یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: فصل چهارم سریال محبوب «پایتخت» برخلاف ۳ فصل گذشته به جای نوروز در‌ ماه رمضان روی آنتن رفته و در همین چند قسمت اول مخاطبان را درگیر کرده است.

پایتخت

حسن وارسته مانند پايتخت3 اينجا هم پس از آغاز تصويربرداري به گروه توليد پيوسته و جمع نويسندگان را در مقام مشاور همراهي مي‌كند. اين كارگردان و نويسنده تئاتر كه سابقه نگارش فيلمنامه سريال رمضاني «دودكش» به كارگرداني برزو نيك‌نژاد را هم در كارنامه دارد، در گفت‌وگو با همشهري از ويژگي‌هاي پايتخت4مي‌گويد.

  • از آنجا كه 3فصل قبلي پايتخت در 15قسمت توليد و پخش شده، فكر مي‌كنيد فصل چهارم مي‌تواند در 26قسمت مخاطبان را پاي تلويزيون بنشاند؟


نكته مهم در اينجا كشش و پتانسيل داستان است. ما سعي مي‌كنيم اين جاذبه تا پايان براي مخاطب ادامه داشته باشد اما اگر ظرفيت قصه نباشد، قرار نيست به هر شكل مجموعه در 26قسمت توليد شود. متأسفانه باز هم شتابزدگي در توليد وجود داشته و دارد و مشكل توليد و آماده شدن فيلمنامه گريبانگير بيشتر سريال‌هاست. پايتخت پروژه‌اي پركشش است كه تنها در يك آپارتمان يا فضاي محدود مقابل دوربين نمي‌رود.

فضا را در فيلمنامه باز گذاشته‌ايم و اگر قرار باشد به‌خاطر قصه به يك شهر ديگر برويم، مي‌رويم. جلوه‌هاي ويژه پايتخت زياد است و همين كار را براي گروه سخت و طولاني مي‌كند. تمام تلاش گروه نويسندگان اين است كه نگارش قصه‌ها لطمه‌اي به روند توليد سريال نزند. قرار نيست زياده‌گويي در سريال داشته باشيم يا آن را بدون دليل كشدار كنيم.

  • نقطه قوت پايتخت چيست كه توانسته به فصل چهارم برسد؟

معتقدم حتي اگر يك فيلمنامه خوب هم به‌دست گروه كارگرداني ضعيف بيفتد، كار خراب مي‌شود. اگر فيلمنامه سنگ بناي قوي داشته باشد، داستان جذابيت و كشش خود را دارد. نمونه‌هاي زيادي در تلويزيون وجود دارد كه كارگرداني در سطح عالي نيست اما ناب بودن قصه مخاطب را جذب مي‌كند و مي‌توان براي آن سريال «يوسف پيامبر(ع)» را مثال زد. اگر قصه ضعيف باشد، هر كاري كنيد به‌طور حتم نتيجه ضعيف خواهد بود و كسي را راضي نمي‌كند.

ما تلاش كرده‌ايم كه حرفي كه زده مي‌شود از واقعيت‌ها برخاسته باشد. به همين دليل ممكن است هر قصه فيلمنامه گاهي چندبار خوانده و بازنويسي شود. نبايد به مخاطب دروغ بگوييم. بسياري از قصه‌هاي پايتخت از دل خاطرات مردم و واقعيت‌ها بيرون آمده است. تفاوت سريال‌هاي خارجي دنباله‌دار با پايتخت كه به فصل 4 رسيده اين است كه آنها از ابتدا نقشه راه دارند و مي‌دانند در هر فصل قرار است به چه موضوعي بپردازند. در پايتخت قصه‌ها از فصل‌هاي قبلي ريشه مي‌گيرد. البته مي‌دانيم به كدام سمت حركت مي‌كنيم و قرار است چه قصه‌اي كجا و چگونه شكل بگيرد. محسن تنابنده، خشايار الوند و من ساعت‌ها روي يك فيلمنامه گفت‌وگو مي‌كنيم تا به نتيجه معقول برسيم و گاهي نگارش يك داستان 6روز طول مي‌كشد.

  • با توجه به اينكه شما در شيرگاه كار نگارش داستان را ادامه مي‌دهيد، سيروس مقدم هم حين نگارش فيلمنامه حضور دارد؟

به خاطر روزي 15تا 17ساعت كار، سر گروه توليد و كارگردان بسيار شلوغ است و كمتر كنار ما حضور دارند. تا امروز هم تقريبا 16قصه نوشته شده كه خودتان مي‌دانيد اين قصه‌ها زمان يكسان ندارند. گاهي يك قصه ممكن است 70يا 90دقيقه باشد كه در پخش، زمانبندي مي‌شود.

  • مهران احمدي كه در قسمت‌هاي قبلي نقش بهبود را بازي كرده، كي به داستان اضافه مي‌شود؟

ايشان در حال حاضر درگير بازي در يك فيلم است. ما دوست داريم و تلاش مي‌كنيم شخصيت بهبود در يكي‌دو قسمت پايتخت4حضور داشته باشد اما قطعي شدن آن بستگي به احمدي دارد.

  • رمضان سخت‌تر از نوروز

در مناسبت نوروز تعداد قسمت‌ها كمتر است و محدوديت هم چندان وجود ندارد اما در‌ماه رمضان كار نگارش براي گروه سخت‌تر به‌نظر مي‌رسد. بايد حريم‌هايي براي طنز و كمدي موجود در قصه قائل شد و خيلي چيزها را رعايت كرد. با اين حال معتقدم شروع خوبي داشتيم. درست است كه كار نگارش و توليد همزمان پيش مي‌رود و اين نوع كاركردن سخت است اما تمام تلاش گروه راضي نگه داشتن مخاطب است. نمي‌خواهيم مخاطبان را به هر شكل بخندانيم و سعي مي‌كنيم وقار شخصيت‌هاي پايتخت و متانت قصه را همچنان حفظ كنيم.

کد خبر 298744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha