پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

حالا این آئودی است که با مدل‌های چشم‌نوازش عرصه را بر محصولات بنز و بی‌ام‌و تنگ کرده است.

در نمایشگاه سال گذشته دیترویت بود که فان هویدونک درباره آئودی که به نوعی رقیب کارخانه‌های بنز و بی‌ام‌و است گفت: «فقط آئودی می‌تواند در مقطع کنونی با محصولات ما رقابت کند.» اظهار نظر طراح سرشناس بی‌ام‌و بار دیگر رنگ واقعیت به خود گرفته و مدل جدید آئودی با مشخصه S5 تا چندی دیگر وارد بازار می‌شود.

این مدل از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری به بی‌ام‌و دارد خاصه بی‌ام‌و M3. موتور این خودرو 354 اسب بخار قدرت دارد و قیمت آن هم بسیار گزاف است: «39 هزار و 725 پوند» یعنی در حدود 60 هزار دلار. این مدل با دو موتور عرضه می‌شود یعنی طراحی آن با دو موتور ساده و توربو درنظر گرفته شده است. مسوولان این کارخانه معتقدند سال 2009 که این خودرو وارد بازار شود می‌توانند کار بیشتری از نظر تبلیغاتی انجام دهند.

 ضمنا آنها بر این باورند که آئودی S5 در موارد زیادی گوی سبقت را از بی‌ام‌و ربوده است. تبلیغات نقش مهمی را در فرآیند فروش ایفا می‌کند. در مورد این خودرو هم تبلیغ شده آن هم به شکلی کاملا حرفه‌ای: «آئودی S5 زبان جدید طراحی است».

 این جمله بی‌شک نشأت گرفته از کارایی زیاد این محصول است و اینکه محصول جدید گروه خودروسازی فولکس واگن که آئودی بخشی از آن است یکی از بهترین‌های سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

 استاندارد MLB استاندارد جدیدی است که آئودی در سال‌های اخیر با توجه و تأسی به آن محصولاتش را روانه بازار کرده است. این استاندارد پیش از این در مدل‌های Q5 و Q7 کوپه به‌صورت آزمایشی به‌کار رفت و مورد توجه قرار گرفت. اکنون سران آئودی باتوجه به بازخورد مناسب آن S5 را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

 انتقاد از آئودی

پیش از ارائه این محصول، به سیاق سال‌های گذشته تنی چند از کارشناسان مطرح عرصه خودرو، از این محصول بازدید کردند. آنها یک مورد را بیش از هر چیز دیگری مد نظر قرار دادند و آن، سنگینی بیش از حد این خودرو است.

طراحان آئودی اما برای این انتقاد نیز جوابی قانع‌کننده دارند. آنها می‌گویند این خودرو از دیفرانسیل جلو بهره برده و از قدرت مناسبی برای کشش برخوردارند. ضمنا فاصله بین محورها نیز زیاد است که برای این خودرو یک مزیت محسوب می‌شود. این فاصله می‌تواند در «هندلینگ» خودرو نیز موثر باشد که طراحان S5 به‌راحتی و با مطالعه فراوان به آن رسیده‌اند.

 استفاده از صندلی ایمنی در کنار برخورداری از کیسه هوا ضریب ایمنی را در این اتومبیل به‌میزان قابل ملاحظه‌ای زیاد کرده است. از دیگر تغییراتی که در این خودرو اعمال شده می‌توان به سیستم برق و نور آن اشاره کرد که از استاندارد اعمال شده می‌توان به سیستم برق و نور آن اشاره کرد که از استاندارد تویوتا الگوبرداری شده.

 بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت آئوی S5 به‌رغم تمام این صحبت‌ها، خودرویی مطلوب و دلنشین است و فقط یک ایراد اساسی دارد که کاری از دست کسی برنمی‌آید: «قیمت این محصول خیلی زیاد است.»

کار تمام است؟

بله. کارها به‌پایان رسیده و آئودی در بهار 2009 وارد بازار می‌شود. در تست‌های جاری امتیاز بالایی نصیب این خودرو شده و ایمنی آن توسط کارشناسان معتبر NCAP تایید شد. باید به این نکته هم اشاره کنیم، سرعت و کشش این خودرو یکی از امتیازهای آن است که راننده را به رانندگی لذتبخش ترغیب می‌کند.

 سران آئودی خریداران را تشویق می‌کنند به این که در مسیرهای پرترافیک تردد کنند چرا که بودن در این خودرو به‌معنای جدا بودن از دنیای سروصدا است. سرنشین این خودرو حتی صدای موتور را هم نمی‌شنود. موتور 4200 سی‌سی آن دارای دور موتوری معادل هفت هزار دور در دقیقه است که البته در مسافت‌های شهری 3500 دور در دقیقه برای آن پیش‌بینی شده.

صفر تا صد این آئودی 1/5 ثانیه است که باتوجه به قدرت موتور و سنگینی آن می‌تواند خوب قلمداد شود. کارشناسان می‌گویند مدل 7 دنده آن که دنده‌هایی S-Tronic دارد تا سال 2010 وارد بازار می‌شود. اما طراحان آئودی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا محصول رویایی این کارخانه را با 7 دنده، اندکی پس از عرضه مدل 6 دنده آن روانه بازار کنند.

رویای جوانان اروپایی

بسیاری از جوانان اروپایی اکنون سودای خرید آئودی را در سر دارند. این سوال مطرح می‌شود که آنها چطور می‌توانند این خودرو را تهیه کنند. سران آئودی اما جواب قانع‌کننده‌ای برای این پرسش دارند: «فقط کسانی می‌توانند از این خودرو استفاده کنند که وضع مالی‌شان مثل رانندگی آنها، خوب باشد!» این تنها راهکار موجود است.

طراحی داخلی

 بهترین مواد و لوازم در تعبیه و طراحی کابین این خودرو به‌کار رفته است. رانندگی هوشمند با استفاده از نقشه google earth و سیستم نقشه‌خوان از دیگر مزایای این خودرو به‌شمار می‌رود.

 کولر این خودرو می‌تواند با تنظیم دستی یا خودکار، چهار درجه متفاوت را در داخل برای سرنشینان مهیا کند. چنین فناوری پیشرفته‌ای فقط در بنزهای سری S کلاس و بی‌ام‌و سری 3 دیده می‌شود. بدون شک بنز سرآمد این عرصه است اما آئودی نیز خود را به‌عنوان یک رقیب سرسخت معرفی کرده است.

مدل‌های دیگر

آئودی مدل‌های دیگری را با همین قابلیت به‌بازار عرضه کرده و می‌کند. مدل‌هایی مثل A5 TDI یا TDI این مدل‌ها اگرچه بسیار جذاب و وسوسه‌انگیزند اما هیچ یک به پای S5 نمی‌رسند.

همشهری امارات

کد خبر 29676

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز