محمود مولایی: ‌علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که چندی پیش بر مسند ریاست این فدراسیون نشست، فعالیت خود را برای پیشبرد اهدافش در وزنه‌برداری به‌طور جدی شروع کرده است.

علی مرادی-رئیس فدراسیون وزنه برداری

وزنه‌برداري مسابقات جهاني و المپيك ريودوژانيرو را پيش رو دارد، اما مرادي درصدد است در كنار اين برنامه‌ها به برخي دغدغه‌هايش در اين فدراسيون نيز رسيدگي كند. علي مرادي كه ديروز ميهمان روزنامه همشهري بود، درباره اصلي‌ترين دغدغه خود در وزنه‌برداري گفت:‌ »بيشترين دغدغه ما اين است كه وزنه‌برداري را از شكل گلخانه‌اي بيرون بياوريم و اين ورزش را در سطح اول كشور گسترش دهيم. براي رسيدن به اين هدف نياز به زيرساخت‌هاي مناسب است. به‌نظر من، يكي از اساسي‌ترين زيرساخت‌ها هم تنظيم نظام‌نامه اين ورزش است. در حال حاضر همكاران من جلسات متعددي را برگزار كردند كه نظام‌نامه وزنه‌برداري تدوين شود. اميدواريم به‌زودي اين نظام‌نامه در شوراي معاونين وزارت ورزش مطرح شود.‌

  • برگزاري جام نامجو

برگزاري مسابقات بين‌المللي جام نامجو يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي فدراسيون براي احياي وزنه‌برداري است. علي مرادي در اين رابطه عنوان كرد: «قصد داريم باشگاه‌هايمان را دوباره احيا كنيم. بحث ليگ را مي‌خواهيم ساماندهي بهتري دهيم و جام نامجو را بار ديگر برگزار مي‎كنيم. در واقع بعد از اينكه من از فدراسيون جدا شدم ديگر تورنمنت بين‌المللي نداشتيم و از تقويم فدراسيون بيرون رفته بود. قصد داريم مسابقات بين‌المللي مانند جام نامجو را به تقويم فدراسيون بازگردانيم. هدف ما براي برگزاري اين رقابت‌ها رسيدن به منافع ملي است.» رئيس فدراسيون وزنه‌برداري تأكيد كرد: «ماحصل آن در مسابقات بين‌المللي خودش را نشان مي‌دهد. حالا ما برنامه كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت داريم. برنامه كوتاه‌مدت ما شامل مسابقات جهاني آمريكا مي‌شود كه كسب سهميه المپيك است و اميدواريم به اميد خدا تمام سهميه‌ها را به‌دست بياوريم. تيم‌هاي اول تا پنجم قهرماني جهان 6سهميه المپيك را مي‌گيرد و ما روي اين هدف، هدفگذاري كرديم. بعد از آن برنامه ميان‌مدت داريم كه شامل المپيك ريودوژانيرو است. براي اين رقابت‌ها از حالا نمي‌توانيم بگوييم كه چند مدال خواهيم گرفت. اتفاقا كميته ملي المپيك از من خواست كه تعداد مدال‌ها را مشخص كنم، اما من قبول نكردم. البته اميدواريم به لطف خدا يكي از شگفتي‌سازهاي كاروان ورزشي ايران در المپيك باشيم. در نهايت تلاش مي‌كنيم آن شخصيت قهرماني به تيم ملي برگردد. اين هدف اصلي ماست.»

  • نگراني‌هاي بي‌مورد

يكي از مسائل مهم در اين انتخابات فدراسيون وزنه‌برداري اختلاف تاماش آيان با علي مرادي بود و اينكه اگر مرادي رئيس شود، موقعيت وزنه‌برداران قهرمان تيم ملي به خطر مي‌افتد. علي مرادي در اين رابطه گفت:‌ «. من مي‌خواهم اين را بگويم كه ما نبايد خودمان را دست‌كم بگيريم. دوستاني كه اين فضا ايجاد كرده بودند آدرس اشتباه مي‌دادند كه در سطح بين‌المللي هم اينطوري شده بود. خودِ من 21سال پيش رئيس اين فدراسيون بودم. با آقاي آيان جلسه گذاشتيم و خودشان تصميم گرفتند كه علي مرادي دبيركل آسيا شود.»با اين حال، نگراني‌هايي وجود دارد كه البته مرادي اين موضوع را پس زد و ادامه داد: «نگراني‌ها بي‌مورد است و برخي دوستان كم لطف هستند. خود فدراسيون جهاني وزنه‌برداري كه رئيسش اهل مجارستان است، كارهايي را صورت مي‌دهد. در المپيك 2004آتن 2وزنه‌بردار از مجارستان در دسته 105كيلوگرم مدال نقره و برنز گرفتند. حالا مثال ديگري بزنم؛ چطور شد روسيه با اين همه امكاناتي كه دارد در المپيك 2012لندن 2وزنه‌بردار روسيه در وزن 105كيلوگرم يكدفعه آسيب ديدند و از مسابقات كنار رفتند.» علي مرادي تأكيد كرد: «بعد از انتخابات مجمع فدراسيون آقاي آيان هم تبريك گفتند و هم دعوت كردند كه با هم جلسه‌اي داشته باشيم. كارهاي بزرگ هميشه مشكلات بزرگي دارد. يعني در تاريخ هميشه چنين بوده. اينطوري نيست كه بگوييم يك جايي نشسته‌ايم و به سادگي داريم كاري انجام مي‌دهيم. ما به رئيس فدراسيون جهاني هم گفتيم كه حق ايران را بدهند.» هميشه اين بحث بوده كه فدراسيون جهاني وزنه‌برداري در قهرماني وزنه‌برداران نقش داشته و مرادي در پاسخ به طرح چنين پرسشي گفت:‌ «مسلما تأثيرگذار است. من از 13سالگي در اين ورزش هستم و 35سال است كه آيان را مي‌شناسم و او هم من را مي‌شناسد. من 12سال هم دبيركل آسيا بودم و اختلاف نظرهاي شخصي كه نه بلكه اختلاف در رابطه با كار با آيان داشتم. ما بايد به‌گونه‌اي وزنه‌برداري را به جلو پيش ببريم كه از آن به‌عنوان يك ورزش تاريخچه‌دار در دنيا معرفي شود. با همه اينها، آيان نقش تأثيرگذاري دارد. ما بايد اين مسائل را حل كنيم و مرحله به مرحله مشكلات برطرف مي‌شود و نگراني‌ها كمتر شده است.» دوپينگ با اينكه در اغلب ورزش‌هاي حرفه‌اي وجود دارد، اما در وزنه‌برداري پتانسيل بالايي دارد. فدراسيون علي مرادي براي دوپينگ چه برنامه‌اي خواهد داشت؟ او در اين رابطه گفت:‌ «دوپينگ خط قرمز ما و فدراسيون جهاني است. هر كسي هم خطايي كند با او برخورد مي‌كنيم. نمي‌گوييم كه دوپينگ را ريشه كن مي‌كنيم بلكه درصدد كنترل آن برمي‌آييم. هر كسي هم كه گفته ريشه كن‌ مي‌كنيم دروغ گفته و مردم را سركار گذاشته است. فرهنگ‌سازي بايد صورت بگيرد.

  • هنر فدراسيون وزنه‌برداري

علي مرادي پس از حضور در فدراسيون وزنه‌برداري بحث تغييرات در كادرفني تيم ملي را مطرح. حسين توكلي در انتخابات به او رأي نداده بود و نصيري‌نيا از مخالفان مرادي به‌حساب مي‌آمد. در عين حال، بحث جذب مربي خارجي مطرح شد و در نهايت حسين توكلي در پست مربيگري تيم ملي باقي ماند. علي مرادي درباره اين موضوع گفت: «درباره مربيگري تيم ملي اولا منافع ملي را بايد درنظر گرفت. ضمن اينكه ما در لهستان گزينه‌هاي داخلي را بررسي كرديم و با فدراسيون جهاني نيز صحبت كرديم. حتي گزينه خارجي را هم ارزيابي كردم و آقاي توكلي در كنار گزينه خارجي آمد و سرمربي تيم ملي شد. اصلا من نمي‌دانم توكلي در انتخابات به چه‌كسي رأي داده اما هنر ما اين است كه با همه افكار و آرا تعامل مي‌كنيم و بهترين تصميم را مي‌گيريم.»

کد خبر 299751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha