محمد باریکانی: نخستین روز از سی‌ونهمین اجلاس یونسکو در شهر بن آلمان که قرار است ثبت جهانی شوش و منظر فرهنگی روستای دستکند میمند را نیز پیگیری کند به تشکیل ائتلاف جهانی برای حفاظت از میراث فرهنگی جهان اختصاص یافت.

تشکیل ائتلاف جهانی برای نجات آثار تاریخی از چنگ داعش

به‌نظر مي‌رسد اين ائتلاف براي مقابله با جريان داعش در تخريب آثار ميراث فرهنگي عراق و سوريه و همچنين حفاظت از آثار تاريخي در برابر حملات گروه‌هاي تندرو تشكيل شده است.

آنطور كه سايت يونسكو از نخستين روز افتتاحيه اجلاس آن سازمان اطلاع داد، ايرينا بوكوآ دبيركل يونسكو گفته است كه اين ائتلاف به‌منظور اتحاد براي حفاظت از ميراث فرهنگي جهان راه‌اندازي شده است.

به گفته دبيركل يونسكو اين ائتلاف همچنين با هدف تقويت و بسيج دولت‌ها و همه ذينفعان ميراث فرهنگي در رويارويي با آسيب‌هاي عمدي به ميراث فرهنگي به‌ويژه در خاورميانه تشكيل شده است.

  • ائتلاف جهاني براي ميراث پاسخ به افراط‌گرايي

دبيركل يونسكو گفته است كه بايد با همكاري پليس، مقامات گمركي، موزه‌ها، دولت‌ها، فعالان ميراث فرهنگي، رسانه‌ها و... در مبارزه براي ميراث فرهنگي پيروز شد.

وزير ميراث فرهنگي و گردشگري عراق نيز با اشاره به ايجاد ائتلاف‌هاي جديد براي پاسخگويي به چالش افراط‌گرايي خشونت‌آميز در سخناني در نخستين روز از اجلاس يونسكو اعلام كرد: راه‌اندازي ائتلاف جهاني براي ميراث فرهنگي گام مهمي در مبارزه با تخريب ميراث فرهنگي در عراق و ديگر نقاط جهان است.

كميته ميراث جهاني يونسكو نيز در بيانيه‌اي جنايات فرهنگي و تخريب آثار تاريخي توسط داعش را محكوم كرد. در بيانيه كميته ميراث جهاني يونسكو آمده است: حملات وحشيانه، خشونت و جنايت‌هاي سازمان يافته توسط به‌اصطلاح دولت اسلامي عراق و شام (داعش) انجام شده است. همچنين اقدامات داعش عليه ميراث فرهنگي عراق و محوطه باستاني هاترا، يادآور جنايات طالبان در نابودي مجسمه‌هاي باستاني بودا در باميان، تخريب آثار تاريخي تيمبوكتو و تخريب آثار تاريخي در نقاط مختلف است.

كميته ميراث جهاني يونسكو همچنين نگراني عميق خود از تخريب شهر باستاني پالميرا در سوريه كه داعش همين هفته گذشته تصاوير انفجار بخش‌هايي از آن را منتشر كرده بود و همچنين شهر قديم صنعا كه در بمباران‌هاي عربستان در حال تخريب است، اعلام كرد.

در بيانيه كميته ميراث جهاني يونسكو همچنين تأكيد شده است كه حفاظت از ميراث فرهنگي در دستور كار نيروهاي حافظ صلح قرار بگيرد. ائتلاف جهاني براي ميراث فرهنگي در تلاش است تا علاوه بر بسيج دولت‌ها در حفاظت از ميراث فرهنگي، مردم و جوانان كشورهاي جهان را نسبت به ميراث فرهنگي حساس كند و با بهره‌گيري از شبكه‌هاي اجتماعي آنها به شبكه حفاظت از ميراث فرهنگي در كشورهاي مختلف جهان پيوند بزند.

  • فروش آنلاين تمدن بين‌النهرين توسط داعش

پايگاه خبري بلومبرگ نيز ديروز در خبري اعلام كرد كه داعش در حال فروش آنلاين آثار باستاني به غارت برده از عراق و سوريه است.

براساس اين گزارش، امرالعزم دريافت‌كننده پيام اينترنتي داعش در شبكه‌هاي اجتماعي از فروش يك گلدان عتيقه از تمدن بين‌النهرين به ارزش 250هزار دلار خبر داده است كه بخشي از مجموعه‌ بسيار با‌ارزش و در انتظار كشف است. براساس گزارش بلومبرگ كه در خبرگزاري ايسنا نيز بازنشر شده است، با آغاز حملات هوايي عليه اين گروه تروريستي كه موجب كاهش درآمد نفتي يك‌ميليون دلاري داعش در روز شد بيشتر اعضاي داعش تصميم گرفتند اشياي باستاني ربوده شده را در اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بفروشند.

براساس اين گزارش اكنون داعش در بازار 3ميليارد دلاري اشياي تاريخي جهان نقش زيادي دارد و خريداران اين آثار به تأمين بودجه افراط‌گرايان داعش اقدام كرده‌اند. آنطور كه امرالعزم مي‌گويد، در ماه‌هاي اخير داعش شاخه‌اي به نام مديريت امور وابسته به باستان‌شناسي در شهر منبج در شمال سوريه و نزديك مرز تركيه براي مديريت فروش و انتقال اشياي باستاني ايجاد كرده است. گزارش بلومبرگ افزوده است كه كميسيون تجارت بين‌المللي آمريكا در سال‌هاي 2012 و 2013 زماني كه داعش در حال گسترش بود، ورود اشياي تاريخي عراق و سوريه به آمريكا به‌ترتيب 672درصد و 133درصد افزايش داشت.

اگرچه پيش‌تر گروه باستان‌شناسان بدون مرز براي حفاظت از آثار تاريخي عراق و سوريه تشكيل شده بود اما صبح ديروز ايرينا بوكوآ دبيركل يونسكو از راه‌اندازي ائتلاف جهاني براي ميراث فرهنگي با هدف صيانت از آثار تاريخي و محوطه‌هاي باستاني كشورهاي جهان به‌ويژه در عراق و سوريه و يمن خبر داد. اجلاس يونسكو تا 10روز ديگر در شهر بن آلمان ادامه دارد و قرار است علاوه بر 2پرونده ثبت جهاني ايران، ميدان نقش جهان اصفهان و منظر فرهنگي - طبيعي بم نيز به‌منظور خروج از فهرست آثار در خطر يونسكو داوري شوند.

کد خبر 299734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha