علاوه بر مشكلات زيستمحيطي اين وسايل نقليه كه هر سال با آغاز فصل سرما تشديد ميشود، مشكلات فرسودگي و هزينههاي سربار نيز باعث شده كه رانندگان تمايل جدي به از رده خارج كردن و نوسازي مينيبوس خود داشته باشند.
نتايج نظرسنجي كه با همكاري مركز مطالعات و برنامهريزي شهر تهران و شركت واحد اتوبوسراني پايتخت انجام شده و از رانندگان مينيبوسهاي تهران بهدست آمده، نشان ميدهد كه 92درصد رانندگان مينيبوس براي از رده خارج كردن وسيله فرسوده خود و 88درصد براي نوسازي مينيبوس خود آمادگي دارند. 83.7
درصد سن خودروي شركتكنندگان در اين نظرسنجي 20تا 30سال بود و تنها 7درصد 30سال به بالا سن داشتند. در پرسش نخست، سن خودروي افراد مورد بررسي براساس فرسودگي نشان داد سن 9.3 درصد از خودروها پايينتر از 20سال بود اما 84درصد خودروها بين 21تا 30سال و 7درصد نيز بالاي 30سال عمر داشتند. بدينترتيب براساس مصوبه هيأت وزيران در سال 1383حدود 90درصد از خودروهاي مينيبوس شركتكننده در اين نظرسنجي بايد تاكنون از رده خارج ميشدند كه تاكنون اين اقدام لازم رخ نداده است.
- انتظار براي كمك نهادهاي دستاندركار
اما پرسش بعدي مربوط به بهترين كمك براي از رده خارج كردن خودروي فرسوده بود. براساس پاسخ رانندگان مينيبوس، 14درصد به اعطاي وام اعتقاد داشتند و 28درصد كمك مستقيم نهادهاي دستاندركار را عامل اصلي در طرح نوسازي ناوگان فرسوده مينيبوسراني ميدانستند و 53درصد اعتقاد به جايگزيني مينيبوسها با تردد در خطوط مناسب را داشتند. همچنين 52درصد پاسخگويان خواستار اين شدند كه اشتغال خود را از دست ندهند چرا كه غالب آنان تنها منبع درآمدشان مينيبوس بوده و تعداد كمي از آنها در كنار آن، شغل ديگري دارند.
از سويي با پاسخ رانندگان مينيبوس به سؤال ميزان ساعات كاري روزانه در طول يك شبانه روز مشخص شد ميانگين ساعات كاري آنان 14ساعت در شبانهروز است. اين موضوع بيانگر اين است كه درآمد حاصل از مينيبوسها كم و ناچيز است و مدت زمان استاندارد تعريف شده براي كار يعني 8ساعت در شبانه روز كفاف زندگي را نميهد و اين افراد ناچار به افزايش ساعت كاري خويش براي كسب درآمد قابلقبولتر هستند.
- 1.9درصد كل سفرهاي شهري تهران
با بررسي و محاسباتي كه بر پاسخهاي ارائهشده اعمال شد، مشخص شد كه متوسط تعداد مسافري كه هر مينيبوس در طول شبانه روز جابهجا ميكند 238نفر است. اين درحالي است كه تعداد كل مينيبوسهاي شركت واحد اتوبوسراني و مينيبوسراني تهران 1226دستگاه است. بدينترتيب مشخص ميشود كه روزانه 291هزار نفر با مينيبوس در تهران جابهجا ميشوند كه در مقايسه با آمار روزانه 15ميليون سفر شهري پايتخت، درصد استفاده از اين وسايل نقليه از تعداد كل سفرهاي شهري تهران 9.1درصد است. با اين حساب، سهم مينيبوسها در حملونقل عمومي رقمي ناچيز است كه اين امر گوياي اين مطلب است كه برخلاف انتظار، نهتنها در سفرهاي روزانه تأثيرگذار نيستند بلكه ممكن است عدماستقبال از اين خودروها، نارضايتي از سرويسدهي يا فرسودگي آنها باشد كه 98.1 درصد پايتخت نشينان از مينيبوسها بهدليل فرسودگي استفاده نميكنند.
- ماهانه 108هزار تومان هزينه فرسودگي
از سويي نتايج بهدست آمده از پرسش ميزان گازوئيل مصرفي يك مينيبوس در روز نشان داد متوسط گازوئيل مصرفي روزانه آنها 41.5 ليتر است. اين رقم نشان ميدهد با ليتري 600تومان گازوئيل بدون سهميه، ماهانه فقط 747هزار تومان هزينه سوخت مينيبوسهاي فرسوده ميشود كه با نوسازي آنها ميتوان روزانه 6ليتر از مصرف انرژي و هزينه آنها كاست كه هزينه آن درماه 108هزار تومان قيمت فرسودگي آن است.
اما مهمترين پرسشي كه رانندگان مينيبوس به آن پاسخ دادند، تمايل به نوسازي خودرو بود كه 88درصد آنان با اين اقدام موافق بودند و 12درصد به علل مختلف ازجمله عدمتوانايي مالي در پرداخت اقساط خودروي جديد، با نوسازي مخالفت كردند. اين سؤال حتي به نوع ديگر در پرسش «آيا حاضر به از رده خارج شدن خودرو خود هستيد؟» با پاسخ مشخصتري مواجه شد كه 92درصد رانندگان موافق و تنها 8درصد با از رده خارج شدن خودروي خود مخالف بودند.
بهعبارت ديگر اكثريت قريب به اتفاق رانندگان، عزم خود را براي از رده خارج كردن مينيبوسهاي فرسوده اعلام و نارضايتيشان را از شرايط موجود ابراز كردند. آخرين پرسش نيز جايگزيني براي از رده خارج شدن مينيبوسها بود كه درباره آن 73درصد تعويض با مينيبوس را انتخاب كردند. 10درصد حاضر به تعويض با تاكسي و 6درصد تعويض با اتوبوس را برگزيدند. سايرين نيز خواهان دريافت پول نقد معوض يا تعويض با ون شدند.
نظر شما