همشهری آنلاین: شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد پس از شکست گفتگوها بر سر قیمت گذاری گاز صادراتی به اوکراین ، تامین گاز این کشور را متوقف کرده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی ای پی تی ان ، مدیر عامل شرکت گازپروم گفت تامین گاز اوکراین ساعت 10 صبح روز چهارشنبه به وقت اوکراین متوقف شد.

الکسی میلر، علت توقف صدور گاز را نپرداختن بهای گاز صادراتی ماه ژوئیه از سوی اوکراین اعلام کرد.

الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گازپروم گفت: اوکراین بهای گاز صادراتی را برای ماه ژوئیه پرداخت نکرد و به همین علت صدور گاز متوقف شد. توقف صدور بر اساس قرارداد اتفاق افتاده و شرایط از پیش توافق شده است. جای هیچ پرسشی نیست. قیمت گاز برای اوکراین براساس فرمولی که در قرارداد آمده به صورت فصلی تعیین می شود.

مدیر عامل شرکت گازپروم افزود: « اگر اوکراین بر اساس قرارداد ، بهای گاز صادراتی را پیش پرداخت نکند ، گازپروم هیچ تعهدی برای تامین گاز کشورهای اروپایی در فصل های سرد سال نخواهد پذیرفت.»

وزرای انرژی روسیه و اوکراین روز سه شنبه نتوانستند درباره قیمت گذاری بهای گاز صادراتی در آینده به توافق برسند.

وزیر انرژی اوکراین گفت تخفیفی که روسیه پیشنهاد کرده کافی نیست لذا کی یف از روز چهارشنبه گاز مورد نیازش را از دیگر کشورها می خرد تا به توافق برسند.

قیمت گاز مصرفی در این فصل از سال پایین است و اوکراین هم از این فرصت برای چانه زنی بر سر قیمت پایین تر استفاده می کند.

در گذشته ، مناقشه بر سر قیمت گذاری بین روسیه و اوکراین به جنگ بر سر تامین گاز ختم شده و دیگر کشورهای اروپایی را در زمستان بدون گاز گذاشته است.

کد خبر 299842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha