همشهری آنلاین: شرکت‌های گوگل و اپل اقدام به ثبت اختراع‌هایی جدید و عجیب به نام خود کرده‌اند، گوگل و تیم R&D این شرکت اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنتی را به ثبت رسانده،‌ درحالی که اپل نمایشگری سه‌بعدی با قابلیت ردیابی حرکات چشم را به نام خود ثبت کرده‌است.

براساس گزارش BBC، به نظر مي‌آيدشركت R&D گوگل با ثبت اين اختراع در تلاش است توليد اسباب‌بازي‌هاي متصل به اينترنت را كه وسايل خانه‌هاي هوشمند را كنترل مي‌كنند،‌مورد بررسي قرار دهد.

اين شركت امتياز توليد وسايلي را منتشر كرده‌است كه مي‌توانند سر خود را به سوي كاربر چرخانده و به آنچه كاربر مي‌گويد گوش فرا دهند و متناسب با خواسته وي دستوراتي را به رايانه‌هاي كنترل از راه دور ارسال كنند. اين امتياز سه ساله به تازگي مورد توجه شركت تكنولوژي اسمارت‌آپ قرار گرفته و به عنوان يكي از عجيب‌ترين حق امتياز‌هاي گوگل معرفي شده‌است.

با اين‌همه سخنگوي گوگل مشخص نكرده‌است كه آيا قرار است چنين عروسك‌هايي تولدي و روانه بازار شوند يا خير. به گفته گوگل درخواست ثبت حق امتياز براساس ايده‌هاي كارمندان گوگل ارائه مي‌شوند كه برخي از آنها بعد‌ها تكامل يافته و به محصولي حقيقي تبديل مي‌شوند، اما برخي از آنها رها شده و به نتيجه‌اي نمي‌رسند.

اين درخواست گوگل در سال 2012 ثبت شده‌ اما به تازگي منتشر شده‌است. مخترع آن ريچارد وين دووال است كه در آن زمان در لابراتوار ايكس گوگل مشغول به كار بوده‌است. ايده وي ساخت اسباب‌بازي‌هايي داراي ميكروفن، بلند‌گو، دوربين و موتور به همراه اتصالات بي‌سيم به اينترنت است كه با يك كلمه خاص از سوي كاربر فعال شده و نگاه خود را متوجه گوينده مي‌كنند و مي‌توانند با گوينده مكالمه داشته و حالات روحي از قبيل كنجكاوي، خستگي و يا شگفت‌زدگي را از خود بروز دهد. در اين طرح آمده كه اين عروسك‌ها به شكل خرس يا خرگوش هستند تا كودكان به سوي آنها جذب شوند.

عروسک

همچنين در اين طرح آمده از اين عروسك‌ها مي‌توان براي كنترل طيف گسترده‌اي از تجهيزات خانگي، از تلويزيون گرفته تا دستگاه‌هاي پخش DVD يا سيستم‌هاي گرمايشي خانه‌ها و پنجره‌‌ها، پرده‌ها و چراغ‌ها استفاده كرد. اين طرح شباهت زيادي به خرس عروسكي روباتيك فيلم هوش مصنوعي، ساخته استيون اسپيلبرگ دارد. با اين‌همه،‌ اين محصول در سطح طرح اجرا نشده نيز اعتراض فعالان حريم خصوصي را برانگيخته‌است، افرادي كه وجود چنين اسباب‌بازي‌هايي را در خانه‌ها براي خانواده‌ها و به ويژه كودكان نامناسب مي‌دانند.

به نظر مي‌آيد شركت اپل نيز در تلاش است با ثبت امتياز اختراعي جديد، آي‌فون‌ها و آي‌پد‌هاي آينده خود را به نمايشگرهاي سه‌بعدي تبديل كنده كه تماشاي آنها به عينك‌هاي مخصوص نيازي نخواهد‌داشت.

براساس گزارش ديسكاوري، شركت اپل درخواست ثبت اختراعي را براي ابزار رايانشي تعاملي فضايي پر كرده‌است كه امكان توليد نمايشگرهايي را به اين شركت خواهد داد كه تركيبي از تصاوير دو بعدي و سه‌بعدي را نمايش خواهد داد و داراي قابليت رديابي حركات چشم است تا بتواند اثر سه‌بعدي تصاوير را به صورت ثابت حفظ كند.

براساس توضيحات اين درخواست، اين تكنولوژي به گونه‌اي طراحي شده تا نمايشگرهاي سه‌بعدي به واسطه حذف عينك‌هاي مخصوص و افزايش دقت نمايشگرهاي سه‌بعدي بدون عينك، بيش از هميشه كاربر محور شوند.  اين نمايشگرها با استفاده از لنزهاي مختلف و صفحات LCD تركيبي از تصاوير دو بعدي و سه‌بعدي را نمايش خواهند‌داد و با داشتن سيستم رديابي حركات چشم مي‌تواند نوع تصوير درحال پخش را در حين حركت كاربر، ثابت نگه‌دارد. اين به آن معني است كه كاربر مي‌تواند روي آي‌پد خود بازي سه‌بعدي را اجرا كند كه با حركت دادن دستگاه،‌ اثر سه‌بعدي بودن تصاوير آن از بين نمي‌رود.

اين درخواست همچنين كارايي ديگري براي اين تكنولوژي توضيح داده‌است: چشم‌انداز چندگانه تصاوير، به اين معني كه هركاربر متناسب با موقعيتي كه نسبت به نمايشگر دارد مي‌تواند تصاوير متفاوتي را مشاهده كند. در اين درخواست امتياز اشاره‌اي به نوع دستگاه‌هايي كه حاوي اين تكنولوژي خواهند بود نشده‌است با اين‌همه در تصاوير آن دستگاهي شبيه به آي‌پد ترسيم شده‌است. اما در توضيحات آن آمده‌است كه چنين تكنولوژي را مي‌توان در در هر نوع سيستم رايانه‌اي از قبيل اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌ها گنجاند. اپل همچنين در درخواست خود اعلام كرده چنين تجهيزاتي از قابليت ضبط تصاوير سه‌بعدي نيز برخوردار خواهند‌بود.

کد خبر 295906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha