جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از بارزترین جلوه های نصر الهی و یکی از مهم ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران می باشد.

فتح خرمشهر

به گزارش تسنیم، روز سوم خرداد 1361 یکی از بارزترین جلوه های نصر الهی و یکی از مهم ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران می باشد. در این روز شهر مقاوم خیز خرمشهر که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19 ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. خبر آزادسازی خرمشهر به سرعت ملت مسلمان ایران را غرق شادی و سرور کرد و مردم ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و ندای ا... اکبر سر دادند.

عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت 1361 آغاز شد و در چهار مرحله عملیات نهایتا در سوم خرداد 1361 به آزادسازی خرمشهر انجامید و تلفات زیادی به دشمن بعثی وارد آمد. این فتح مبین، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد و برای اولین بار از شروع جنگ تحمیلی، ایران در موضع قدرت قرار گرفت. هم چنین این پیروزی بزرگ آمریکا و سایر قدرتها را سخت به وحشت انداخت و آنان که از پیروزی نهایی ایران اسلامی سخت بیمناک بودند، به تجهیز و تقویت بیش از پیش رژیم صدام پرداختند.
نتایج نظامی به دست آمده از عملیات بیت المقدس: آزادسازی 5400 کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی ازجمله خرمشهر و تأمین 180 کیلومتر خط مرزی، 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپیما، 3 فروند هلی کوپتر، 418 دستگاه تانک و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو.
غنایم به دست آمده: یک فروند هلی کوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو.

امام خمینی(ره)فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» (امام خمینی(ره) ).

کد خبر 295813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha