همشهری آنلاین: پس از پایان نشست دو ساعته و پشت درهای بسته نمایندگان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هنگام ترک مجلس با فریادهای برخی از نمایندگان تهران مواجه شد.

خبرآنلاين نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه معاون خود سید عباس عراقچی صبح امروز در صحن غیر علنی مجلس حضور یافتند و به سوالات نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته ایی پاسخ دادند.

گزارش های منتشر شده امروز از جلسه غیرعلنی مجلس در رسانه ها حاکی از آن است که اکثریت نمایندگان با پاسخ ظریف قانع شده اند اما مجلس بی حاشیه هم نبود و رویدادهای آن با واکنش بسیاری از نمایندگان و رسانه ها روبه رو شد. تا جایی خبر فریاد‌های کوچک‌زاده دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید.

همزمان با باز شدن درهای مجلس به روی خبرنگاران پس از جلسه غیر علنی، خبرنگاران با حلقه‌ای از نمایندگان مواجه شدند که در پایان جلسه دور ظریف را گرفته بودند و در این میان دو تن از نمايندگان نزديک به جبهه پايداري نیز با بالابردن صدای خود اعتراض خود را به سخنرانی وزیر امورخارجه در مجلس نشان دادند.

این در حالی بود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گزارشی از جلسه غیرعلنی مجلس ارائه داد و توضیحات ظریف را بسیار خوب و کافی عنوان کرد. در این جلسه که برخی نمایندگان نقطه نظرات خود درباره مذاکرات را با ظریف و عراقچی درمیان گذاشتند. علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علیرضا زاکانی، زارعی و عباسعلی منصوری آرانی از جمله نمایندگانی بودند که دغدغه‌های نمایندگان را مطرح کردند.

  • انصاری: جلسه امروز مجلس با ظریف مثبت بود

ايسنا درباره جلسه غيرعلني به اظهارات معاون پارلماني رئيس جمهور اشاره كرد و نوشت: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: فضای عمومی مجلس نشان از اقناع نمایندگان از پاسخ‌های ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری با مفید خواندن جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان برای توضیح در خصوص آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای، گفت: بنده در جلسه امروز نبودم ولی از همکاران و نمایندگان محترم که پرسیدم ارزیابی‌شان مثبت بود. با توجه به این‌که در روزهای اخیر نوعی جنگ روانی علیه تیم مذاکره کننده اتفاق افتاده است حمایت نمایندگان می‌تواند موضع مذاکره کنندگان را تقویت کند.

وی افزود: اصولاً فضا برای مطالب در جلسات اینگونه که در فضای غیررسانه‌ای و غیررسمی برگزار می‌شود، مناسب‌تر است. چون ملاحظات کمتری در ارائه اطلاعات وجود دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان این‌که چنین جلساتی در مجلس تاکنون مفید بوده ‌است، گفت: این جلسات فرصتی را ایجاد می‌کند که وزرای ذیربط، اطلاعات لازم را به مجلس منتقل کنند و دیدگاه‌ها و دغدغه‌های نمایندگان نیز مطرح شود که در تعامل دولت و مجلس موثر است.

انصاری با اشاره به جلسه غیرعلنی قبلی مجلس و وزیر امور خارجه، گفت: در آن جلسه نیز آقای ظریف در مجلس مطالب مربوط به مذاکرات را بیان کردند. جلسه‌ای که در روشنگری و پاسخ دادن به ابهامات و سوالات نمایندگان بسیار موثر بود. جلسه امروز نیز در همان راستا بود. ما توضیحات دکتر ظریف و دکتر عراقچی را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

وی گفت که از فضای عمومی مجلس چنین برداشتی می‌شود که از توضیحات ارائه شده اقناع شده‌اند و پاسخ‌های خوبی را دریافت کردند.

انصاری در مورد حواشی پایان جلسه غیرعلنی یعنی درگیری لفظی کوچک‌زاده و رسایی با ظریف، گفت: ممکن است هر جلسه حواشی داشته باشد اما باید به متن پرداخت تا به حاشیه آن.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: در شرایط دشوار کنونی که تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تمام توان کارشناسی و حقوقی سرگرم مذاکره با قدرت‌های جهانی برای استیفای حقوق مردم ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه است، انتظار مردم از مجلس همراهی بیشتر با دولت است.

به گفته وی، اقتضای همدلی و همزبانی، حمایت عملی جدی از اقدامات دولت تدبیر و امید در عرصه‌های مختلف به ویژه مذاکرات هسته‌ای است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان گفت: متأسفانه در روزهای اخیر فضای تند رسانه‌ای به وجود آمده و برخی جریان های سیاسی فشارهای زیادی را بر مذاکره کنندگان کشورمان وارد کرده و نوعی جنگ روانی علیه آنها به راه انداخته‌اند. طبعاً در این شرایط حمایت نمایندگان می‌تواند به آرامش فضای روانی جامعه و تقویت موضع مذاکره‌کنندگان در مقابل زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های جهانی منجر شود.

  • تابش: ظریف سیر تا پیاز مذاکرات را با نمایندگان درمیان گذاشت

محمد رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نيز حضور وزیر امورخارجه در جلسه غیر علنی مجلس را درراستای پاسخگویی دولت یازدهم عنوان کرد و به خبرآنلاين دليل حضور محمد جواد ظريف در جلسه غير علني صبح امروز مجلس را در راستاي پاسخ گويي دولت دهم در عمل به وعده هايش به مردم ارزيابي كرد.

وي همچنين تصريح كرد: از دولت دكتر روحاني تشكرمي كنيم كه دارد به شعارهاي خود جامه عمل مي پوشاند از جمله شعار مسئوليت پذيري و پاسخ گويي را كه جزء ويژگي هاي دولت يازدهم است.

تابش خاطرنشان كرد:در دولت گذشته بارها از سعيد جليلي به عنوان عضو ارشد مذاكره كننده در تيم هسته اي خواستيم كه براي اداي برخي توضيحات به مجلس بيايد ولي ايشان تنها يك يا دو بار در مجلس حاضر شد و چيزي هم فراتر از حرف هايي كه در روزنامه ها و رسانه ها منتشر مي شد،نزد.

وي افزود: اما الان آقاي ظريف از سير تا پياز مذاكرات را با نمايندگان درميان گذاشت كه بسيار كار خوبي بود و افكار عمومي نمايندگان نسبت به كاري كه درجريان مذاكرات انجام شده، قانع شد و اين را من نشات گرفته از پاسخ گويي دولت يازدهم مي دانم و نه چيز ديگري.

نماينده مردم اردكان درمجلس در پاسخ به اين سئوال كه آيا در پايان جلسه صداي برخي نمايندگان برروي ظريف بلند شد و فضاي جلسه تنش زا شد؟ گفت: در اينگونه جلسات حرف هايي نمايندگان مي زنند و نمايندگان دولت هم پاسخ مي دهند اما درباره بالارفتن صداها بايد بگويم كه كه اين روزها بالا بردن صدا ديگر در بين برخي نمايندگان رسم شده است!

لاریجانی پس از جلسه غیر علنی مجلس: ظریف توضیحات کافی از مذاکرات به نمایندگان ارائه داد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که تعامل مجلس و دولت در مسیر مذاکرات مفید باشد.

علی لاریجانی پس از جلسه غیر علنی مجلس و در آغاز جلسه علنی خانه ملت ضمن تبریک ولادت امام سجاد (ع) و سالروز آزادسازی خرمشهر با اشاره به حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بهارستان خاطرنشان کرد: آقای ظریف در این جلسه توضیحات کافی و خوبی از روند مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 به نمایندگان ارائه داد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که در این تعامل آن شاء الله مذاکرات در مسیر صحیح خود دنبال و دستاوردهای بسیار خوبی برای ملت داشته باشد.

گفتنی است؛ با آغاز جلسه علنی مجلس، به مناسبت سوم خرداد ، سالروز آزادسازی خرمشهر برخی از فرماندهان دفاع مقدس از جمله امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرنانده نیرو زمینی ارتش در صحن مجلس حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین نمایندگان ملت نیز به مناسبت این روز و به یاد رزمندگان، چفیه بر دوش انداختند.

کد خبر 296083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha