سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

ایستگاه عبدل‌آباد به‌عنوان نودودومین ایستگاه متروی پایتخت در بخش جنوبی خط ۳ متروی تهران به بهره‌برداری رسید.

قالیباف

خط 3 طولاني‌ترين خط متروي تهران محسوب مي‌شود كه با 37كيلومتر طول، از جنوب غربي تهران تا شمال شرق امتداد دارد.در مراسم افتتاح ايستگاه عبدل‌آباد، محمدباقر قاليباف همچنين خبر جديدي درباره تكميل متروي شهرهاي اقماري تهران داد. وي درباره ساخت ادامه خط3 مترو تا اسلامشهر گفت: از يك‌ماه قبل به اين جمع‌بندي رسيديم كه بعد از ‌ماه مبارك رمضان طي جلسات مشتركي با شهرداري و شوراي شهر اسلامشهر مقدمات ساخت ادامه خط3 از ايستگاه عبدل آباد به اسلامشهر را فراهم‌سازيم.

قاليباف ضمن اشاره به اينكه همكاري با شهرداري‌ها با ثبات‌تر از ساير بخش‌هاي ديگر است، گفت: شهرداري تهران به لحاظ فني، طراحي و اجرا حاضر است كمك‌هاي لازم را به شهرداري اسلامشهر ارائه دهد البته دراين راه هرگونه كمك از سوي دولت و مجلس را نيز با جان و دل قبول مي‌كنيم.

به گفته شهردار تهران، جمعيت 2ميليون نفري اسلامشهر مردم ذي‌حقي هستند كه بابت امرار معاش و دريافت خدمات روزانه به سمت تهران رفت‌وآمد دارند. بنابراين حتي اگر 2 ايستگاه مترو در اسلامشهر بسازيم به شكل قابل توجهي از حجم تردد خودروها، مصرف سوخت و آلودگي هوا كاسته خواهد شد.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع متروي حومه تهران پرداخت و گفت: در دنيا حمل‌ونقل عمومي پايتخت‌ها و حومه آنها به‌صورت يكپارچه مديريت مي‌شود اما در كشور ما بحث متروي تهران و حومه آن فراز و نشيب‌هاي زيادي داشت مثلا در دولت گذشته مسئوليت متروي حومه را از شهرداري تهران گرفتند و گفتند خودمان كار را انجام مي‌دهيم اما متأسفانه يك متر نيز در حومه تهران نظير ورامين، اسلامشهر، پرديس، هشتگرد و... ساخته نشد تا اينكه اواخر دولت دهم باز تصميم گرفتند كه ساخت متروي حومه را به شهرداري تهران واگذار كنند و متعاقب آن بود كه ما به‌طور جد كار ساخت متروي فرودگاه امام و ورامين را دنبال كرديم.

به گفته قاليباف، افتتاح هر ايستگاه و احداث هر يك كيلومتر مترو از جهت فني، اجرايي، طراحي، تجهيزات و امكانات پيچيدگي‌هاي بسيار دارد اما به‌نظر مي‌رسد دولت توجهش به كلانشهرهاي ديگر نظير اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد بيشتر از تهران است. وي در ادامه افزود: البته از اين بابت خوشحاليم چون ساخت مترو به اقتصاد ملي كمك مي‌كند و اساسا مصداق اقتصاد مقاومتي است بنابراين فرقي نمي‌كند كه كجا مترو ساخته مي‌شود چون به هرحال صرفه‌جويي در انفال و منفعت بزرگي براي مردم و بيت‌المال است.

وي با اشاره به اينكه در آينده نزديك طول شبكه متروي تهران به 200كيلومتر مي‌رسد، گفت: مشكل اين است كه اگر تورم باشد دچار آسيب هستيم، اگر ركود باشد دچار آسيبيم، اگر ركود تورمي باشد باز هم همينطور و مشكلات بانكي، ارزي، نرخ تجهيزات و امكانات و... گريبان ما را گرفته ولي شرط ما پول نيست؛ بلكه كار است. شهردار تهران تأكيد كرد: با خودم عهد كردم و به مردم هم قول دادم كه هيچ كدام از اين موانع ما را از برنامه دور يا كار را با كندي و توقف مواجه نسازد. قاليباف در ادامه بر ضرورت خدمت به مردم جنوب شهر تأكيد كرد و گفت: هيچگاه اين جمله حضرت امام(ره) را فراموش نمي‌كنيم كه يك تار موي كوخ‌نشينان را به همه كاخ‌نشينان ن مي‌دهيم، به همين دليل بايد به مردم جنوب شهر خدمت‌كنيم كه‌همه ‌ما‌ مديون اين پابرهنگان ‌هستيم.


بنابراين گزارش ديروز محمدباقر قاليباف شهردار تهران درحاشيه مراسم افتتاحيه ادامه خط3 مترو و ايستگاه عبدل آباد در ميان خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وي در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيا بالاخره كار اتمام مصلاي تهران به شهرداري واگذار خواهد شد يا خير گفت: مسئوليت تكميل مصلاي تهران هنوز به شهرداري واگذار نشده است، منتظر هستيم تا هر موقع كه مصلي را تحويل دهند، در خدمتشان باشيم، البته اگر تحويل ندهند باز هم ناراحت نيستيم چرا كه كارهاي زيادي براي انجام دادن داريم.

  • انتقادها به تونل اميركبير اجحاف به مديريت شهري است

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره انتقاداتي كه به تونل اميركبير وارد شده است نيز گفت: قبل از اينكه من شهردار بشوم گود تونل اميركبير كنده شده بود اما ما آمديم و يك پروژه ناقص را به بهترين شكل ممكن تبديل كرديم، سپس بزرگراه امام علي كه هيچ وقت فكر نمي‌كردند قابل اجرا باشد را اجرايي كرديم و اين تونل را به بزرگراه امام علي وصل كرديم. قاليباف در مورد اين انتقاد كه مطالعات لازم براي ساخت تونل امير كبير صورت نگرفته است نيز گفت: خبرنگاران، تاريخ شهر هستند و نخستين خواهش من اين است كه وقتي اينگونه انتقادات مطرح مي‌شود به اسناد و مدارك مراجعه كنند و ببينند اين تونل در چه سالي حفاري شده و چه زماني اين گود عظيم 40-30متري با طول بيش از يك كيلومتر را كندند و رها كردند؟

وي افزود: وقتي من به شهرداري آمدم، نخستين قولي كه به مردم شهر دادم اين بود كه هيچ پروژه جديدي شروع نمي‌كنم مگر اينكه همه پروژه‌هاي نيمه‌تمام تكميل شده باشد كه اتفاقا يكي از پروژه‌هاي نيمه تمام نيز همين تونل اميركبير بود كه راه را نيز تا خيابان 17شهريور كند كرده بود.

به گفته قاليباف، البته بعد از آن براي اين تونل طرح ترافيكي گذاشتيم و به‌دليل توجه به سلامت، كاهش آلودگي هوا و جلوگيري از ترغيب مردم براي ورود به مركز شهر با خودروي شخصي، اين تونل به‌صورت يكطرفه درنظر گرفته شد بنابراين با حرف‌هايي كه درباره تونل اميركبير زده مي‌شود در حق مهندسان و همكاران من در شهرداري تهران اجحاف صورت مي‌گيرد.

قاليباف همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره عملكرد دولت در قبال تعهداتش به مترو گفت: دولت حتما مشكلات خودش را دارد اما تعهدات مبني بر پرداخت 50درصد از سهم دولت محقق نشده است، حتي خواهش ما اين بود كه اين همكاري در بحث‌هاي ال‌سي‌هاي خارجي و فاينانس يا طبق قانون از محل صرفه جويي سوخت باشد.

وي ادامه داد: حتي ما گفتيم كه ساخت مترو را به سرعت پيش مي‌بريم اما كمك دولت در تأمين واگن‌ها مي‌تواند گره گشا باشد چراكه هم‌اكنون سر فاصله حركت قطارها در خط3 متروي تهران 15دقيقه است درحالي‌كه به جهت فني مي‌توانيم سرفاصله حركت قطارها را به 3دقيقه رسانده و ظرفيت مترو را چند برابر بالا ببريم ولي براي اين كار واگن كم داريم. شهردار تهران درباره پيگيري حقوقي مطالبات شهرداري از دولت نيز گفت: ما درك مي‌كنيم كه دولت در اين شرايط مشكل دارد اما با احتساب همين مشكلات مي‌گوييم كه مترو جزو پروژه‌هاي اولويت‌دار براي كشور است و دولت بايد در حد توانش به ما كمك كند.

  • اتمام خط3 مترو در آينده نزديك

ديروزدر مراسم افتتاح نود و دومين ايستگاه متروي پايتخت در منطقه عبدل‌آباد، هابيل درويش مديرعامل شركت مترو در سخناني گفت: در آينده‌اي نزديك بزرگ‌ترين پروژه ملي كشور (خط3 متروي تهران) را به‌طور كامل افتتاح خواهيم كرد. درويش با بيان اينكه 20كيلومتر از اين خط با هزينه 2هزار ميليارد توماني تاكنون به بهره‌برداري رسيده است، افزود: 90درصد ساخت اين طرح در سال گذشته انجام شده است. به گفته درويش، در سال 93، 2هزار ميليارد تومان براي مترو هزينه شد، اما دولت تنها 110ميليارد تومان به شركت متروي تهران پرداخت كرد.

وي گفت: اين درحالي است كه ما 90ميليارد تومان هم روي اعتبار دولت گذاشتيم و 200ميليارد تومان بابت عوارض به دولت پس داديم زيرا ناچار بوديم واگن‌هايي كه 14‌ماه در بندرعباس مانده بودند را ترخيص كنيم. مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در ادامه با تأكيد بر اينكه خط 6 و 7مترو نيز تا پايان سال95 به بهره‌برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: بهره‌برداري از اين خطوط 12هزار ميليارد تومان اعتبار مي‌خواهد كه از دولت مي‌خواهيم در اين زمينه كمك كند. ايستگاه عبدل‌آباد از شمال به بوستان ولايت و از جنوب به ميدان نعمت‌آباد و اسلام شهر متصل مي‌شود، ايستگاه متروي اين منطقه 11هزارمترمربع زيربنا دارد و در 2طبقه احداث شده است.

طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته هم روزانه بين 20 تا 25هزار نفر از شهروندان از ايستگاه عبدل آباد جابه جا خواهند شد. هم‌اكنون 11ايستگاه در خط3 فعال است كه از ساعت 5:30 تا 22:30به خدمت‌رساني مي‌پردازند. در مراسمي كه به مناسبت افتتاح ايستگاه عبدل‌آباد برپا شده بود علاوه برمحمدباقرقاليباف شهردار تهران 2تن از نمايندگان مجلس لاله افتخاري و عليرضا محجوب به همراه عبدالمقيم ناصحي رئيس كميسيون فرهنگي و ا جتماعي شوراي اسلامي شهر تهران شركت داشتند.

کد خبر 299592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha