۱۷‌ماه بعد از حریق در کارگاهی تولیدی واقع در خیابان جمهوری که به مرگ ۲ کارگر منجر شد، کمیته ۵ نفره کارشناسی نظر خود را درباره این حادثه اعلام کرد.

 

هرچند دليل اصلي وقوع اين حادثه هنوز مشخص نشده با اين حال «انبار كردن كالاهاي قابل اشتعال در راه‌پله‌هاي ساختمان» ازجمله دلايل مهم اين حادثه اعلام شده و حرفي نيز از مقصر حادثه به ميان نيامده است.سعيد احمدبيگي، بازپرس شعبه هفتم دادسراي امور جنايي تهران كه رسيدگي به اين پرونده را بر‌عهده دارد، درباره آخرين وضعيت تحقيقات در اين پرونده به همشهري مي‌گويد: «اعضاي كميته 5نفره بعد از بررسي‌هاي فني، به‌تازگي گزارش خود را ارائه كرده‌اند اما در آن چيزي درباره مقصر بودن فرد يا سازماني نيامده است.»

وي ادامه داد: «آتش‌سوزي در كارگاه توليدي خيابان جمهوري فقط يك حادثه بود و بايد به شكل فني و دقيق مورد بررسي قرار گيرد.» اظهارات قاضي احمدبيگي به‌عنوان بازپرس ويژه رسيدگي‌كننده به اين پرونده در حالي است كه 2روز قبل از قول يك عضو شوراي شهر مقصر كشته شدن 2كارگر زن در حادثه آتش‌سوزي كارگاه توليد پوشاك در خيابان جمهوري آتش‌نشاني تهران اعلام شده‌بود.

بازپرس پرونده با رد اين اظهارنظر مي‌گويد: «در گزارش كميته 5نفره هيچ اشاره‌اي به مقصر حادثه نشده و فقط دلايل وقوع و گسترش آتش‌سوزي تشريح شده است. به‌نظرم بايد تحقيقات بيشتري در اين‌باره انجام و از پيشداوري و اظهارنظر شتابزده خودداري شود.»
وي ادامه مي‌دهد: «اين دومين كميته‌اي است كه براي بررسي اين حادثه تشكيل مي‌شود. قبلا هم كميته‌اي 3نفره تشكيل شده بود كه در آن هم به اين اشاره شده بود كه آتش‌سوزي به‌احتمال زياد با چيزي مثل ته سيگار روشن آغاز شده و كندسوز بوده و به‌تدريج ساختمان شعله‌ور شده است. در آن گزارش هم مقصر حادثه تعيين نشده و درباره آتش‌نشاني و شهرداري مطلبي نيامده بود.

حالا در گزارش كميته 5نفره هم هيچ‌كس متهم نشده و فقط به دلايل فني وقوع حادثه اشاره شده است.» وي درباره چكيده گزارش مذكور مي‌گويد: «در اين گزارش آمده است: حريق به‌علت گرماي زياد و حرارت (جرقه) از ناحيه منابع حرارتي موجود در كانون حريق در مجاورت و تماس با كالاهاي قابل اشتعال رخ داده است. كانون حريق و نقطه شروع آتش‌سوزي انباري واقع در يكي از واحدها بوده. انتشار و توسعه آتش‌سوزي از يكي از انبارها از طريق در به سالن مجاور و ديگر بخش‌هاي كارگاه رفته. حريق از داخل واحد به خارج و محدوده لابي سرايت كرده. كالاهاي قابل اشتعالي كه مغاير با اصول و معيارهاي ايمني و برخلاف ضوابط و مقررات موضوعه در راه‌پله و مسير خروج افراد انبار شده را تحت‌تأثير قرار داده و مشتعل كرده و موجب انسداد راه خروج و حبس ساكنان ساختمان شده كه منوط به‌نظر و عوامل آني است.»

کد خبر 297778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha