب فیلمنامه‌نویس برگزار می‌شد، از چند چهرهٔ اثرگذار در ارتقاء فیلمنامه‌نویسی از جمله پرویز دوایی، سیروس الوند و سید رضا میرکریمی با اهداء لوح یادبود قدردانی شد.

پرویز دوایی، فیلمنامه نویس، داستان‌نویس، مترجم و منتقد فیلم با سابقه که مدتی است در شهر پراگ جمهوری چک زندگی می‌کند، برای یک عمر فعالیت تأثیرگذار در این حوزه تقدیر شد که رضا کیانیان به نمایندگی از او به روی صحنه آمد.

دوایی در پیامی که توسط کیانیان خوانده شد نوشته بود: «در بهار، در روز فردوسی، در روز فیلمنامه قرار است از من نامی برده شود؛ به یاد فیلمنامه‌هایی که در بهار عمرم نوشتم. به من گفته‌اند نوشته‌هایت و نگاهت برای نسل جوان و فیلمنامه‌نویس‌ها تأثیرگذار بوده است. امیدوارم چنین باشد. به هر حال باعث خوشحالی من است که دوستان فیلمنامه‌نویسم این افتخار را به من داده‌اند. به یاد همهٔ شما هستم. پرویز، پراگ، اردی‌بهشت ۹۴».

سید رضا میرکریمی، فیلمساز و مدیرعامل خانهٔ سینما هم سینماگر دیگری بود که به دلیل «بهترین همکاری با فیلمنامه نویسان» جایزهٔ «تعامل و گفت‌وگو» را از طرف کانون فیلمنامه نویسان دریافت کرد، این جایزه که برای دومین‌بار به یک کارگردان اهداء می‌شد سال گذشته به کمال تبریزی رسیده بود.

محمد شهبا مترجم و مدرس سینما که آثار بسیاری را در حوزهٔ فیلمنامه‌نویسی و روایت در سینما ترجمه کرده است به خاطر فعالیت‌های اثرگذار خود در این حوزه تقدیر شد.

شهبا با حضور بر روی صحنه در سخنانی با اشاره به "کش آمدن بیش از حد " این مراسم گفت:مقدمهٔ طولانی یکی از اشکالات فیلمنامه‌های ماست؛ اگر فیلمنامه‌هایمان را بهتر بنویسیم برنامه‌هایمان را هم بهتر برگزار می کنیم!

سیروس الوند، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس با سابقه نیز که به قولی "رکورددار نوشتن فیلمنامه" در تاریخ سینمای ایران است به پاس فعالیت مستمر در این حوزه قدردانی شد.

او در سخنان خود با یادی از محمد سپانلو -شاعر فقید- و پرویز دوایی، این دو را معلم خود نامید و گفت: افتخار بزرگی است که در شبی که از پرویز دوایی، کسی که فیلم دیدن و از فیلم نوشتن را به من آموخت قدردانی می‌شود، از من هم یاد می‌شود.

حمید دهقانپور، مدرس سینما، فرد دیگری بود که به خطر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود در حوزهٔ سینما بویژه اثر «تراژدیهای چهارگانهٔ شاهنامه و تبیین جنبه‌های سینمایی آنها» تقدیر شد.

جابر قاسمعلی نیز آخرین کسی بود که در این مراسم از فعالیتهای صنفی او قدردانی شد.

او که در این مراسم حضور نداشت پیامی را به رئیس کانون فیلمنامه نویسان سپرده بود که به نیابت از او در این مراسم بخواند که در گفته می‌شود بخش‌هایی از پیام او توسط رضا مقصودی خوانده شد: «دوستان خوب، همکاران عزیز مرا ببخشید که در این گردهمایی صنفی کنارتان نیستم. بویژه آنکه برای نخستین‌بار شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای تصمیم دارد به شکل رسمی از این عضو کوچک کانون قدردانی کند اگرچه دل‌رنجم از اتفاقات سالهای اخیر ... و این قدردانی ... دلجویی و تعریف من را کمی دیر هنگام می‌دانم اما هرچه از دوست رسد نیکوست؛ دست مریزاد که مرا به یاد آوردید و درود به همهٔ شما نویسندگان سینمای ایران».

محمد متوسلانی، فرهاد توحیدی، عنایت بخشی، اکرم محمدی، سروش صحت، شادمهر راستین، شاپور عظیمی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر 295186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha