همشهری آنلاین: عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: اگر به توافق خوب مورد نظرمان برسیم، توافق خواهیم کرد وگرنه بدون توافق برمی‌گردیم.

فارس نوشت: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جمع خبرنگاران درخصوص روند مذاکرات طی چند روز گذشته بین ایران و 1+5 گفت: مذاکرات در مجموع به صورت فشرده جلو می‌رود. جلسات کارشناسی تقریباً به سرانجام رسیده و در حال حاضر در سطح معاونان است و کار روی ضمائم انجام می‌شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: به مرحله آخر که نزدیک می‌شویم کار فشرده‌تر می‌شود. دیروز ملاقات‌های نسبتاً خوبی بین وزرا برگزار شد.

وی افزود: برخی ضمائم جلوتر و برخی عقب‌تر هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه دیشب تا آخر شب کار انجام شد تا بتوانیم کار را به موقع تمام کنیم، یادآور شد: آنچه مورد نظر ماست، رسیدن به توافقی است که خواسته‌ها و خطوط قرمز ما در آن رعایت شود، از این جهت مقید به زمان نیستیم. اینگونه نیست که به خاطر رعایت زمان به هر خواسته و توافقی تن دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکسری اصول و چارچوب‌هایی برای ما وجود دارد که به آنها مقید هستیم و به هیچ چیز دیگری مقید نیستیم.

معاون وزیر در خصوص اینکه وزرای 1+5 اعلام کرده‌اند که دوشنبه به وین باز می‌گردند و آیا این به معنای رسیدن به توافق نیست؟ گفت: ما مقید به زمان نیستیم. از نظر ما آنچه ملاک است رسیدن به خواسته‌های خودمان در مذاکرات و رعایت اصول، چارچوب‌ها و خطوط قرمزی هست که داریم و اینها باید رعایت شود. هر زمان به آنها رسیدیم و در توافق مورد نظر ما رعایت شدند، توافق خواهیم داشت. زودتر یا دیرترش از نظر ما ملاک نیست.

عراقچی گفت: ما مقید به زمان نیستیم، ممکن است برخی طرفهای ما مقید به زمان باشند از نظر مسائلی که با پارلمان‌های خود دارند یا برنامه‌های دیگری که دارند، اما از نظر ما آنچه مهم است یک توافق خوب است. البته تلاشمان را می‌کنیم که تا قبل از هفت روزی که تمدید شده این کار را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا سر وقت کار را انجام دهیم تا طرف‌های دیگر با مشکلات کمتری در پارلمان‌هایشان مواجه شوند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: موضوع اصلی ما رسیدن به توافق خوب با خطوط قرمز است. همانهایی که ترسیم شده و گفته شده و ما موظف به حفظ آنها هستیم.
عراقچی در خصوص موضوع پی ام دی نیز تصریح کرد: موضوع پی ام دی یک موضوع قدیمی و بحث مزمن است و سالها بوده و مربوط می‌شود به ادعاهایی که به گذشته برنامه ایران مربوط می‌شده و همین ادعاها شده مبنای این فشارها، تحریم‌ها و تهدیدات.

وی خاطرنشان کرد: الان فرصت خوبی پیش آمده تا این مسائل و سؤالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود، در یک فضای آرامتری حل و فصل شود و ما هم آماده همکاری با آقای آمانو هستیم تا مشخص شود پرونده‌هایی که علیه ایران باز شده ادعاهای واهی بیش نیست و پرونده سفید برنامه هسته‌ای ایران نشان داده شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما آماده همکاری جدی با آژانس و تسریع بخشیدن به این همکاری‌ها هستیم تا به جمع بندی روشنی در این زمینه برسیم و عدم صحت این ادعاها روشن شود.

وی سفر آمانو را سفری موفق برشمرد و گفت: حرکت رو به جلویی بود و امیدواریم در خصوص پی ام دی نیز پیشرفت حاصل شود.

معاون وزیر خارجه در خصوص حضور روز گذشته وزرا در وین نیز گفت: لازم است این ملاقات‌ها انجام و مسائل کلیدی بیان شود. برخی مسائل برای ما کلیدی و خط قرمز است و بدون آنها توافق نخواهیم داشت و این روشن و صریح است و انشاءالله در این مسیر پیش خواهیم رفت.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: ما در این مسیر خواهیم رفت، اگر به این چارچوب و توافق خوب مورد نظرمان برسیم، توافق خواهیم کرد وگرنه بدون توافق برمی‌گردیم.

کد خبر 299872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha